Gå til innhold

Får barn lønn i teater og film?

Anbefalte innlegg

Gjest er det noen som vet?
Skrevet

Jeg lurer på om barn (i Norge da) får lønn når de feks er med i filmer og teaterstykker og sånn. I likhet med voksne skuespillere altså. For barn under en viss alder har jo ikke lov å jobbe, ikke sant?

Det er egentlig ei venninne av meg som lurer på det, for sønnen hennes (7 år) skal være med i en film og hun har ikke fått seg til å spørre om og hva han skal få betalt for det. Eller hun selv, som må følge ham (det tar to arbeidsdager).

Jeg visste ikke hva jeg skulle svare henne, men begynte nå selv å lure på dette.

Skrevet

Om de får lønn eller ikke avhenger av avtalen med arbeidsgiver, akkurat som for voksne. Barn har anledning til å ta kulturelt/kunstnerisk arbeid dersom arbeidsgiver har søkt om det, se link:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19980430-0551.html#6

Jenta mi fikk ei symbolsk, svart lønn da hun var med på et teaterstykke i Trondheim. Tror hun var med på 12 forestillinger, og fikk betalt 1500 kroner. Da hadde hun en av hovedrollene, men var ikke mer enn 10-12 år (var med to år på rad).

De får ikke godt betalt i så fall, nei. I forhold til film, vet jeg ikke...

Skrevet

Hørt om kr 500,- for en dags statistrolle i film, aner ikke om det gjelder barn, eller voksne som følger barn.

Skrevet

Jeg antar at de får honorar. Min sønn fikk honorar når han hadde oppdrag som modell da han var liten.

Skrevet

Joda, de får lønn. Og i forhold til dette med forbud mot jobbing for barn, er det unntak når det gjelder f.eks film.

Gjest er det noen som vet?
Skrevet

Men er det noen som vet hvor mye barn pleier å få da? Er det feks pr time eller pr dag? Og pleier foreldre som må følge også å få honorar?

Skrevet

Jenta mi fikk ei symbolsk, svart lønn da hun var med på et teaterstykke i Trondheim. Tror hun var med på 12 forestillinger, og fikk betalt 1500 kroner. Da hadde hun en av hovedrollene, men var ikke mer enn 10-12 år (var med to år på rad).

De får ikke godt betalt i så fall, nei. I forhold til film, vet jeg ikke...

Herre mann. Det skulle ikke vært lov!

Her må foreldrene være mer aktive, synes eg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...