Gå til innhold

Parkettgulv

Anbefalte innlegg

Gjest rezpect..
Skrevet

Er det bare meg som tar hensyn til at folk har parkettgulv? Jeg vet hvor utrolig kjedelig det er å få hakk og riper i parkettgulvet...

Men tror du folk tar hensyn når de kommer til meg da?

En gang hadde jeg besøk av en familie og jenta deres tok kontorstolen som har en fast plass i rommet da, jeg har aller nådigst fått lov av mannen min å ha den der, men hun tok stolen og rullet den over hele rommet!

Først sa jeg ikke noe, men så kom jeg på at gulvet kom til å lide og sa forsiktig i fra. Jentungen kikket bare rart på meg og mora likeså! Hallo! Jeg syns nå foreldra selv må passe på ungene sine og si fra da....

En annen gang hadde jeg besøk av en annen barnefamilie.

Jeg har en liten baby i hus, og hun har en liten lekebil, som hun kun leker seg med på matta si. Men denne gutten tok bilen og kjørte over hele parkettgulvet, det er harde hjul på denne lekebilen. Tror du foreldra sa noe da? Neida....

Fortsetter under...

Gjest Tar hensyn ja.
Skrevet

Jeg er glad jeg har et gulv som kan brukes.

Skrevet

Det å la en unge ha frilek med en kontorstol rundt i rommet burde absolutt foreldrene ha slått ned på, uansett hva slags gulv folk har. Det er bråkete og irriterende, og foreldre bør være litt årvpkne for at alle ikke er like "døve og blinde" for barnas bråk som dem selv.

At en gutt leker med en lekebil som allerede finnes i huset må være helt normalt, forutsatt at han bare kjører den og ikke dunker den i gulvet.

Skrevet

Jeg sier som Tar hensyn ja - jeg har gulv som kan brukes jeg. Jeg hadde kanskje reagert på at ungen min hadde kjørt kontorstol rundt på stua, men da hadde det vært fordi jeg hadde vært redd noe skulle gå i golvet eller noe, jeg hadde neppe kommet til å tenke på golvet. Og i alle fall ikke når det gjelder en lekebil.... Litt hysterisk dette synes jeg.

Skrevet

Enig i at kontorstolen skulle holdt seg på plassen sin. Men det er p.g.a. rotet og bråket, hadde ikke falt meg inn å bli redd for gulvet... Håper dette er et tulleinnlegg, ellers lurer jeg virkelig på hvordan dere reagerer når barnet deres mister noe i parketten og det blir hakk. Man bør ikke ha ting man ikke tåler at går i stykker når man har barn.

Skrevet

Enig med morsan ang kontorstolen, det er ikke OK oppførsel uansett gulvtype.

Vi har hatt parkettgulv tidligere, men jeg har aldri vært inne på tanken å nekte ungene å leke på det. Hakk og riper blir det, og det var også hovedgrunnen til at vi valgt vekk parkett da vi bygde hus. Det blir ikke pent, men det er uunngåelig om man ikke skal ha et utstillingshjem, da.

Nå er du sjef i eget hus, da, så du må sikkert bare fortsette å si fra til de som kommer på besøk. Folk er vel ikke vant til at gulv ikke kan lekes på, og du vil kanskje få litt mye å gjøre når babyen blir stor - evt flere barn - og skal ha med venner hjem.

Personlig tenker jeg ikke over hva folk ha av gulv, så jeg kan nok ha vært en slik ubetenksom mor...

Annonse

Gjest mandolina
Skrevet

Det er vel enkelt for deg å ta fra barnet kontorstolen og sette den i et annet rom, og å bytte ut lekebilen med en annen leke, hvis du er så redd for parketten.

Ikke noe å lage noe stort problem av, en liten bagatell bare, som du lett kunne ha håndtert på en fin måte.

Hvordan blir det når ditt eget barn vokser opp, må det da heller ikke leke på parketten?

Hilsen

Skrevet

''men hun tok stolen og rullet den over hele rommet! ''

Et parkettgulv tåler fint dette, med mindre det er sand i hjulene. Mange har en plastmatte under kontorstolen for å spare parketten, men det er fordi den rulle samme stedet dag etter dag - år etter år.

Det kan finnes mange grunner til at barnet ikke skal trille stolen rundt i rommet, men parketten tar neppe skade.

Gjest signaturina
Skrevet

Innlegget var et godt argument for å ikke ha så fine hjem at de ikke kan leves i! Mulig de som var besøk har det som meg, vokst opp i et hjem hvor alle materielaer tålte lek og normal bruk, vi LEVDE der. Selv hare jeg bestandig hatt det slikj eg også. Jeg ville rett og slett ikke skjønne hvorfor det var farlig å rulle rundt på gulvet. Og det er sant! Ikek kan en ha unger på besøk som leker, ikke folk med stiletthæler (skriver dere forresten det på innbydelsen når dere skal ha fest da eller?) og bikkjer er helt forbudt. Nei, takke meg til et hjem som jeg kan bruke, ikke et utstillingshjem. Parkett kan slipes om noen år.

Gjest Løveføtter
Skrevet

Innlegget var et godt argument for å ikke ha så fine hjem at de ikke kan leves i! Mulig de som var besøk har det som meg, vokst opp i et hjem hvor alle materielaer tålte lek og normal bruk, vi LEVDE der. Selv hare jeg bestandig hatt det slikj eg også. Jeg ville rett og slett ikke skjønne hvorfor det var farlig å rulle rundt på gulvet. Og det er sant! Ikek kan en ha unger på besøk som leker, ikke folk med stiletthæler (skriver dere forresten det på innbydelsen når dere skal ha fest da eller?) og bikkjer er helt forbudt. Nei, takke meg til et hjem som jeg kan bruke, ikke et utstillingshjem. Parkett kan slipes om noen år.

''Ikek kan en ha unger på besøk som leker, ikke folk med stiletthæler (skriver dere forresten det på innbydelsen når dere skal ha fest da eller?) ''

He he, min søster fikk en slik innbydelse en gang. Ganske spesielt.

Gjest Løveføtter
Skrevet

Vi bor i nytt hus, halvt år gammelt, og vi har allerede mange riper og merker i parketten. Her bor vi, lever vi og leker. Dete er et hus for hele familien, og barna har ikke bedt om parkett. De skal få leke og ha en god barndom, med leker i alle rom. Så får vi heller pusse opp når det blir for ille.

Håper du forandrer mening når barnet ditt begynner å bevege seg utenfor matta si.

Skrevet

''Ikek kan en ha unger på besøk som leker, ikke folk med stiletthæler (skriver dere forresten det på innbydelsen når dere skal ha fest da eller?) ''

He he, min søster fikk en slik innbydelse en gang. Ganske spesielt.

Det er bedre at det skrives på innbydelsen enn det jeg har opplevd hos en bekjent: ved ankomst fikk man beskjed om at ingen innesko var tillatt! ;-)

Greit nok for mannfolka som hadde lange bukser, men litt komisk med alle damene i pene kjole/skjørt i bare strømpelesten;-)

Annonse

Skrevet

Det er bedre at det skrives på innbydelsen enn det jeg har opplevd hos en bekjent: ved ankomst fikk man beskjed om at ingen innesko var tillatt! ;-)

Greit nok for mannfolka som hadde lange bukser, men litt komisk med alle damene i pene kjole/skjørt i bare strømpelesten;-)

Det var spesielt ja!

Jeg var forresten på besøk hos noen for noen år siden som hadde en stol som ingen fikk sitte i. Jeg satte meg i en stol som så behagelig ut, hvorpå vertinnen forklarte at den stolen var _hennes_ og bare hennes, og ingen andre fikk lov å sitte der... Hun hadde lagt ned forbudet pga at hun var redd barna skulle ødelegge stolen, og for at barna ikke skulle protestere mot forbudet så gjaldt det absolutt alle.

Skrevet

Det var spesielt ja!

Jeg var forresten på besøk hos noen for noen år siden som hadde en stol som ingen fikk sitte i. Jeg satte meg i en stol som så behagelig ut, hvorpå vertinnen forklarte at den stolen var _hennes_ og bare hennes, og ingen andre fikk lov å sitte der... Hun hadde lagt ned forbudet pga at hun var redd barna skulle ødelegge stolen, og for at barna ikke skulle protestere mot forbudet så gjaldt det absolutt alle.

Hva??!! Jeg har sett at stoler i gamle museumshus typisk er 'sperret' for sitting ved at de har satt et bånd på, men en slik regel og oppførsel hørtes ekstremt spesielt ut.

Skrevet

Hva??!! Jeg har sett at stoler i gamle museumshus typisk er 'sperret' for sitting ved at de har satt et bånd på, men en slik regel og oppførsel hørtes ekstremt spesielt ut.

Ja, det er sant. Jeg ble aldri noen fast gjest der, jeg da...

Skrevet

Nei det er ikke bare du, jeg ville tatt hensyn. Jeg glemmer aldri hvordan eikeparketten så ut hjemme hos oss etter et party hvor damene hadde hatt på stiletthæler på. Det var ikke noe sjakktrekk. Men for sent og tenke på det når jeg så alle merkene dagen etter.

Jeg ville ikke latt barna mine deise rundt med skarpe tunge leker hjemme hos folk med parkett. En ting er at du selv over tid kommer til å få merker/riper selv om du er forsiktig, men hensynsløshet er noe annet!

Skrevet

Hvis dere har en lekebil på gulvet, regner man jo med at det er lov å leke med den på gulvet. Hva når jenta di blir litt større, skal hun bare få lov til å leke på matta, da?

Gjest Takk og pris
Skrevet

Nei det er ikke bare du, jeg ville tatt hensyn. Jeg glemmer aldri hvordan eikeparketten så ut hjemme hos oss etter et party hvor damene hadde hatt på stiletthæler på. Det var ikke noe sjakktrekk. Men for sent og tenke på det når jeg så alle merkene dagen etter.

Jeg ville ikke latt barna mine deise rundt med skarpe tunge leker hjemme hos folk med parkett. En ting er at du selv over tid kommer til å få merker/riper selv om du er forsiktig, men hensynsløshet er noe annet!

Takk, endelig noen fornuftige mennesker :)

Gjest parkettdama
Skrevet

Vi bor i nytt hus, halvt år gammelt, og vi har allerede mange riper og merker i parketten. Her bor vi, lever vi og leker. Dete er et hus for hele familien, og barna har ikke bedt om parkett. De skal få leke og ha en god barndom, med leker i alle rom. Så får vi heller pusse opp når det blir for ille.

Håper du forandrer mening når barnet ditt begynner å bevege seg utenfor matta si.

Ja, men det er greit nok når det er ens egne barn, en kan jo selv fortelle barna sine at lekene skal f.eks være på rommet osv. men når det er andres barn og foreldra er med så bør foreldrene ha såpass antenner at de bør anta at deres regler ikke er de samme som her, og derfor be barna være forsiktige. Så får heller jeg si neida, det er ikke så nøye, om jeg ikke syns det er nøye. Men jeg syns i alle fall det er veldig fint om folk tar hensyn. Jeg var nylig i et selskap hvor et par av damene ble bedt om å ta av seg stilettskoene pga de var redd for riper i parketten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...