Gå til innhold

Jernlageret i kroppen, hvor mye bør det ligge på


Gjest jerntilskudd

Anbefalte innlegg

Gjest jerntilskudd

Jeg bar hos legen idag på grunn av at jeg i lengre tid har vært trøtt og slapp. Blodprøven viste dårlig jernlager og jeg burde derfor begynne med jerntabletter. Nå lurer jeg på hva som er vanlig å ha i jernlager. Jeg hadde 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke helt sikker, men rundt 12 for damer..5 hørtes lite ut ihvertfall

Hos kvinner skal jernlageret (ferritin) ligge mellom 15-200.

Så du har litt lav jernlager.

Men hvor mye var jernet?

Og hva var blodprosenten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jerntilskudd

Hos kvinner skal jernlageret (ferritin) ligge mellom 15-200.

Så du har litt lav jernlager.

Men hvor mye var jernet?

Og hva var blodprosenten?

Hmm, tror jeg var litt i ørska for jernet var 5 og blodprosenten 13 og det var helt fint. Trodde jern og jernlager var det samme, men kanskje jeg tar feil? Jeg fikk ikke oppgitt flere verdier ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferritin: referanseverdi 10-150 hvis du er kvinne. 20-300 hvis du er mann.

Hvis det er s-jern som er tatt, er referanseverdi 9-34. Dette er a-hus sine ref.verdier.

Blodprosent (hb) Kvinne: 11.7-15.3, Mann: 13.4-17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, tror jeg var litt i ørska for jernet var 5 og blodprosenten 13 og det var helt fint. Trodde jern og jernlager var det samme, men kanskje jeg tar feil? Jeg fikk ikke oppgitt flere verdier ihvertfall..

Da er det enten s-jern som er målt eller Ferritin. Begge er jernlagerstatus. Ferritin er den som oftest tas sammen med blodprosent og hos kvinner skal Ferritin ligge mellom 10 og 150, menn 20-300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferritin skal ikke være under 15 for kvinner. Ved jernmangel er det vanlig at ferritinlageret går tomt først, lenge før hemoglobinlageret. Man kan derfor ha lav ferritin og normal hemoglobin en stund, deretter vil også hemoglobinen synke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...