Gå til innhold

Høyere utdannelse uten matematikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det må man vel ha unasett hvilken høyere utdanning man søker på? Før i verden fikk man nå i hvert fall ikke generell studiekompetanse uten.

ja, alle har som har generell studie kompetanse har 1 MA, men det betyr ikke at de er kompetente til å undervise i det, eller har "lov" til det. Derfor er det slik at på lærerskolen lærer man nok matematikk til å undervise i 1 MA, ved at man lærer mer enn det man skal lære bort, slik at man får nok dybde til å forklare og lære bort. Altså, matematikken på lærestudiet er litt vanskeligere enn 1Ma. Også hvis man skal undervise videre i matematikk må man hele tiden studere "ett hakk" over det man skal undervise i liksom. Vet ikke helt om du skjønner hva jeg mener, ikke lett alltid å forklare skriftlig :)

Skrevet

Det må man vel ha unasett hvilken høyere utdanning man søker på? Før i verden fikk man nå i hvert fall ikke generell studiekompetanse uten.

Må bare utbrodere hva jeg mente med innlegget under...

Alle har 1Ma, men dersom hun skulle velge lærer yrket må hun vente seg litt mer avansert matematikk enn 1 MA fordi hun da eventuelt skal undervise i det :)

Gjest boulevard
Skrevet

Det er 30 studiepoeng som er obligatorisk. Tilsvarer det en halvårsenhet?

Stemmer.

Skrevet

Må bare utbrodere hva jeg mente med innlegget under...

Alle har 1Ma, men dersom hun skulle velge lærer yrket må hun vente seg litt mer avansert matematikk enn 1 MA fordi hun da eventuelt skal undervise i det :)

Selv om man tar 30 studiepoeng på lærerskolen har man ikke lov til å undervise høyere enn 7.klasse. Nye regler for få år siden. I tillegg må man ha minst 3 i matte fra 1.klasse vgs for å komme inn.

Gjest boulevard
Skrevet

Selv om man tar 30 studiepoeng på lærerskolen har man ikke lov til å undervise høyere enn 7.klasse. Nye regler for få år siden. I tillegg må man ha minst 3 i matte fra 1.klasse vgs for å komme inn.

Det har du rett i - det kreves minimum 60 studiepoeng for å undervise i spesifikke fag i ungdomsskolen.

Husker ikke lista sånn i farta, men matematikk og norsk er ihvertfall med, tror det samme gjelder naturfag og engelsk.

Skrevet

Dette var nytt siden jeg gikk:)

Vet du om matemtatikken de har på lærerutdanningen nå da er "enklere" enn i 2002?

Siden jeg underviser matte i 1 klasse på vgs med matematikken jeg tok.

Skrevet

Dette var nytt siden jeg gikk:)

Vet du om matemtatikken de har på lærerutdanningen nå da er "enklere" enn i 2002?

Siden jeg underviser matte i 1 klasse på vgs med matematikken jeg tok.

Det aner jeg ingenting om. Vi har foreløpig kun hatt om andre tallsystemer, og algoritmer for subtraksjo, addisjon, multiplikasjon og divisjon.

Men kan du undervise på vgs med bare allmennlærerutdanningen? Det får man ikke her iallfall.

Skrevet

Det aner jeg ingenting om. Vi har foreløpig kun hatt om andre tallsystemer, og algoritmer for subtraksjo, addisjon, multiplikasjon og divisjon.

Men kan du undervise på vgs med bare allmennlærerutdanningen? Det får man ikke her iallfall.

Kun i 1MA, pga av at matematikken vi hadde gikk over det.

Vi hadde også funksjoner, trigonometri, algebra etc. De har kanskje sluttet med å gå så langt siden de fleste som går lærerutdanninga i dag har jo sikkert mest lyst til å undervise i grunnskolen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...