Gå til innhold

Mer om hormonspiral

Gjest gruer så forferdelig...

Anbefalte innlegg

Gjest gruer så forferdelig...
Skrevet

Jeg er (i følge legen min) kommet i "spiralalderen". Er 39 år, bruker P-piller, og får hetta ved tanken om at noen skal dytte noe oppi der...

Har hørt at det er vondt å få satt inn hormonspiral. Ei venninne fortalte at hun begynte å kaldsvette, og var nær ved å svime av... Kan noen av dere dele erfaringer? Hvor vondt er det, hvor lenge, og hvordan kjennes det?

Skrevet

Jeg var først hos legen min (min forrige fastlege), men han fikk det ikke til pga fremfallen skjedevegg så jeg ble sendt til gynekolog på sykehuset. Det tok 1,5 min og jeg kjente ingenting. Helt sant.

Cluet er å være så avslappet som mulig. Er du nervøs og spenner deg så blir det verre enn om du klarer å slappe av og telle takplater. :o) Ta gjerne en paracet eller ibux i forkant i tilfelle du skulle få vondt etterpå, noen får det, kan ikke huske at jeg hadde det.

Skrevet

Jeg kan ikke huske noen smerter i forbindelse med innsettelsen av min spiral. Har har hatt den i snart fem år...

Men husker at legen skrøt (hehe) over hvor flink jeg var til å slappe av. Mulig det var det som gjorde at det gikk så smertefritt.

Har forøvrig en ganske avslappet forhold til underlivet mitt, om jeg kan si det sånn ;0)

Skrevet

Dersom du har født vaginalt vil du nok ikke merke noe særlig til det. Uansett er det over på et par minutter.

Hvis du ikke har født vaginalt må legen som oftest blokke ut livmorhalsen. Det kan være smertefullt. I så fall kan du få lokalbedøvelse. Da kjenner du ingenting bortsett fra stikkene ved bedøvelsen.

Skrevet

Tja... Ikke for å skremme deg, men siden du spør så...:

Var først hos fastlegen for å få det gjort. Tilslutt stod det tre leger rundt meg å forsøkte å sette den inn uten å lykkes, jeg svimte til slutt rett og slett av av smerter. Ble liggende på legekontoret i to timer etterpå.

Ble så sendt til spesialist for å få satt den inn der, med paralgin forte som jeg skulle ta før innsettingen. Der gikk det greit, fikk den inn og gikk ut derfra. Kom ned i gangen og da ble smertene kastet over meg. Ble liggende i gangen og fikk såvidt ringt ettr noen for å hente meg. Kom meg hjem og lå neddopet av smertestillende på sofaen i en uke. Smertene var som en fødsel. Aldri mer.

MEN, jeg er sikkert blant fåtallet som hadde SÅ vondt da, selv om jeg har venninner som også fikk store smerter av å sette den inn.

Lykke til:)

Skrevet

Du kjenner et bra stikk idet den settes inn, hvordan man reagerer på dette kommer jo an på hvordan man generelt reagerer på smerte.

I dagene etterpå (3-4 dager, kanskje) hadde jeg temmelig kraftige menstruasjonssmerter, men så gikk det også over.

Så kan jo spiralen sitte der i fem år, og siden jeg har verken mens og dertilhørende menssmerter, så var de få dagene i starten definitivt verdt det:-)

Skrevet

Tja... Ikke for å skremme deg, men siden du spør så...:

Var først hos fastlegen for å få det gjort. Tilslutt stod det tre leger rundt meg å forsøkte å sette den inn uten å lykkes, jeg svimte til slutt rett og slett av av smerter. Ble liggende på legekontoret i to timer etterpå.

Ble så sendt til spesialist for å få satt den inn der, med paralgin forte som jeg skulle ta før innsettingen. Der gikk det greit, fikk den inn og gikk ut derfra. Kom ned i gangen og da ble smertene kastet over meg. Ble liggende i gangen og fikk såvidt ringt ettr noen for å hente meg. Kom meg hjem og lå neddopet av smertestillende på sofaen i en uke. Smertene var som en fødsel. Aldri mer.

MEN, jeg er sikkert blant fåtallet som hadde SÅ vondt da, selv om jeg har venninner som også fikk store smerter av å sette den inn.

Lykke til:)

Hadde du født vaginalt før innsetting?

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1221153580' post='3955837]

Ja, det hadde jeg.

Skrevet

Jeg grudde meg også noe helt forferdelig på forhånd. Men det gikk helt fint. Ikke noe værre enn en vanlig GU. Gjorde det hos fastlegen.

Skrevet

Ja, det hadde jeg.

Oh, føkk. Nå gruer jeg like mye som trådstarter... :(((

Skrevet

Helt ærlig så var det forferdelig, jeg gikk å utsatte det på årsvis før jeg endelig kom meg i vei.

Legen beordret meg til å ta to Paralgin Forte før jeg kom, i tillegg hadde jeg hodepine og tok hodepinetabletter i tillegg, glemte meg litt kan du si!

Men uansett så var det vanvitig vondt, mener å huske at den lille jernstangen han puttet inn for å måle livmora gjorde vondest, det svartnet for meg, jeg husker ikke hvordan jeg kom meg hjem nesten.

De to første dagene var jeg helt utsått og spiste smertestillende, hadde aldri klart å jobbet, men tredje dagen slapp smertene taket og da var de virkelig helt borte også!

Er ellers veldig fornøyd, har plagdes med blødninger av absolutt alle hormon preperater jeg har prøvd, men dette fungerte gitt.

Har ikke turt å dra på kontroll da, og gruer meg tilden skal ut igjen.

Er litt over et halvår siden jeg satte den inn nå!

Skrevet

Jeg grudde meg også, men bekymringen var helt unødig. Det var ikke mer smertefullt en en vanlig GU med kreftprøve av livmorhalsen.

Gjest annlovinda
Skrevet

Når jeg satte den inn var det ikke vondt i det hele tatt. Fikk satt den inn hos gynokolog. Hadde litt mens-smerter første døgnet etter den ble satt inn.

Skrevet

Helt ærlig så var det forferdelig, jeg gikk å utsatte det på årsvis før jeg endelig kom meg i vei.

Legen beordret meg til å ta to Paralgin Forte før jeg kom, i tillegg hadde jeg hodepine og tok hodepinetabletter i tillegg, glemte meg litt kan du si!

Men uansett så var det vanvitig vondt, mener å huske at den lille jernstangen han puttet inn for å måle livmora gjorde vondest, det svartnet for meg, jeg husker ikke hvordan jeg kom meg hjem nesten.

De to første dagene var jeg helt utsått og spiste smertestillende, hadde aldri klart å jobbet, men tredje dagen slapp smertene taket og da var de virkelig helt borte også!

Er ellers veldig fornøyd, har plagdes med blødninger av absolutt alle hormon preperater jeg har prøvd, men dette fungerte gitt.

Har ikke turt å dra på kontroll da, og gruer meg tilden skal ut igjen.

Er litt over et halvår siden jeg satte den inn nå!

Å ta den ut gjør ikke vondt!

Skrevet

Det går greit. Litt vondt et sekund. Men ikke så vondt som hos tannlegen. Og kanskje litt mens-aktige smerter et par timer. Men du kan ta naproxen på forhånd mot det.

Si fra at du gruer deg, så hjelper han/hun deg sikkert til å være forberedt.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1221153580' post='3955837]

..et barn på over 5 kg! Bare forå gjøre det enda verre liksom;)

Skrevet

Jeg byttet for 6 uker siden. Merket det såvidt da han tok ut den som var der, merket ingenting da han satte inn den nye.

Skrevet

Ulemper: Det er ubehagelig å sette den inn. Jeg er heller ikke noe tess resten av den dagen ettersom jeg har litt kramper der nede.

Fordeler: Jeg får ikke mensen eller menssmerter. Og dette gjelder da i 5 år. Og så slipper jeg utgifter til ob og bind, så da blir det ikke dyrt heller.

Så jeg er kjempefornøyd:-) En dag med ubehag mot 5 år mensfri.

Skrevet

Ulemper: Det er ubehagelig å sette den inn. Jeg er heller ikke noe tess resten av den dagen ettersom jeg har litt kramper der nede.

Fordeler: Jeg får ikke mensen eller menssmerter. Og dette gjelder da i 5 år. Og så slipper jeg utgifter til ob og bind, så da blir det ikke dyrt heller.

Så jeg er kjempefornøyd:-) En dag med ubehag mot 5 år mensfri.

Glemte en ting. Første gang jeg satt inn hormonspiral så blødde jeg en god del den første mnd. Det begynner å bli noen år siden, så jeg hadde nesten fortrengt det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...