Gå til innhold

Polentur

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jo, men den opplæring kan de få i andre sammenhenger også.

Trenger ikke å være pga en tur til Polen.

Hilsen

Nei, det er jo sant, men er ikke akkurat en slik fellestur en naturlig anledning og lære dette?

Og hva med de elevene som ikke ikke har foreldre som kan betale seg ut? Det er dessverre mange av dem. Skal de dra lasset alene? Eller skal alle lære at dette jobber vi felles mot, mot felles mål?

Da jeg gikk på ungdomskolen kunne vi betale selv, vi samlet penger inn i løpet av mange måneder. Dessverre var det da 2 barn, av 21, som ikke fikk tur. Foreldrene hadde ikke god nok økonomi til og betale.

• Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pekkaline

22

• laban

12

• morsan

10

• guttas

9

Mest aktive i denne tråden

Gjest mandolina
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1221063755' post='3954980]

Nei, det er jo sant, men er ikke akkurat en slik fellestur en naturlig anledning og lære dette?

Og hva med de elevene som ikke ikke har foreldre som kan betale seg ut? Det er dessverre mange av dem. Skal de dra lasset alene? Eller skal alle lære at dette jobber vi felles mot, mot felles mål?

Da jeg gikk på ungdomskolen kunne vi betale selv, vi samlet penger inn i løpet av mange måneder. Dessverre var det da 2 barn, av 21, som ikke fikk tur. Foreldrene hadde ikke god nok økonomi til og betale.

Begynner de å spare i 8. klasse og reiser i 10. klasse blir det ikke mer en vel 100 kr pr. måned, og det har alle vel råd til, om de vil.

Hilsen

Skrevet

Hvilken klasse går de i nå? Hvor lang tid har dere til inntjening? Skal turen foregå i skoletiden eller når elevene har ferie? Hvorfor ønsker dere å reise til Polen?

''Hvilken klasse går de i nå?'' De går i niende nå og har tjent inn rundt 35tusen i fjor. ''Hvor lang tid har dere til inntjening?'' De reiser neste høst. ''Skal turen foregå i skoletiden eller når elevene har ferie?'' I skoletiden, dette er en temareise. ''Hvorfor ønsker dere å reise til Polen?'' Vel, det har ikke jeg vært med på å bestemme, men det er vanlig at de drar dit eller tyskland.

Gjest mandolina
Skrevet

Hvilken klasse går de i nå? Hvor lang tid har dere til inntjening? Skal turen foregå i skoletiden eller når elevene har ferie? Hvorfor ønsker dere å reise til Polen?

Vanligvis reiser tiendeklassinger til Polen for å se konsentrasjonsleirene og å lære noe mer om 2. verdenskrig, derfor er det en temareise.

Reisen blir vanligvis arrangert av "Stiftelsen Hvite busser til Auschwitz"

http://www.hvitebusser.no/Webdesk/netblast/pages/index.html

Hilsen

Gjest mandolina
Skrevet

Det er ikke lov til å gjøre det sånn lenger. I så fall må sparekontoen være felles, slik at noen kan slippe å betale hvis de ikke vil. Det som foregår i skoletiden, må enten være gratis eller dugnadsfinansiert. Det er stilltiende enighet om at man kan ha en egenandel på opptil kr. 1500, men man kan ikke purre eller klage dersom noen ikke betaler denne.

Du har visst rett, leste litt om det på sidene til Hvite busser. Turen må være finansiert ved frivillig dugnad av lærere, elever og foreldre.

http://www.hvitebusser.no/Webdesk/netblast/pages/index.html?id=484930

Hilsen

Skrevet

Sende ut forespørsel via avis eller putte melding i postkasser/hebnge opp på nærbutikken, om barepass, både trillepass på dagtid eller sitte barnevakt på kveldstid. Dere kan også spørre å få gå tur med bikkjer, eller lufte bikkjer som er hjemem alene på dagtid. Bor noeni nærheten kunne dere kanskje få lov til å gjøre det i store fri?

De har hatt og får fremdeles noen oppdrag. Det kan være hagearbeid, maling, servering, nedvask, skogsrydding og masse annet.Om de har passet hund, det er jeg usikker på.

Skrevet

Vi solgte kaker...

Ja, det skal og har de også gjort :) Og vafler, boller... og snart er det jul, så blir det kanskje kakemenn? Får se hva de vil :)

Gjest signaturina
Skrevet

I storefri, har elevene vanligvis ikke lov til å gå ut av skolegården.

Storefri er på 20 minutter.

Hilsen

Vet det da, men for få år siden var mine barn i samme situasjon. Med å samle inn til skoletur altså. Er vel forskjell på både skole og klasseforstander, men de fikk bruke litt av timene eller gå ut av skolegården i storefri av og til. Måtte vurderes fra gang til gang, men er en smidig er det mye som kan gå. Nå har vi små avstander her hos oss, så med sykkel kunne de rekke mye på en halv times tid.

Skrevet

Da er det bare å si 'Vil du på tur eller vil du ikke!'. De får da gjøre noe selv også, ikke bare vente at foreldrene punger ut eller jobber på dugnad. Ærlig talt!

Min erfaring er at ikke alle elevene har lyst til å reise på Polen-tur. Mange syns det blir altfor mye buss-kjøring. Mange har lyst til å oppleve noe annet på en klassetur enn konsentrasjonsleire. Men hvis turen foregår i skoletiden forutsetter det at alle elevene blir med. Hvis en i utgangspunktet ikke har så veldig lyst til å være med på en sånn tur er det kanskje ikke så lett å motivere til å være med på dugnad.

Gjest mandolina
Skrevet

Min erfaring er at ikke alle elevene har lyst til å reise på Polen-tur. Mange syns det blir altfor mye buss-kjøring. Mange har lyst til å oppleve noe annet på en klassetur enn konsentrasjonsleire. Men hvis turen foregår i skoletiden forutsetter det at alle elevene blir med. Hvis en i utgangspunktet ikke har så veldig lyst til å være med på en sånn tur er det kanskje ikke så lett å motivere til å være med på dugnad.

De kan velge selv, men da må de gå på skolen, mens de andre elevene i klassen er på tur.

Hilsen

Gjest Shira :o)
Skrevet

Begynner de å spare i 8. klasse og reiser i 10. klasse blir det ikke mer en vel 100 kr pr. måned, og det har alle vel råd til, om de vil.

Hilsen

Vel, dessverre hadde de ikke råd. Jeg får frysninger når jeg hører at alle har vel råd. Nei, alle har ikke det. Summa summarum blir summen den samme med års slutt, og de pengene i budsjettet skulle kanskje brukes til noe annet.

Skrevet

''Hvilken klasse går de i nå?'' De går i niende nå og har tjent inn rundt 35tusen i fjor. ''Hvor lang tid har dere til inntjening?'' De reiser neste høst. ''Skal turen foregå i skoletiden eller når elevene har ferie?'' I skoletiden, dette er en temareise. ''Hvorfor ønsker dere å reise til Polen?'' Vel, det har ikke jeg vært med på å bestemme, men det er vanlig at de drar dit eller tyskland.

Får håpe de klarer å få inn nok penger til turen da.

På skolen jeg jobber hadde vi 5 klasser på 10.trinn i fjor. Foreldrene dro i gang innsamling til Polen-tur da elevene gikk i 8.klasse. De klarte ikke å samle inn penger nok, dermed kunne de ikke reise i skoletiden. Pengene som var samlet inn ble fordelt på de 5 klassene til fri benyttelse. Noen klasser bestemte seg for å reise til Polen i vinterferien. Egenandelen for hver enkelt å betale ble 2500 kr + lommepenger. Veldig mye penger for mange. Vi hadde bl.a 3 tvillingpar på trinnet. Mange elever hadde ikke lyst til å reise til Polen, men de hadde selvsagt lyst til å være med på tur med klassen. Andre hadde lyst til å være med, men foreldrene hadde egentlig ikke råd. Allikevel syns de ikke de kunne nekte barna sine dette. Presset var like stort selv om det foregikk i vinterferien. Det var ingen lærere som ble med på turen.

Turene ble dessverre ikke særlig vellykket. Det ble en del konflikter mellom noen elever, som foreldrene ikke klarte å ordne opp i på en skikkelig måte. Noe som skapte store problemer for relasjonene mellom elevene i lang tid etter turen, ja faktisk resten av skoleåret. Det ble også beskyldninger og krangling mellom foreldre som var med på turen, og foreldre som ikke var med. Noen av foreldrene som ikke var med mente at barna deres var behandlet feil, ikke var fulgt opp godt nok osv. Dessverre var det også mange elever som drakk mye alkohol på turen.

Jeg skulle ønske Polen-turene ble lagt på hylla. De er blitt et motefenomen. Og de er vanvittig dyre.

Det er selvsagt hyggelig med klasseturer. Men det må da gå an å planlegge turer som er mye rimeligere, hvor det er mindre busskjøring, og tilbud om aktiviteter som kan favne alle.

Skrevet

Hilsen

En tur til Polen koster nok mye mer enn 2400kr, altså 100 kr pr mnd i to år.

Skrevet

Dekkskifte-service (få tillatelse til å stå et eller annet sted, folk kjører bilen og vinterdekkene dit og får dem lagt på)

Matvarekjedene har vareopptellinger mye oftere enn før, mange har 4 ganger i året. Det er en grei jobb - ikke spesielt godt betalt, men det er innendørs og man får noen ganger mat og en brus. Man må være over 18. Hør med de kjedebutikkene som er representert i lokalmiljøet.

Ja, nettopp. Man må være over 18 år. Ungdomsskole-elever er ikke det. Det er altså et tilbud til foreldrene. Foreldrene på vår skole fikk tilbud om å være med på vareopptelling i helgen. De skulle få 50 kr timen per pers. Jeg skjønner veldig godt at få foreldre var interessert i det. Voksne som er i full jobb, ved siden av hus og barn, har som regel ikke tid og ork til å jobbe i helga for slavelønn.

Skrevet

Får håpe de klarer å få inn nok penger til turen da.

På skolen jeg jobber hadde vi 5 klasser på 10.trinn i fjor. Foreldrene dro i gang innsamling til Polen-tur da elevene gikk i 8.klasse. De klarte ikke å samle inn penger nok, dermed kunne de ikke reise i skoletiden. Pengene som var samlet inn ble fordelt på de 5 klassene til fri benyttelse. Noen klasser bestemte seg for å reise til Polen i vinterferien. Egenandelen for hver enkelt å betale ble 2500 kr + lommepenger. Veldig mye penger for mange. Vi hadde bl.a 3 tvillingpar på trinnet. Mange elever hadde ikke lyst til å reise til Polen, men de hadde selvsagt lyst til å være med på tur med klassen. Andre hadde lyst til å være med, men foreldrene hadde egentlig ikke råd. Allikevel syns de ikke de kunne nekte barna sine dette. Presset var like stort selv om det foregikk i vinterferien. Det var ingen lærere som ble med på turen.

Turene ble dessverre ikke særlig vellykket. Det ble en del konflikter mellom noen elever, som foreldrene ikke klarte å ordne opp i på en skikkelig måte. Noe som skapte store problemer for relasjonene mellom elevene i lang tid etter turen, ja faktisk resten av skoleåret. Det ble også beskyldninger og krangling mellom foreldre som var med på turen, og foreldre som ikke var med. Noen av foreldrene som ikke var med mente at barna deres var behandlet feil, ikke var fulgt opp godt nok osv. Dessverre var det også mange elever som drakk mye alkohol på turen.

Jeg skulle ønske Polen-turene ble lagt på hylla. De er blitt et motefenomen. Og de er vanvittig dyre.

Det er selvsagt hyggelig med klasseturer. Men det må da gå an å planlegge turer som er mye rimeligere, hvor det er mindre busskjøring, og tilbud om aktiviteter som kan favne alle.

Det gjør nesten vondt å lese denne historien din. Så tragiskt at det skulle bli slik! Reiste flere klasser sammen da?

Vår klasse skal reise alene, de er 28 elever. Bussen må ha 40stk med seg for at det ikke skal bli så dyrt for dem å dra. De samler inn klasse for klasse, så om de ikke får råd til turen så kan pengene brukes på annet vis. Jeg har til gode å høre om noen som ikke har fått det til, så jeg håper det beste når de først vil dette her.

Jeg forstår at foreldrene synes det var dyrt, spesielt om man har to.... Og så er det jo konfirmasjoner gjerne oppi alt. Så vi foreldre vil at de skal klare å få inn mest mulig, og prøver å hjelpe til så godt vi kan.

Jeg håper og tror at klassen er like fin i år som i fjor, ingen spesielle hendelser. Alkohol håper jeg virkelig vi slipper, ja krangel også. Det er ikke bare bare med den alderen de er i. Min eldste var på en slik tur, og det var ikke et eneste tilfelle som foreldrene måtte gripe inn i, heldigvis. De (elevene) kunne fortelle om flere klasser som reiste sammen, de møttes på ferjen. Der hadde det vært mye tull og spetakkel så foreldrene som var med ble helt satt ut. Elevene også, de var sure og yppete mot andre passasjerer.

Krysser fingrene for at vi får til et trygt og greit opplegg for denne klassen.

Helt ærlig så skulle jeg gjerne sett dem dra på noe annet, noe som moret dem mere enn en slik reise tilbake til elendigheten. Samtidig så forstår jeg viktigheten av turens budskap: det må ikke skje igjen.

Men sånn helt på tampen, har du et inntjeningstips? Du har jo sett endel mener jeg....

Gjest mandolina
Skrevet

En tur til Polen koster nok mye mer enn 2400kr, altså 100 kr pr mnd i to år.

Det er tre år fra 8. klasse om høsten til våren i 10. klasse, og Polenturen koster ca 3.500 kr. Det er litt forskjellige priser, men det kan du selv sjekke opp på Hvite busser.

Hilsen

Skrevet

Det gjør nesten vondt å lese denne historien din. Så tragiskt at det skulle bli slik! Reiste flere klasser sammen da?

Vår klasse skal reise alene, de er 28 elever. Bussen må ha 40stk med seg for at det ikke skal bli så dyrt for dem å dra. De samler inn klasse for klasse, så om de ikke får råd til turen så kan pengene brukes på annet vis. Jeg har til gode å høre om noen som ikke har fått det til, så jeg håper det beste når de først vil dette her.

Jeg forstår at foreldrene synes det var dyrt, spesielt om man har to.... Og så er det jo konfirmasjoner gjerne oppi alt. Så vi foreldre vil at de skal klare å få inn mest mulig, og prøver å hjelpe til så godt vi kan.

Jeg håper og tror at klassen er like fin i år som i fjor, ingen spesielle hendelser. Alkohol håper jeg virkelig vi slipper, ja krangel også. Det er ikke bare bare med den alderen de er i. Min eldste var på en slik tur, og det var ikke et eneste tilfelle som foreldrene måtte gripe inn i, heldigvis. De (elevene) kunne fortelle om flere klasser som reiste sammen, de møttes på ferjen. Der hadde det vært mye tull og spetakkel så foreldrene som var med ble helt satt ut. Elevene også, de var sure og yppete mot andre passasjerer.

Krysser fingrene for at vi får til et trygt og greit opplegg for denne klassen.

Helt ærlig så skulle jeg gjerne sett dem dra på noe annet, noe som moret dem mere enn en slik reise tilbake til elendigheten. Samtidig så forstår jeg viktigheten av turens budskap: det må ikke skje igjen.

Men sånn helt på tampen, har du et inntjeningstips? Du har jo sett endel mener jeg....

'' Reiste flere klasser sammen da?''

Pengene de hadde tjent inn ble som sagt delt på de 5 klassene på 10.trinn, og hver klasse bestemte selv hva de ville bruke pengene til.

2 klasser reiste sammen til Polen med de hvite bussene. 1 klasse valgte også Polen, men reiste med fly, og leide buss i Polen. Turen med fly ble mye billigere enn bussturen. Den klassen fikk derfor råd til å invitere med seg to lærere, i tillegg til at de hadde med noen foreldre. Og egenandelen for elevene ble ikke så stor.Det ble også mye mindre stress, og tid til sosialt samvær. De var borte i 6 dager.

De som reiste med buss var borte i 9 dager. De kom sent fram til overnattingsstedene og reiste videre tidlig neste morgen. Det sosiale samværet foregikk derfor om nettene. De hadde ikke med seg lærere. Foreldre kjenner sine egne barn best, men de fleste har ikke erfaringer med å ha ansvaret for store grupper ungdom. Det er lettere for lærere som er vant til det, og som tross alt kjenner alle elevene. I en gruppe elever vil det alltid være noen elever som byr på større utfordringer enn andre. Dette ble det vanskelig for foreldrene å takle. Foreldrene orket heller ikke å være oppe mesteparten av natten, så elevene ble overlatt mye til seg selv uten tilsyn. Ikke så lurt med en stor gruppe 15-16 åringer. Elevene kom hjem søndag kveld, og mandag var det skoledag igjen. Elevene var helt utslitte, mange kom ikke på skolen verken mandag eller tirsdag, og de som kom var så slitne at de ikke greide å konsentrere seg om skolearbeid. Det tok en hel uke før de var i normalt gjenge igjen.

Gruppa som reiste med fly kom hjem fredag, og det var ikke merkbart på skolen at de var slitne etter turen. De virket også mye mer fornøyde med turen enn de andre, selvom de hadde hatt mer tilsyn, og ikke de helt store festeopplevelsene.

De to siste klassene valgte helt andre turer. De inviterte med seg lærere, og de behøvde ikke å betale egenandeler i det hele tatt. Den ene klassen var på tur i Norge, den andre i Danmark. Begge turene var svært vellykket.

''Samtidig så forstår jeg viktigheten av turens budskap: det må ikke skje igjen.''

Nei, det må ikke skje igjen! Men jeg tror det er mange andre måter å formidle det til elevene på, enn å reise på tur med de hvite bussene til Polen.

''Men sånn helt på tampen, har du et inntjeningstips? Du har jo sett endel mener jeg....''

Jeg vet at mange klasser har fått oppdrag med pakking av brosjyremateriell o.l. i bedrifter og på postkontorer. De får gjerne oppdraget over en lengre periode, med faste ettermiddager i uka. Det kan komme grupper på 8-10 elever om gangen. Foreldrene har satt opp lister over de aktuelle tidspunktene, så har elevene meldt seg på når det passer for dem. De behøver ikke å ha med foreldre, bortsett fra kjøring til og fra, men det har foreldrene samordnet og delt på. Det er kanskje ikke verdens mest spennende jobb. Men det er verken slitsomt eller vanskelig. Absolutt alle kan delta, og de kan hygge seg og prate samtidig som de utfører arbeidet. Det er ganske godt betalt også. De får betalt for antallet gruppa har pakket ferdig, så de kan tjene mye hvis de arbeider effektivt. Dette arbeidet har det ikke vært vanskelig å få med elevene på.

De har også hatt oppdrag som flaskesamlere på lan-party i Vikingskipet. For oss som bor et stykke unna betyr det overnattingstur, men det blir ordnet med gratis overnatting. De tjener vanvittig mye penger på kort tid. Men dette er oppdrag som foreldrene må/bør være med på. Mange har tatt med hele familien på dette en helg.

Mindre vellykket har det vært med kakebokser, kortpakker o.l.som de får tilbud om å selge ved juletider. Det høres så enkelt ut når de bestemmer seg for det og bestiller varene. Men de fleste liker ikke å gå rundt på dørene og selge. Det ender veldig ofte med at foreldre og besteforeldre kjøper opp det meste. Dessuten blir det solgt en del til lærere som syns de må støtte det.

Håper dere får det til, siden det er det elevene ønsker. Og ikke minst at de får en hyggelig og lærerik tur!

Skrevet

Det er tre år fra 8. klasse om høsten til våren i 10. klasse, og Polenturen koster ca 3.500 kr. Det er litt forskjellige priser, men det kan du selv sjekke opp på Hvite busser.

Hilsen

De fleste foretrekker å reise på høsten i 10.klasse. Da har de to år på seg.

Gjest mandolina
Skrevet

De fleste foretrekker å reise på høsten i 10.klasse. Da har de to år på seg.

Her reiser de om våren i 10. klasse.

De Hvite Bussene kan jo ikke ta hele Norges 10. klassinger på samme tid, men må fordele det utover året.

Gjest signaturina
Skrevet

Hos oss var det helt frivillig å være med på turen. De elevene som ikke skulle være med behøvde heller ikke delta på dugnader/innsamlinger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...