Gå til innhold

Polentur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, nettopp. Man må være over 18 år. Ungdomsskole-elever er ikke det. Det er altså et tilbud til foreldrene. Foreldrene på vår skole fikk tilbud om å være med på vareopptelling i helgen. De skulle få 50 kr timen per pers. Jeg skjønner veldig godt at få foreldre var interessert i det. Voksne som er i full jobb, ved siden av hus og barn, har som regel ikke tid og ork til å jobbe i helga for slavelønn.

''Foreldrene på vår skole fikk tilbud om å være med på vareopptelling i helgen. De skulle få 50 kr timen per pers.''

*Hehe* Var det et seriøst firma som tilbød dette? Og hvorfor skulle ikke ungene kunne ta på seg dette - barn over 13 år har lov til å ta på seg arbeide så lenge det ikke er for hardt og dette høres ikke spesielt hardt ut...

• Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pekkaline

22

• laban

12

• morsan

10

• guttas

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Varetelling har vi på programmet, men dekk-service var genial! Takk for tips, det noteres her :)

Husk at du da står ansvarlig hvis noe skulle skje!

Utrolig...hva folk ønsker å være med på, noen må ha fritidsproblemer. Du kan få lov til å få noen møkka dugnader av oss.

Skrevet

Det var derfor jeg skrev det. Altså er dette en foreldredugnad, som så mange andre.

Det geniale regelverket gjør at man f.eks. må ta fri fra jobben for å gjøre elendig betalt dugnadsarbeid. Noe av det MÅ gjøres på dagtid.

Håper det er endret før minsten skal på skoletur...

Du må få lov å betale deg ut av det. Bedre at du er på jobben med 3 ganger så høy timelønn vel?

Polenturen er vel noe skolen ikke skal ha noe med eller?

Skrevet

Får håpe de klarer å få inn nok penger til turen da.

På skolen jeg jobber hadde vi 5 klasser på 10.trinn i fjor. Foreldrene dro i gang innsamling til Polen-tur da elevene gikk i 8.klasse. De klarte ikke å samle inn penger nok, dermed kunne de ikke reise i skoletiden. Pengene som var samlet inn ble fordelt på de 5 klassene til fri benyttelse. Noen klasser bestemte seg for å reise til Polen i vinterferien. Egenandelen for hver enkelt å betale ble 2500 kr + lommepenger. Veldig mye penger for mange. Vi hadde bl.a 3 tvillingpar på trinnet. Mange elever hadde ikke lyst til å reise til Polen, men de hadde selvsagt lyst til å være med på tur med klassen. Andre hadde lyst til å være med, men foreldrene hadde egentlig ikke råd. Allikevel syns de ikke de kunne nekte barna sine dette. Presset var like stort selv om det foregikk i vinterferien. Det var ingen lærere som ble med på turen.

Turene ble dessverre ikke særlig vellykket. Det ble en del konflikter mellom noen elever, som foreldrene ikke klarte å ordne opp i på en skikkelig måte. Noe som skapte store problemer for relasjonene mellom elevene i lang tid etter turen, ja faktisk resten av skoleåret. Det ble også beskyldninger og krangling mellom foreldre som var med på turen, og foreldre som ikke var med. Noen av foreldrene som ikke var med mente at barna deres var behandlet feil, ikke var fulgt opp godt nok osv. Dessverre var det også mange elever som drakk mye alkohol på turen.

Jeg skulle ønske Polen-turene ble lagt på hylla. De er blitt et motefenomen. Og de er vanvittig dyre.

Det er selvsagt hyggelig med klasseturer. Men det må da gå an å planlegge turer som er mye rimeligere, hvor det er mindre busskjøring, og tilbud om aktiviteter som kan favne alle.

Utrolig enig i det du skriver her altså. Prøvde i sønnen min sin klasse. Han eldste var i Polen og hadde ikke noe utbytte av det. Alt for umoden, men badeland i Berlin var gøy.

Jeg prøvde å få til en mindre tur isteden som ikke kostet så mye og som kunne være sosialt, men når læreren som ikke har en dritt med turen å gjøre roser turen opp i skyene og sier at det er utrolig viktig for klassemiljøet så vil jo de fleste ditt.

Når påmeldningen kom var det bare tre elever i klassen som ikke skulle, inkludert min sønn som faktisk ikke vil. Han syns det er lang busstur og sa han var engstelig for å være uten oss så lang tid - og nei...vi blir ikke med vi har tre andre barn og vi skal på ferie selv i høstferien.

Kom fram at vi foreldre også skulle drive dugnadene - dekkskift, vareopptelling med mer. Da er det bedre å gjøre som vi gjorde med han eldste - casha 5000 kroner + lommepenger.

Skrevet

Det gjør nesten vondt å lese denne historien din. Så tragiskt at det skulle bli slik! Reiste flere klasser sammen da?

Vår klasse skal reise alene, de er 28 elever. Bussen må ha 40stk med seg for at det ikke skal bli så dyrt for dem å dra. De samler inn klasse for klasse, så om de ikke får råd til turen så kan pengene brukes på annet vis. Jeg har til gode å høre om noen som ikke har fått det til, så jeg håper det beste når de først vil dette her.

Jeg forstår at foreldrene synes det var dyrt, spesielt om man har to.... Og så er det jo konfirmasjoner gjerne oppi alt. Så vi foreldre vil at de skal klare å få inn mest mulig, og prøver å hjelpe til så godt vi kan.

Jeg håper og tror at klassen er like fin i år som i fjor, ingen spesielle hendelser. Alkohol håper jeg virkelig vi slipper, ja krangel også. Det er ikke bare bare med den alderen de er i. Min eldste var på en slik tur, og det var ikke et eneste tilfelle som foreldrene måtte gripe inn i, heldigvis. De (elevene) kunne fortelle om flere klasser som reiste sammen, de møttes på ferjen. Der hadde det vært mye tull og spetakkel så foreldrene som var med ble helt satt ut. Elevene også, de var sure og yppete mot andre passasjerer.

Krysser fingrene for at vi får til et trygt og greit opplegg for denne klassen.

Helt ærlig så skulle jeg gjerne sett dem dra på noe annet, noe som moret dem mere enn en slik reise tilbake til elendigheten. Samtidig så forstår jeg viktigheten av turens budskap: det må ikke skje igjen.

Men sånn helt på tampen, har du et inntjeningstips? Du har jo sett endel mener jeg....

Min mor som jobber på videregående hadde med seg en førsteklasse til Polen, hun syns til og med en del av dem var for små.

Jeg syns faktisk det nesten er dårlig gjort mot de umodne i klassen å arrangere turer til Polen. Prøvde å få foreldrene til å gå for noe annet som var moro og som var samlende for klassen og billigere - men læreren stod på sidelinja og reklamerte for Polentur.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Utrolig enig i det du skriver her altså. Prøvde i sønnen min sin klasse. Han eldste var i Polen og hadde ikke noe utbytte av det. Alt for umoden, men badeland i Berlin var gøy.

Jeg prøvde å få til en mindre tur isteden som ikke kostet så mye og som kunne være sosialt, men når læreren som ikke har en dritt med turen å gjøre roser turen opp i skyene og sier at det er utrolig viktig for klassemiljøet så vil jo de fleste ditt.

Når påmeldningen kom var det bare tre elever i klassen som ikke skulle, inkludert min sønn som faktisk ikke vil. Han syns det er lang busstur og sa han var engstelig for å være uten oss så lang tid - og nei...vi blir ikke med vi har tre andre barn og vi skal på ferie selv i høstferien.

Kom fram at vi foreldre også skulle drive dugnadene - dekkskift, vareopptelling med mer. Da er det bedre å gjøre som vi gjorde med han eldste - casha 5000 kroner + lommepenger.

Vi var til England på skoletur. Det var stor suksess. Litt historie fra vikingtiden i York, besøk av slott, resten var fornøyelse, bl.a fornøyelsepark.

Nå er jo dette noen år siden, ca 10, men turen minnes vi alle som en flott tur.

Så jeg er enig med deg at de gjerne kan se på alternativer, og ikke kjøre seg fast på Polentur. Sikkert noen klasser det passer for, andre ikke.

Skrevet

Du må få lov å betale deg ut av det. Bedre at du er på jobben med 3 ganger så høy timelønn vel?

Polenturen er vel noe skolen ikke skal ha noe med eller?

Man er nødt til å forholde seg til den tolkningen som gjøres på den skolen man selv har elev. Det er ikke tid til å bråke om det (dessuten er det vanligvis rikelig med kverulanter som er misfornøyde med alt og alle som jobber med disse turene uansett)

Datteren min var på Tysklands- og Polentur like etter at det ble innskjerpet at grunnskolen skal være gratis. Reglene ble håndhevet slik på vår skole:

- Hvis ikke lærerne skulle være med (og foreldrene dekket deres utgifter), måtte de reise i en ferie, og det ble ikke laget noe opplegg rundt turen (før- og etterarbeid) på skolen

- Det var ikke lov til å registrere hvem som bidro med hvor mye dugnad, kun totalbeløpet som ble samlet inn

- Helt til slutt ble det innbetalt en egenandel på kr. 1500 pr. elev, fordi dette hadde blitt stilltiende godtatt tidligere (ut fra at det gikk til etpar felles måltider etc. underveis). Hvis noen lot være å betale inn det, var det heller ikke lov til å purre eller utelate disse elevene fra noe.

http://www.hvitebusser.no/Webdesk/netblast/pages/index.html?id=484930

Skrevet

Ja, nettopp. Man må være over 18 år. Ungdomsskole-elever er ikke det. Det er altså et tilbud til foreldrene. Foreldrene på vår skole fikk tilbud om å være med på vareopptelling i helgen. De skulle få 50 kr timen per pers. Jeg skjønner veldig godt at få foreldre var interessert i det. Voksne som er i full jobb, ved siden av hus og barn, har som regel ikke tid og ork til å jobbe i helga for slavelønn.

Jeg vet det. Men da blir det ingen tur.

Man er nødt til å forholde seg til den tolkningen som gjøres på den skolen man selv har elev. Det er ikke tid til å bråke om det (dessuten er det vanligvis rikelig med kverulanter som er misfornøyde med alt og alle som jobber med disse turene uansett)

Datteren min var på Tysklands- og Polentur like etter at det ble innskjerpet at grunnskolen skal være gratis. Reglene ble håndhevet slik på vår skole:

- Hvis ikke lærerne skulle være med (og foreldrene dekket deres utgifter), måtte de reise i en ferie, og det ble ikke laget noe opplegg rundt turen (før- og etterarbeid) på skolen

- Det var ikke lov til å registrere hvem som bidro med hvor mye dugnad, kun totalbeløpet som ble samlet inn

- Helt til slutt ble det innbetalt en egenandel på kr. 1500 pr. elev, fordi dette hadde blitt stilltiende godtatt tidligere (ut fra at det gikk til etpar felles måltider etc. underveis). Hvis noen lot være å betale inn det, var det heller ikke lov til å purre eller utelate disse elevene fra noe.

Skrevet

Vi hadde ingen dugnader for vår eldste sønn - alle betalte 5000 kroner hver (veldig mye, men jeg tror vi betalte for en del lærere). Det foregikk i høstferien.

Jeg syns ikke det er å kverulere å mene at ungene er for små til å ta inn over seg dette. I tillegg så vet jeg at det er flere engstelige sjeler som kanskje tar det for mye innover seg.

Min sønn vil ikke være med selvom jeg prøver å få han til det, kanskje han angrer seg om 1 år når turen skal gå, men han sier han er engstelig og dessuten vil han til Kroatia med oss.

Skrevet

'' Reiste flere klasser sammen da?''

Pengene de hadde tjent inn ble som sagt delt på de 5 klassene på 10.trinn, og hver klasse bestemte selv hva de ville bruke pengene til.

2 klasser reiste sammen til Polen med de hvite bussene. 1 klasse valgte også Polen, men reiste med fly, og leide buss i Polen. Turen med fly ble mye billigere enn bussturen. Den klassen fikk derfor råd til å invitere med seg to lærere, i tillegg til at de hadde med noen foreldre. Og egenandelen for elevene ble ikke så stor.Det ble også mye mindre stress, og tid til sosialt samvær. De var borte i 6 dager.

De som reiste med buss var borte i 9 dager. De kom sent fram til overnattingsstedene og reiste videre tidlig neste morgen. Det sosiale samværet foregikk derfor om nettene. De hadde ikke med seg lærere. Foreldre kjenner sine egne barn best, men de fleste har ikke erfaringer med å ha ansvaret for store grupper ungdom. Det er lettere for lærere som er vant til det, og som tross alt kjenner alle elevene. I en gruppe elever vil det alltid være noen elever som byr på større utfordringer enn andre. Dette ble det vanskelig for foreldrene å takle. Foreldrene orket heller ikke å være oppe mesteparten av natten, så elevene ble overlatt mye til seg selv uten tilsyn. Ikke så lurt med en stor gruppe 15-16 åringer. Elevene kom hjem søndag kveld, og mandag var det skoledag igjen. Elevene var helt utslitte, mange kom ikke på skolen verken mandag eller tirsdag, og de som kom var så slitne at de ikke greide å konsentrere seg om skolearbeid. Det tok en hel uke før de var i normalt gjenge igjen.

Gruppa som reiste med fly kom hjem fredag, og det var ikke merkbart på skolen at de var slitne etter turen. De virket også mye mer fornøyde med turen enn de andre, selvom de hadde hatt mer tilsyn, og ikke de helt store festeopplevelsene.

De to siste klassene valgte helt andre turer. De inviterte med seg lærere, og de behøvde ikke å betale egenandeler i det hele tatt. Den ene klassen var på tur i Norge, den andre i Danmark. Begge turene var svært vellykket.

''Samtidig så forstår jeg viktigheten av turens budskap: det må ikke skje igjen.''

Nei, det må ikke skje igjen! Men jeg tror det er mange andre måter å formidle det til elevene på, enn å reise på tur med de hvite bussene til Polen.

''Men sånn helt på tampen, har du et inntjeningstips? Du har jo sett endel mener jeg....''

Jeg vet at mange klasser har fått oppdrag med pakking av brosjyremateriell o.l. i bedrifter og på postkontorer. De får gjerne oppdraget over en lengre periode, med faste ettermiddager i uka. Det kan komme grupper på 8-10 elever om gangen. Foreldrene har satt opp lister over de aktuelle tidspunktene, så har elevene meldt seg på når det passer for dem. De behøver ikke å ha med foreldre, bortsett fra kjøring til og fra, men det har foreldrene samordnet og delt på. Det er kanskje ikke verdens mest spennende jobb. Men det er verken slitsomt eller vanskelig. Absolutt alle kan delta, og de kan hygge seg og prate samtidig som de utfører arbeidet. Det er ganske godt betalt også. De får betalt for antallet gruppa har pakket ferdig, så de kan tjene mye hvis de arbeider effektivt. Dette arbeidet har det ikke vært vanskelig å få med elevene på.

De har også hatt oppdrag som flaskesamlere på lan-party i Vikingskipet. For oss som bor et stykke unna betyr det overnattingstur, men det blir ordnet med gratis overnatting. De tjener vanvittig mye penger på kort tid. Men dette er oppdrag som foreldrene må/bør være med på. Mange har tatt med hele familien på dette en helg.

Mindre vellykket har det vært med kakebokser, kortpakker o.l.som de får tilbud om å selge ved juletider. Det høres så enkelt ut når de bestemmer seg for det og bestiller varene. Men de fleste liker ikke å gå rundt på dørene og selge. Det ender veldig ofte med at foreldre og besteforeldre kjøper opp det meste. Dessuten blir det solgt en del til lærere som syns de må støtte det.

Håper dere får det til, siden det er det elevene ønsker. Og ikke minst at de får en hyggelig og lærerik tur!

Tusen takk for fyldig svar og gode tips! Jo takk, jeg håper dette blir en fin opplevelse til slutt :)

Skrevet

Vi hadde ingen dugnader for vår eldste sønn - alle betalte 5000 kroner hver (veldig mye, men jeg tror vi betalte for en del lærere). Det foregikk i høstferien.

Jeg syns ikke det er å kverulere å mene at ungene er for små til å ta inn over seg dette. I tillegg så vet jeg at det er flere engstelige sjeler som kanskje tar det for mye innover seg.

Min sønn vil ikke være med selvom jeg prøver å få han til det, kanskje han angrer seg om 1 år når turen skal gå, men han sier han er engstelig og dessuten vil han til Kroatia med oss.

Drar man i ferien, stiller hele saken seg annerledes. De reglene jeg omtaler (men ikke nødvendigvis forsvarer) er laget for turer i skoletiden. De blir av mange oppfattet som omtrent obligatoriske, selv om man kan "velge" å gå på skolen i en fremmed klasse mens de andre er borte. Jeg tviler på at datteren min hadde blitt med hvis hun hadde måttet bruke ferien.

Jeg har stor forståelse for at ikke alle synes disse krigsminne-turene er det eneste saliggjørende. Jeg forsøkte bare å få fram at man ikke kan krangle på de reglene som skolen har valgt å følge.

Skrevet

50kr timen var veldig lite. Jeg stilte opp for min eldste på varetelling en gang, og da fikk alle 500kr hver, vi brukte tre timer, men vi var ganske mange der da :)

Skrevet

Husk at du da står ansvarlig hvis noe skulle skje!

Utrolig...hva folk ønsker å være med på, noen må ha fritidsproblemer. Du kan få lov til å få noen møkka dugnader av oss.

''Utrolig...hva folk ønsker å være med på, noen må ha fritidsproblemer. Du kan få lov til å få noen møkka dugnader av oss.''

Hva gjør man _ikke_ for at barna skal få det til ?? Skal de på tur så må de kunne betale den, og da må man ta slike "møkkajobber" skjønner du. Fritidsproblemer eller omtanke, kall det hva du vil.

Skrevet

''Utrolig...hva folk ønsker å være med på, noen må ha fritidsproblemer. Du kan få lov til å få noen møkka dugnader av oss.''

Hva gjør man _ikke_ for at barna skal få det til ?? Skal de på tur så må de kunne betale den, og da må man ta slike "møkkajobber" skjønner du. Fritidsproblemer eller omtanke, kall det hva du vil.

Jeg mener at ungene får bidra selv i den alderen. Det er ungene som skal på tur ikke foreldrene.

Skrevet

Jeg mener at ungene får bidra selv i den alderen. Det er ungene som skal på tur ikke foreldrene.

Barna jobber mye med oppdragene, men vi foreldre står nok mest på med å få oppdrag. De har selv ordnet hagejobber og endel småting. Alle monner drar. Nå fikk vi to nye oppdrag, male et langt gjerde og male en hytte utvendig. De lærer endel også gjennom slike jobber, bra det.

Skrevet

Våre 10 klasser har pleid å dra til Polen med Hvite busser. Både elevar og vaksne som har vore med har kosa seg. Foreldre står i kø for å vere med. Og kontaktlæraren er med.

Det er nulltoleranse med alkohol. Då blir dei heimsendt.

Elevane har ein dag i veka gjennom eitt år steikt vafler og selt i bedrifter, stått for matsalg i div. arrangement, vareopptelling.

I fjor fekk dei inn så mykje at dei fekk penger til overs.

Skrevet

Våre 10 klasser har pleid å dra til Polen med Hvite busser. Både elevar og vaksne som har vore med har kosa seg. Foreldre står i kø for å vere med. Og kontaktlæraren er med.

Det er nulltoleranse med alkohol. Då blir dei heimsendt.

Elevane har ein dag i veka gjennom eitt år steikt vafler og selt i bedrifter, stått for matsalg i div. arrangement, vareopptelling.

I fjor fekk dei inn så mykje at dei fekk penger til overs.

Så flott! Tenker dere bor ved eller i en stor by da? Fint at de ikke må gjøre så altfor krevende ting også da, selv om det sikkert har tatt sin tid :)

Skrevet

Så flott! Tenker dere bor ved eller i en stor by da? Fint at de ikke må gjøre så altfor krevende ting også da, selv om det sikkert har tatt sin tid :)

Vi bor på "landet". Men bedriftene støtter prosjektet. Alle veit at 10 klassa skal på tur :-)

Skrevet

Vi bor på "landet". Men bedriftene støtter prosjektet. Alle veit at 10 klassa skal på tur :-)

Veldig bra!

Skrevet

Jeg funderer videre. Hva om man lagde en dvd? Hva slags utstyr utover videokamera må en ha? Blande sang og musikk med intervju av eldre (kjente lokale) mennesker som har historier/opplevd krigen mm. Har i grunnen mange ideer til innhold som vil gjøre mange aldre interessert i denne....om dette kan gå an.

Hvor vanskelig og hvor dyrt vil det bli? Vi bor på et mindre sted med rundt 6tusen innbyggere.

Er det bare å slå fra seg fordi det blir for dyrt og vanskelig?

Har dere vgs med medielinje, så hør om noen derfra kan ta det som prosjekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...