Gå til innhold

Kjøkkenbenk i heltre...anbefales?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært å tegnet kjøkken.

På kjøkkenøya skal vi ha granitt,men tenkte å ha heltre på benkene.

Er litt usikker på heltre siden det blir fort riper og hakk i den.

Kjøkkenkonsulenten mente at siden vi skulle ha granitt på øya så anbefalte hun ikke laminat på benkene,det ble på en måte gull og plastikk sammen.

Hun mente det ville bli mye finere og "ekte" med heltre.

Noen som har heltre her som vil anbefale/ikke anbefale det?

Skrevet

Jeg har heltre Eik, og er kjempefornøyd med det. Det er veldig pent og gir en god varme til kjøkkenet, som ellers går i hvitt.. Det har ikke blitt stygt på noen måte. Det skal ha noe vedlikehold i form av at det må oljes med jevne mellomrom, men det går helt greit og er ikke noe styr.

Skrevet

Jeg synes det er fint med heltre. Det kan bli hakk og riper i det, men det tåler treet - slitasje gir treet patina.

Skrevet

Min mor har en gammel kjøkkenbenk i heltre. Den har holdt seg kjempefint. Og om den blir stygg så kan du jo pusse den, og da blir den som ny.

Jeg har laminat med heltre i kantlistene. Det er ikke så OK. Kantlistene har blitt ganske stygge. Spesielt ved brødfjøla... Vil bytte til stein der tror jeg.

Skrevet

Bjørk er hardt, vi har det i kjøkkenbordet vårt. Fikk lagd en tykk bordplate slik at den kan slipes ned mange ganger om det trengs. Nå er bordet ca 6 år gammelt har enda ikke slipa det ned.

Fikk platen ubehandlet, vi olja og voksa bordet, så det har en veldig glatt overflate. Har tatt den behandlingen to ganger etter at det kom i hus.

Eik er vel også hardt tre, så det kan også brukes.

Kjempeflott med heltre kjøkkenbenker, selv har vi laminat. Jeg er fornøyd med det også jeg da :), men så har jeg det både på øya og kjøkkenbenkene, slik at det er likt. Liker en helheten.

Gjest benkentenken
Skrevet

Vi hadde heltre, men en ulempe er at det fort ble hakk og riper i det,

og sølte mann farget væske så trakk væsken seg nedi...

Veldig viktig å behandle innimellom altså.

Fordelen med heltre er at man kan pusse ned da, om det blir riper. Også kan man lakkere så overflaten ikke trekker til seg væske eller farge.

Jeg ville valgt mørkt heltre, vi hadde lyst, og der var jo ulempen med at det trakk til seg farge.

Nå har vi laminat, og det syns jeg er bedre, det blir ikke så fort riper i "lakken", men skulle ønske vi hadde mørk laminat, vi har en lys type nå og vi må være forsiktige så det ikke ligger ting der som kan farge av, f.eks. saftsøl.

Så uansett hva du velger så ville jeg valgt mørkt.

Enten som ekte granitt eller granittlaminat.

Og velger du heltre, velg en mørk type.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg har heltre - og er fornøyd :)

Men; dere må behandle den regelmessig med olje - så den ikke tørker inn. Den reagerer på kulde og varme - så da vil den bevege seg. Den tiltrekker seg farge, så du må ikke la det ligge jordbær e.l. på den.

Fordelen er at du kan slipe den ned og få den som ny - og ingenting knuser når du mister det på den, slik det gjør på stein :)

Skrevet

Vi hadde heltre, men en ulempe er at det fort ble hakk og riper i det,

og sølte mann farget væske så trakk væsken seg nedi...

Veldig viktig å behandle innimellom altså.

Fordelen med heltre er at man kan pusse ned da, om det blir riper. Også kan man lakkere så overflaten ikke trekker til seg væske eller farge.

Jeg ville valgt mørkt heltre, vi hadde lyst, og der var jo ulempen med at det trakk til seg farge.

Nå har vi laminat, og det syns jeg er bedre, det blir ikke så fort riper i "lakken", men skulle ønske vi hadde mørk laminat, vi har en lys type nå og vi må være forsiktige så det ikke ligger ting der som kan farge av, f.eks. saftsøl.

Så uansett hva du velger så ville jeg valgt mørkt.

Enten som ekte granitt eller granittlaminat.

Og velger du heltre, velg en mørk type.

Regner med det blir heltre. Mannen min kan få det ganske billig gjennom jobb også,så da er det vel ganske dumt å kjøpe laminat.

Vi skal i tilfelle ha Amerikansk Valnøtt,som det vises på denne siden:

http://www.marbodal.no/no/Kjokken/Skap-og-tilbehor/Benkeplater/288/

På øya skal vi ha mørke grå/sort granitt plate.

Det er visstnok ganske "inn" å ha forskjellig på øy og benk.

Liker det veldig godt selv også :o).

Gjest yezzzzzzz
Skrevet

Regner med det blir heltre. Mannen min kan få det ganske billig gjennom jobb også,så da er det vel ganske dumt å kjøpe laminat.

Amerikansk valnøtt så lekkert ut :)

Skrevet

Ser veldig fint ut..:-) Vi har valnøtt parkett på et av soverommene, og jeg er veldig fornøyd med det..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...