Gå til innhold

voldtekt


madcrazy

Anbefalte innlegg

Det er 5-6 år siden jeg ble brutalt dopet ned og voldtatt.

I ettertid slet jeg med dårlig selvbilde, lite selvtillitt og konsentrasjonsvansker.

det var et sant helvete og det var rett før jeg tok mitt eget liv grunnet at jeg var jomfru da det skjedde.

De senere årene har jeg "hørt en slags stemme inni hodet mitt" og sett "syner".

Jeg tror det er tvangstanker og jeg føler at jeg må "tilfredsstille" denne "stemmen" for at jeg hver dag skal komme gjennom dagen uten "straff".

Der sliter veldig på meg selv om jeg er klar over hvorfor jeg føler som jeg gjør.

Hvor kan jeg søke hjelp uten at det koster en formue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Madcrazy,

Grusomt å høre hva som har skjedd med deg! :-(

Det positive er at du ihvertfall er klar over situasjonen, og klarer å se hva som skjer. Det er ihvertfall bra.

For å komme til psykolog må du ha en henvisning fra lege - fortrinsvis den vanlige legen din, men henvisning fra legevakt er OK (f. eks. dersom du ikke vil snakke om slikt med den vanlige legen din). Legene har naturligvis taushetsplikt.

Hvis du er redd/flau for å snakke om slikt med legen, så er det et godt tips å skrive et lite brev som du tar med deg, hvor det står at du ikke orker å snakke høyt om dette, men at du trenger en henvisning til psykolog.

Du betaler ca 180 kr de første gangene hos psykologen - inntil du har betalt ca 1500 kr i løpet av ett kalender år (inklusive det du har betalt hos legen og all medisin du har fått på blå resept).

Du skal altså ikke betale mer enn 1500 kr for alt dette per år.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men noen steder kan du komme til "barne og ungdoms psykokog" og de er flinke. Begrepet "ungdom" i noen kommuner er opp til 27-30 år.

Hvis du har problemer med å betale så får du nok hjelp på sosial eller trygdekontoret.

Sender deg masse styrke og støtte

*forsiktig klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg synes du skal snakke med fastlegen din om disse problemene, ikke gå alene med dem lenger. Det koster ikke mer enn en vanlig konsultasjon, og legen vil kunne henvise videre til f.eks. psykiatrisk poliklinikk etc.

En meget god venninne av meg opplevde det samme som du beskriver her, og hun fikk god hjelp av det profesjonelle hjelpeapparatet!

Du sier ikke noe om hvor gammel du er? Hvis du er under 18, kan du gå på helsestasjon for ungdom og få henvisning derfra. Helsesøster og lege der gjør en kjempejobb for ungdom!

Ønsker deg lykke til på veien - og skriv gjerne igjen her og fortell hvordan det går med deg!

Vennlig hilsen Grete i DIXI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Madcrazy,

Grusomt å høre hva som har skjedd med deg! :-(

Det positive er at du ihvertfall er klar over situasjonen, og klarer å se hva som skjer. Det er ihvertfall bra.

For å komme til psykolog må du ha en henvisning fra lege - fortrinsvis den vanlige legen din, men henvisning fra legevakt er OK (f. eks. dersom du ikke vil snakke om slikt med den vanlige legen din). Legene har naturligvis taushetsplikt.

Hvis du er redd/flau for å snakke om slikt med legen, så er det et godt tips å skrive et lite brev som du tar med deg, hvor det står at du ikke orker å snakke høyt om dette, men at du trenger en henvisning til psykolog.

Du betaler ca 180 kr de første gangene hos psykologen - inntil du har betalt ca 1500 kr i løpet av ett kalender år (inklusive det du har betalt hos legen og all medisin du har fått på blå resept).

Du skal altså ikke betale mer enn 1500 kr for alt dette per år.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men noen steder kan du komme til "barne og ungdoms psykokog" og de er flinke. Begrepet "ungdom" i noen kommuner er opp til 27-30 år.

Hvis du har problemer med å betale så får du nok hjelp på sosial eller trygdekontoret.

Sender deg masse styrke og støtte

*forsiktig klem*

hei dere!

Takker for masse støtte og nyttige opplysninger.

Jeg er 21 år, og grunnen til at jeg til nå har vegret meg for å prate med legen om de faktiske forholdene er fordi jeg har vært så overfokusert på temaet at jeg trengte å gjøre noe annet enn å fokusere på voldtekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...