Gå til innhold

Høyere utdannelse uten matematikk?

Anbefalte innlegg

Gjest hater matte
Skrevet

Har lyst til å utdanne meg videre, men har elendige matematikkunnskaper, har alltid slitt med matte. Har dere noen forslag til utdannelser hvor man ikke trenger noe særlig matematikk?

Skrevet

Hmm... Sikkert mange det, men det jeg kommer p åi farta er helse- og sosialutdanninger, feks barnevernspedagog, sosionom, vernepleier (litt medikamentregning, men det er på nivå med ca 4.-6. klasse på barneskolen)

Skrevet

Språk, litteratur, jus, historie, filosofi, statsvitenskap, musikk, lærer/førskolelærer, sosiologi, sosionom, religion, psykologi, bibliotekar, arkivar, etc. etc. ...

Bare fantasien setter grenser :-)

Skrevet

Språk, litteratur, jus, historie, filosofi, statsvitenskap, musikk, lærer/førskolelærer, sosiologi, sosionom, religion, psykologi, bibliotekar, arkivar, etc. etc. ...

Lærer/førskolelærer uten matematikk? Kan jeg ikke tenke meg.

Skrevet

Lærer/førskolelærer uten matematikk? Kan jeg ikke tenke meg.

Matten i de utdannelsene er ikke særlig over ungdomsskolenivået, da, om man ikke velger mattespesialisering.

Skrevet

Matten i de utdannelsene er ikke særlig over ungdomsskolenivået, da, om man ikke velger mattespesialisering.

Er du klar over hva obligatorisk matematikk 1- året på allmennlærer består av?

Skrevet

Er du klar over hva obligatorisk matematikk 1- året på allmennlærer består av?

Egentlig ikke - har bare en lærervenninnes ord for mattenivået.

Skrevet

I så fall er det trist, og ikke i henhold til studieplanene. Med den satsinga som er på matematikk (i alle fag!) i skolen, så vil jeg i hvert fall ikke anbefale noen som er helt uinteressert å velge den utdanninga. Det var det som var mitt poeng.

Skrevet

I så fall er det trist, og ikke i henhold til studieplanene. Med den satsinga som er på matematikk (i alle fag!) i skolen, så vil jeg i hvert fall ikke anbefale noen som er helt uinteressert å velge den utdanninga. Det var det som var mitt poeng.

Du har sikkert rett i det. Men ettersom hun tilsynelatende egentlig var interessert i å studere fag der matte var veldig sentralt, antok jeg det var mer evnen enn interessen det stod på.

Min sønn på syv har forresten en dyktig lærer som åpent har erklært sin inkompetanse når det gjelder høyere matematikk. Men hun er en god pedagog, og er likevel flink til å lære småskolebarna den elementære matematikken de holder på med.

Skrevet

Du har sikkert rett i det. Men ettersom hun tilsynelatende egentlig var interessert i å studere fag der matte var veldig sentralt, antok jeg det var mer evnen enn interessen det stod på.

Min sønn på syv har forresten en dyktig lærer som åpent har erklært sin inkompetanse når det gjelder høyere matematikk. Men hun er en god pedagog, og er likevel flink til å lære småskolebarna den elementære matematikken de holder på med.

Jeg tror kanskje de som selv synes matte kan være vanskelig, er vel så gode mattelærere på lavt nivå, enn de som synes alt er lett.

Vi hadde en mattelærer på ungdomsskolen som helst ville undervist på videregående. Han klarte aldri å forstå at noen kunne lure på noe som helst på 8.-9.-klassenivå. Han kunne sikkert masse matte, men det var mange som ikke lærte noe særlig av ham...

Gjest lærerne ja..
Skrevet

Jeg tror kanskje de som selv synes matte kan være vanskelig, er vel så gode mattelærere på lavt nivå, enn de som synes alt er lett.

Vi hadde en mattelærer på ungdomsskolen som helst ville undervist på videregående. Han klarte aldri å forstå at noen kunne lure på noe som helst på 8.-9.-klassenivå. Han kunne sikkert masse matte, men det var mange som ikke lærte noe særlig av ham...

Jeg tror det var mattelæreren på ungdomsskolen som har skyld i at jeg gjorde det dårlig i matte, han stinket og var uflidd, og hadde den stålånden, så jeg kvidde meg til å spørre han om hjelp. Ikke var han flink til å undervise heller, skrev noen rotete tall på tavla, snøvla når han prata og sa vi fikk prøve selv.

Senere på videregående hadde jeg en ny lærer, og hun tok seg tid til å gå rundt til elevene - og hun luktet litt bedre og haha, og sørget for at alle forstod hvorfor matematikkstykket skulle løses slik og slik. Det endte med at jeg fikk mest 5+ på prøvene. Jeg var litt uheldig på eksamen og fikk "bare" 4, dette fordi jeg slet litt med såkalte logiske oppgaver. F.eks. ved tegning av en gjenstand foran en annen gjenstand og en kun vet ene lengden, så må man lage sin egen ligning for å løse den... det var vel 3 oppgaver av det slaget, og de feilet jeg på....

Men det sier i alle fall noe om at kvaliteten på lærerens undervisning (og lukt hehe) har noe å si for hvor godt man lærer...

men motivasjon også er jo viktig da, vi hadde elever i klassen som skulket timer, lot være å gjøre lekser og halvsov i timene... De er jo selvforskyldt i at de ikke klarte seg så bra på skolen.

Men jeg tror nok at det er noe lignende dysleksi, det er ikke alle det ligger for det med tall.

Gjest boulevard
Skrevet

Egentlig ikke - har bare en lærervenninnes ord for mattenivået.

Hadde bare den obligatoriske matematikken fra almenn da jeg tok lærerutdanning (er relativt nyutdannet), og grunnkurset som er obligatorisk i lærerutdanningen var et hakk eller så over det.

En halvårsenhet matematikk er obligatorisk del av lærerutdanningen.

Skrevet

Hadde bare den obligatoriske matematikken fra almenn da jeg tok lærerutdanning (er relativt nyutdannet), og grunnkurset som er obligatorisk i lærerutdanningen var et hakk eller så over det.

Ok :)

Gjest miskunnsam
Skrevet

Det er statistikk om man tar profesjonsstudiet i psykologi.

Skrevet

Det er statistikk om man tar profesjonsstudiet i psykologi.

På høyere nivåer, hvor en skriver oppgaver som kanskje innebærer hypotesetesting eller lignende metodikk vil det vel alltid være noe statistikk, ja.

Skrevet

Mange kan være flinke til å lære fra seg, selv om om de ikke har så omfattende kunnskap. Disse lærerne kan være veldig verdifulle i de lavere klassetrinnene. Men når de kommer litt høyere opp i klassene må de ha en faglig innsikt som er mer omfattende, selv om de ikke nødvendigvis skal undervise i så kompliserte ting.

Det er fint at dere har en god lærer, men jeg syns det er trist at denne erklærer sin inkompetanse i faget. I altfor mange år har det vært "lov til å være dårlig i matte". I andre fag er det ikke lov på samme måte, men i matte er det en slags aksept for at alt for mange velger det bort. Og det liker jeg ikke! (ser bort i fra de som har pedagogiske diagnoser som dyskalkuli). Jeg liker heller ikke holdningen at lærere, som er viktige forbilder for elevene, også deltar i dette koret. Regner med at læreren ikke har gitt uttrykk for manglende kunnskap overfor barna, men likevel.

Den norske skolen sliter med realfagsopplæringa, og jeg tror to viktige årsaker er: 1. At det stilles for lite krav til mattekunnskap hos de som vil bli lærere. 2. At det er en generell aksept for at "jeg kan ikke matte", så man trenger egentlig ikke slite med det. Bunnlinja er at matte ikke alltid er like morsomt, men like fullt en størrelse vi alle må forholde oss til i våre voksne liv på et eller annet vis. Derfor skal ungene lære det. Matte er spennende også, og åpner døren til mange høyere utdanninger som vi har et skrikende behov for.

Anbefal gjerne lærerutdanning til folk som ikke er så begeistra for matematikk. Men da må de også gjøres oppmerksom på at de bør bruke studietida til å arbeide med holdninger i fhd til faget.

Skrevet

Jeg vet inget om førskoleutdannigen, men allmennlærerutdanning krever at man har matematikk opptil 1MA, altså nok kompetanse til å skulle undervise første året på vidergående-

Skrevet

Jeg vet inget om førskoleutdannigen, men allmennlærerutdanning krever at man har matematikk opptil 1MA, altså nok kompetanse til å skulle undervise første året på vidergående-

Det må man vel ha unasett hvilken høyere utdanning man søker på? Før i verden fikk man nå i hvert fall ikke generell studiekompetanse uten.

Skrevet

Det må man vel ha unasett hvilken høyere utdanning man søker på? Før i verden fikk man nå i hvert fall ikke generell studiekompetanse uten.

Det er slik fortsatt.

Skrevet

Det er 30 studiepoeng som er obligatorisk. Tilsvarer det en halvårsenhet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...