Gå til innhold

Oppskrift på pizza

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lager mye pizza, men det er etter Toros oppskrift. Vi varierer litt med kjøttet, alt fra kjøttdeig via pepperoni til middagsrestekjøtt går på pizzaen.

MEN: Osten skal alltid på før kjøttet. Altså bunn-saus-ost-kjøtt.

Dette gir en helt annen smak og et helt annet utseende enn om man har osten øverst.

Skrevet

Vi lager mye pizza, men det er etter Toros oppskrift. Vi varierer litt med kjøttet, alt fra kjøttdeig via pepperoni til middagsrestekjøtt går på pizzaen.

MEN: Osten skal alltid på før kjøttet. Altså bunn-saus-ost-kjøtt.

Dette gir en helt annen smak og et helt annet utseende enn om man har osten øverst.

Toro har jeg ikke lyst til å teste, men jeg skal prøve å legge kjøttet oppå osten :)

Gjest mange varianter :D
Skrevet

Bare fyllet du mener da? Smaken er jo som baken, noen liker mye fyll og andre lite.

Deigen lager jeg litt på måfå, men stort sett 2.5 dl vann, 3 ss olje, 1/2 pk tørrgjær, ca. 7 dl mel? Er ikke sikker på mengden mel, men heller på mel og rører til det blir passe konsistens, så eltes deigen i 5 min og står til heving i ca. en halvtime, kna den så ut igjen og trykk den ut i en langpanne, evnt. kjevle ut. Sett ovnen på 225 grader og la den heve videre mens ovnen varmes og fyllet lages.

Her er noe jeg pleier å lage til en stor langpannepizza. Mannen min liker tynn bunn, jo tykkere bunn jo mer saus bør du jo ha.

Smør ren tomatpure på hele pizzaen og dryss over oregano.

Brun kjøttdeig, tilsett muskat, chili, paprikapulver, svart pepper og salt.

Når kjøttdeigen nesten er ferdig tilsetter du fersk champignon i skiver og lar steke med, sammen med en halv oppkuttet løk. (smaken er som baken)

Hell så over en boks hermetisk tomat og la det hele koke inn.

Fordel kjøttfyllet over pizzaen, legg så om ønskelig litt mais, paprika og ananas over, og strø over rikelig med raspet ost. Dryss så et lite lag oregano på toppen av osten og la steke til bunnen blir gjennomstekt (10-15 min).

En annen kreativ variant er kylling og cashewnøtter.

Miks sammen hermetisk tomat og 3 ss tomatpure, kok dette inn så det blir tykkere, smak til med oregano og buljongpulver. Legg sausen over pizzaen.

Legg over stekt kyllingbiter, fersk champignon i skiver og cashewnøtter. Strø over med litt parmesan. Her skal man ikke ha for mye ost.

Stek på vanlig måte :)

En annen ting som er godt er å ha knuste nachochips på pizzaen i tillegg til det andre fyllet, spesielt godt på tex.mexvarianter, bruk litt mer chili i sausen,

ha mais og paprika på bunnen og dæsj på med nachochips og mozarella eller parmesanoost. Server med hvitløksdressing attåt.

Skrevet

Jeg syns ikke alltid det frister med tomatsaus, så da smører jeg grønn pesto og creme fraiche på pizzabunnen. Steker kyllingfilet i biter(eller kyllingkjøttdeig). Har i forskjellig krydder, evt. litt tacokrydder. Has på bunnen, strør på ananas, sopp, løk, cashewnøtter. toppes med ost. Man kan godt strø litt nøtter på toppen også.

Skrevet

Jeg bruker mest pepperoni fra Grilstad, ikke så mye skinke, men har brukt vanlig tynne påleggsskiver som jeg har klippet opp i strimler.

Jeg mener å huske at smårettskinka er ganske tykk, og det liker jeg ikke så godt.

Nå er soltørka tomater handlet inn. Den ligger i en olje med bl annet hvitløkbåter. Skal jeg mose alt innholdet i glasset, eller bruker du bare tomatbitene?

Skrevet

Nå er soltørka tomater handlet inn. Den ligger i en olje med bl annet hvitløkbåter. Skal jeg mose alt innholdet i glasset, eller bruker du bare tomatbitene?

Kommer an på om du liker hvitløk eller ikke, det:-)

Jeg har nok brukt slike uten hvitløk, men jeg synes det høres ut som en god idé:-)

Skrevet

Kommer an på om du liker hvitløk eller ikke, det:-)

Jeg har nok brukt slike uten hvitløk, men jeg synes det høres ut som en god idé:-)

Jeg har glemt å kjøpe parmesan. Er det krise? Kan jeg ha noe annet i istedet for? Holder på nå.

Skrevet

Jeg har glemt å kjøpe parmesan. Er det krise? Kan jeg ha noe annet i istedet for? Holder på nå.

Noe sier meg at pizzaen for lengst er i ovnen - håper det ble bra:-)

Nei, det er jo ikke krise uten parmesanen, for man lager jo som oftest pizzabunn uten ekstra smakstilsettinger. Men jeg tror det ville vært bedre med parmesan enn uten.

Skrevet

Noe sier meg at pizzaen for lengst er i ovnen - håper det ble bra:-)

Nei, det er jo ikke krise uten parmesanen, for man lager jo som oftest pizzabunn uten ekstra smakstilsettinger. Men jeg tror det ville vært bedre med parmesan enn uten.

Deigen er til heving, og den er blitt kjempestor. Sausen er ferdig, så nå skal jeg snart kjevle ut for etterheving. Pizzaen spises fredager kl 2000 når det er noe på tv ;)

Jeg hadde i litt annen ost, men om pizzaen får godkjent karakter av familien blir det parmesan i neste gang.

Jeg lager alt til pizzaen mellom dørmaling.

Mannen min er litt spent på det her opplegget med orange pizzadeig ;)

Skrevet

Deigen er til heving, og den er blitt kjempestor. Sausen er ferdig, så nå skal jeg snart kjevle ut for etterheving. Pizzaen spises fredager kl 2000 når det er noe på tv ;)

Jeg hadde i litt annen ost, men om pizzaen får godkjent karakter av familien blir det parmesan i neste gang.

Jeg lager alt til pizzaen mellom dørmaling.

Mannen min er litt spent på det her opplegget med orange pizzadeig ;)

Bon appétit! :-)

Skrevet

Bon appétit! :-)

:-O

Jeg har bomma, trodde Skal vi danse skulle begynne kl 2000, så begynte det nå.

Skrevet

For å variere Parmaskinka (noe jeg aldri blir lei av!), kan du ha på biter av blåmuggost sammen med skinka. Eller chorizo istedet. Ungene mine likte best vanlig kokt skinke på før, nå vil de heller ha speka. :)

Det var en kamp å få tak i parmaskinke, men fikk tak i det til slutt. "Billig" var den også, he he.

Strimler eller skjærer du den i store biter? Skal jeg bruke hele pakken?

Skrevet

Det var en kamp å få tak i parmaskinke, men fikk tak i det til slutt. "Billig" var den også, he he.

Strimler eller skjærer du den i store biter? Skal jeg bruke hele pakken?

Legger på hele skiver. :)

Skrevet

Legger på hele skiver. :)

Bra du dukka opp før jeg kasta den i ovnen. Den skal være ferdig halv åtte. Så da slenger jeg på slik at hele pizzaen er dekket :o)

Skrevet

Bra du dukka opp før jeg kasta den i ovnen. Den skal være ferdig halv åtte. Så da slenger jeg på slik at hele pizzaen er dekket :o)

Jeg er spent på hvordan det smakte. :)

Skrevet

Jeg er spent på hvordan det smakte. :)

Her er tilbakemelding på pizzaen:

Først vil jeg komme med en klage; Det kunne godt vært mer ;)

Med det har jeg vel sagt alt. Da sausen var ferdig var jeg litt skeptisk, for jeg syntes den var en anelse smakløs. Da den kom ut av ovnen så den kjempelekker ut, og det er jo viktig. Jeg delte forresten alle skinkene i to, slik at de hadde samme størrelse som et pizzastykke.

Alle her likte pizzaen veldig godt. De to eldste barna og mannen spiste tre stykker hver. Jeg tror i allefall to av dem hadde spist mer om det var mer. Jeg måtte nøye meg med to :(

Den eldste datteren kommenterte flere ganger at skinka var så god, og det synes vi alle. Den ga mye smak.

Jeg kommer definitivt til å lage denne pizzaen igjen! Takk for oppskrift :o) Neste uke regner jeg med Lillemus sin står på menyen.

Skrevet

Her er tilbakemelding på pizzaen:

Først vil jeg komme med en klage; Det kunne godt vært mer ;)

Med det har jeg vel sagt alt. Da sausen var ferdig var jeg litt skeptisk, for jeg syntes den var en anelse smakløs. Da den kom ut av ovnen så den kjempelekker ut, og det er jo viktig. Jeg delte forresten alle skinkene i to, slik at de hadde samme størrelse som et pizzastykke.

Alle her likte pizzaen veldig godt. De to eldste barna og mannen spiste tre stykker hver. Jeg tror i allefall to av dem hadde spist mer om det var mer. Jeg måtte nøye meg med to :(

Den eldste datteren kommenterte flere ganger at skinka var så god, og det synes vi alle. Den ga mye smak.

Jeg kommer definitivt til å lage denne pizzaen igjen! Takk for oppskrift :o) Neste uke regner jeg med Lillemus sin står på menyen.

Det var hyggelig :) Det går alltid mye av den pizzaen. :) Jeg pleier bare å bruke et vanlig Dolmioglass til saus - det tar ganske mye kortere tid. ;)

En veldig god variant er å bruke chorizo og tynne skiver svarte oliven. Eller parmaskinke og biter av blåmuggost.

Hvis det var litt lite smak i sausen, kan du med fordel tilsette mer ferske urter neste gang. Og kanskje litt mer salt - salt funker som smaksframhever.

Menneh duh... Ta med deg et glass vann på nattbordet i kveld. Store mengder parmaskinke gjør at man blir skikkelig tørst om natta. ;)

Skrevet

Det var hyggelig :) Det går alltid mye av den pizzaen. :) Jeg pleier bare å bruke et vanlig Dolmioglass til saus - det tar ganske mye kortere tid. ;)

En veldig god variant er å bruke chorizo og tynne skiver svarte oliven. Eller parmaskinke og biter av blåmuggost.

Hvis det var litt lite smak i sausen, kan du med fordel tilsette mer ferske urter neste gang. Og kanskje litt mer salt - salt funker som smaksframhever.

Menneh duh... Ta med deg et glass vann på nattbordet i kveld. Store mengder parmaskinke gjør at man blir skikkelig tørst om natta. ;)

Jeg bruker ikke fyll på glass ;) Det er da litt kos å lage det selv da :)

Hva er chorizo?

Den blåmuggsoppen.. Mener du f eks Norsk brie? Skal den legges på pizzaen før jeg har den i ovnen? Jeg kjøper nesten aldri inn slik ost, for jeg spiser den opp alene i løpet av en halvtime :-O.

Jeg hadde i litt ekstra krydder, så den kom seg. Ble likevel overraska over den gode smaken da den var ferdig :)

Stakkars snuppa som sov da vi andre spiste. Det er ikke en bit til henne i morgen. Mannen min fikk litt dårlig samvittighet ;)

Skrevet

Jeg bruker ikke fyll på glass ;) Det er da litt kos å lage det selv da :)

Hva er chorizo?

Den blåmuggsoppen.. Mener du f eks Norsk brie? Skal den legges på pizzaen før jeg har den i ovnen? Jeg kjøper nesten aldri inn slik ost, for jeg spiser den opp alene i løpet av en halvtime :-O.

Jeg hadde i litt ekstra krydder, så den kom seg. Ble likevel overraska over den gode smaken da den var ferdig :)

Stakkars snuppa som sov da vi andre spiste. Det er ikke en bit til henne i morgen. Mannen min fikk litt dårlig samvittighet ;)

Med blåmuggost mener jeg f.eks Gorgonzola eller Normanna. Men jeg slår virkelig et slag for norske Selbublå! :) Legges på i smuldrebiter sammen med skinka før steiking, ja.

Chorizo er ei spansk spekepølse. Ser f.eks slik ut: http://www.igourmet.com/images/productsLG/chorizo.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...