Gå til innhold

Uforglemmelige hendelser!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag er det 7 år siden 9/11, men jeg husker dagen som den var i går. Jeg slo på tven da jeg kom fra jobb og fikk med meg det andre flyet på direkten. Alle detaljer fra resten av dagen sitter som spikret, til og med hva jeg hadde til middag (!).

Det gjorde et voldsomt inntrykk på meg og hvor mye jeg så på nyhetsendinger fra hele verden har jeg ikke peiling på, det var mye!

Jeg vet ikke hvor jeg var da Oddvar Brå brakk staven, men husker Tsunamien, 9/11 og Prinsesse Dianas død veldig godt, og kan uten problem fortelle detaljer fra dagene det skjedde.

Pussige greier, for ellers er hukommelsen min veldig slett.

Jeg vil tro dette er ting jeg aldri glemmer og kan fortelle mine barnebarn veldig levende når den tid kommer, slik som min bestefar gjorde da han fortalte om krigen, jeg husker jeg syntes det var rart at han husket detaljer så godt mange år etterpå, men nå skjønner jeg litt mere av det, noenting glemmer vi aldri!

Hvor mye av dagen for 7 år siden husker dere?

Skrevet

Husker jeg var hos min mor med barna. Jeg var hjemme med baby den gangen.

Det var fint vær den dagen.

Husker at jeg ikke helt visste hva jeg skulle tro om dette, og om jeg skulle skjerme 2 1/2 åringen fra TV'n.

Gjest annlovinda
Skrevet

Husker godt den dagen ja.

Var 40% sykmeldt pga bekkenløsning på den tiden, så kom tidlig hjem fra jobb. Jeg så også fly nr. 2 på direkten.

Jeg lå på sofaen og så på tv, og det tok lang tid før jeg skjønte hva som egentlig skjedde.

Jeg husker også veldig godt nyheten om prinsesse Diana og flommen. Begge gangene var vi hos mine svigerforeldre på overnattingsbesøk.

Skrevet

Jeg kom hjem fra jobb, det var nydelig vær og barna var ute og lekte! Mannen min var på vei til Spania. Jeg satte tilfeldigvis på TV'en mens jeg laget middag og fikk vite hva som hadde skjedd. Jeg ble livredd, var sikker på at det var slutten på "the world as we know it". Hentet barna inn og stekte vafler... Satt i telefonen resten av kvelden!

mvh

Skrevet

Husker jeg hadde fri fra jobb og skulle innom en tur til søsteren min. Mannen hennes var hjemom og de satt å så på tv. Husker jeg ble litt irriterte på dem for at de så på en slik film og hadde satt ungene til å leke på rommet midt på dagen.

Fikk fort beskjed om at dette ikke var noen film da..og følgte det andre flyet som krasjet på direkten. Så flere nyhetsendinger i døgnene som fulgte, og ble utrolig glad for at det ihvertfall ikke var så ille som de første tallene som kom ut, selv om det selvfølgelig var fryktelig for de involverte.

Med tsunamien var det motsatt. Husker når jeg leste det på VG-nett aller første gang. Da var det snakk om en tsunami og noen hundre var tatt. Tok det ikke inn i det hele tatt :(, før jeg fikk med meg mere noen timer senere. Helt fryktelig :(

Skrevet

Husker jeg var hos min mor med barna. Jeg var hjemme med baby den gangen.

Det var fint vær den dagen.

Husker at jeg ikke helt visste hva jeg skulle tro om dette, og om jeg skulle skjerme 2 1/2 åringen fra TV'n.

Tsunamien var vel 2. juledag. Vi var på hytta med mine foreldre, som skulle reise til Thailand 2 uker senere. De skulle til en annen kant av landet og valgte selvfølgelig å reise. Huske min mor var skeptisk, men min far mente at det ville vært fryktelig for landet om det ikke kom turister dit lenger. De fikk en fin ferie, og merket ikke noe til katastrofen fra det stedet de var.

Diana er et kapittel for seg. Hørte det med en gang jeg våknet. Trodde gubben løy, for han er den minst kongetro jeg kjenner.

Var ikke gamle jenta da brå brakk staven, så det husker jeg ikke. Var ikke særlig opptatt av sport heller, så jeg gjorde sikkert noe helt annet.

Jeg husker derimot den st.Hans aftenen da Norge slo Brasil i fotball :o)

Skrevet

Jeg husker jeg tok meg en hvil, og at mannen min vekket meg og sa at det var skjedd noe forferdelig i USA.

Dianas død og tsunamien er også noe jeg husker godt. Spesielt synes jeg tsunamien var tragisk. Tenk at så mange mennesker døde. Jeg leste om litt for mange skjebner i ettertid, så derfor tenker jeg på det litt for ofte.

Skrevet

Jeg hørte om det på jobben, like før jeg dro derfra. Rakk å se et bilde på Nettavisen før jeg løp til bussen.

Jeg husker at det akkurat hadde vært stortingsvalg, dagen før eller noe sånt. De journalistene som ikke hadde vakt under valgnatten, men kom på jobb "dagen derpå" og sikkert regnet med å bare sitte og finregne på forhåndsstemmer osv., fikk nok en litt annen dag på jobben enn de hadde trodd.

Vi glemte et møte i boligsameiet som vi hadde tenkt at en av oss skulle gå på, fordi ettermiddagen ble så preget av ekstrasendinger o.l.

Dagen etter der igjen, altså 12.9., ble jeg oppringt av MMI eller hva de nå het da, altså et seriøst meningsmålingsfirma. Jeg rakk å tenke at de sikkert enten skulle spørre noe om valget, eller om når og hvordan jeg hadde fått vite om WTC-hendelsen. Jeg vet at de foretar slike målinger over hele verden, for å se hvor raskt slike kjempenyheter sprer seg nå i forhold til før.

Men neida, fyren i telefonen ville vite om jeg hadde noen favoritt i kongefamilien, om jeg trodde Märta-berta var et forbilde for småjenter og denslags! Dette var jo noen uker etter krompebryllupet, og det var selvfølgelig veeeldig viktig...

Skrevet

Jeg var tilfeldigvis hjemme med sykt barn den dagen, og TV`n stod på i stua.

Plutselig roper sønnen min på meg, og ber meg komme å se på "flyet som krasjer i huset"

Han var 5 år den gangen, så jeg regnet først med at dette var noe han hadde sett på barne tv.

Men det var det jo ikke...

Det var det første flyet, og jeg så derfor på direkten at fly nr 2 traff..

Utover dette husker jeg ikke så mange andre detaljer fra dagen. Men det gjorde et veldig sterkt inntrykk både der og da, og i tiden etterpå.

Gjest da verden mista uskyldigheta for godt
Skrevet

Jeg var høygravid med vårt første barn, og hvilte på sofaen i stua da nevøen min på 5 år ropte: Tante, kom og se! Det er et fly som krasjer i et hus! Og jeg sa: Uff, det var jammen en dårlig pilot...

Etter hvert skjønte jeg jo at det var noe stort på gang, slo på CNN og rakk akkurat å se fly nr to komme inn. Jeg glemmer aldri de bildene!

Måtte jo slå av TV'n og skjerme guttungen, men det var jammen ikke enkelt for bildene var jo i alle kanaler. Foreldrene hadde en prat med han om kvelden om hva som hadde skjedd.

Neste dag da vi gikk i byen, og aviser med forferdelige bilder sto utenfor hver kiosk, stilte han mange spørsmål. Det var fryktelig vanskelig å balansere i fhd til hva jeg skulle fortelle og hva jeg ikke skulle si. Og gravid og emosjonell som jeg var, så merkan han det nok på meg. Måtte bare skygge unna aviser for å skjerme inntrykkene litt.

I dag morges var det barnet som dengang lå i magen som stilte spørsmålene. Etterhvert har jeg blitt mer vant til slike spørsmål, så det var ikke fullt så vanskelig å svare som den gang. Men jammen mista verden siste rest av uskyldighet 110901!

Andre begivenheter som er etset inn i hukommelsen er utbruddet av Gulfkrigen og Kong Olavs død (samme januardag/natt i 1991), Lady Dianas død (da var jeg bakfull), Alexander Kiellandulykken, og en lokal brann.

Skrevet

*kremt*

Tror ikke jeg husker noe annet enn at jeg så det på tv....

Skrevet

9/11.......jeg var på jobb på et hotellet. Gjester ropte og skreik i resepsjonen og vi stormet til. Da fikk vi se de grusomme bildene på tv der.. Det var en merkelig dag, jeg var lamslått.

Husker jeg kom hjem en natt og satt på tv. Nrk (tror jeg det var) kjørte en rulletekst om at Kong Olav var død.

Jeg husker ikke så godt som deg, men det med 9/11 glemmes ikke....

Skrevet

11. sept. 2001 var vi i syden. Jeg prata med min mor i telefonen, og hun nevnte liksom i "forbifarten" at et fly hadde styrta inn i en stor bygning i USA, hun hadde akkurat sett det på TV. Jeg tenkte ikke videre over det, trodde bare det var snakk om en ulykke eller en dårlig pilot.

Først senere på kvelden la vi merke til at mange samlet seg i butikker, kafeer etc. som hadde TV, og da fikk vi med oss at det var verre enn som så, det som hadde skjedd. Turoperatøren vi brukte, hang også opp oppdaterte oppslag om hendelsen på hotellet vårt hver dag.

Jeg var IKKE veldig høy i hatten da vi noen dager senere skulle sette oss på flyet hjem igjen. Jeg lovet meg selv at om jeg overlevde denne flyturen, skulle jeg ALDRI fly igjen. Lite rasjonell tenkning, altså... Vel, jeg har faktisk flydd igjen, altså. :o)

At Oddvar Brå brakk staven fikk jeg aldri med meg, siden jeg da var liten og lite interessert i sport. Ikke skjønner jeg helt den store sensjonen med hendelsen heller...

Da Diana døde, lå jeg over hos min kjæreste, og da vi kom ned til frokost, fortalte svigers hva som hadde skjedd.

Tsunamien i 2004 så jeg om på TV. Jeg ble forskrekket, siden jeg visste at noen bekjente var der nede. Jeg husker jeg sendte en mail til de for å høre om alt var bra med dem. Det var det, heldigvis. :o)

Skrevet

Jeg satt her på DOL, det var vel vincent som først postet innlegg om tomannsflyet som hadde kræsjet i det ene tårnet. Slik ble det nemlig presentert først, som et antatt selvmordstilfelle. Sjekket nyhetene på norske nettaviser, og slo etterhvert på tv og CNN. Har fire timer med nyheter fra den dagen, med det andre tårnkrasjet i "direkteopptak" (det var jo direkte på CNN, men ikke fullt så direkte i opptak..).

Skrevet

Det er helt utroluig at det er 7 år siden!!! Jeg husker det som det skulle vært igår..... Det var den dagen verden sto stille....

Skrevet

Jeg husker det også godt.

Jeg hadde permisjon og var på vei til babysvømming da jeg faktisk plukket det opp på gaten. Noen snakket høyt og forferdet om dette, og jeg måtte spørre hva det gjalt.

Slo på TV så snart jeg kom hjem og fulgte med på CNN.

Skrevet

Jøss.

Kan ikke fatte at det er allerede 7 år siden.

Jeg husker dagen meget godt, og kommer aldri til og glemme den.

Det gjorde et vannvittig intrykk og jeg husker den grusomme skuffelsen over at dette hadde noen gjort med viten og vilje,det er en meget skremmende tanke.

Jeg dro hjem fra jobb fant katta fødende i klesskapet og sprang mellom henne og tven som sto på CNN mens jeg snakket i tlf.

Har aldri sett så mye på tv og nyheter som den dagen

Skrevet

Jeg husker jeg tok meg en hvil, og at mannen min vekket meg og sa at det var skjedd noe forferdelig i USA.

Dianas død og tsunamien er også noe jeg husker godt. Spesielt synes jeg tsunamien var tragisk. Tenk at så mange mennesker døde. Jeg leste om litt for mange skjebner i ettertid, så derfor tenker jeg på det litt for ofte.

Du skriver:

"Jeg leste om litt for mange skjebner i ettertid, så derfor tenker jeg på det litt for ofte"

Jeg har det på akkurat samme måten,tenker veldig ofte på det jeg har lest og tenker på alle som ble berørt.

Det er så grusomt det som skjedde at jeg tror enda jeg ikke klarer og fatte det på en måte. Vannskelig og forklare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...