Gå til innhold

Hvorfor slike regler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke veldig ofte ute og reiser, det skal jeg innrømme. Men noen turer har det da blitt opp gjennom årene. I gjennomsnitt en gang annethvert år, tenker jeg. Da jeg nylig var ute og reiste, ville jeg handle litt taxfritt, og dro kun med meg lommeboka, for jeg syns det er så kjedelig å drasse på masse rart når jeg skal handle. Resten av håndbagasjen inkl. boardingkortet, lot jeg ligge igjen hos min medreisende som satt på en kafe i avgangshallen. Siden jeg hverken skulle kjøpe røyk eller alkohol, tenkte jeg at jeg ikke hadde behov for kortet.

Men jammen skulle jeg hatt det. Følte meg som en skikkelig bonde på tur da ekspeditrisa slo gjennom body lotionen, gelesmokkene, kindereggene og tyggisen og deretter spurte om boardingkortet. Jeg fikk stotra fram at jeg trodde det kun var hvis en skulle kjøpe røyk og alkohol, at man måtte ha det med. Men neida. Måtte slukøret gå og hente boardingkortet da...

Jeg skjønner jo at det er pga. kvoteregler etc. at man må ha boardingkort ved kjøp av tobakk og alkolhol, men godteri og kosmetikk trodde jeg ikke det var noen regler for.

Hehe, ingen stor sak, men følte meg bare så teit..:o) Er det flere enn meg som har gjort det samme, eller er jeg den største "bonden i byen" som har vært på Gardermoen? (jada, jeg har en tendens til å føle meg 10 ganger så teit enn det som er nødvendig når jeg "driter" meg ut - jobber med saken) ;o)

Skrevet

Det har jeg også lurt på. Kanskje de er redd for at noen som ikke har vært ute og reist skal snike seg inn og handle til tollfrie priser? Ikke vet jeg.

Skrevet

Jeg har fått lov til å gå inn til baggasjebåndene mange ganger når jeg har hentet den lille niesen min som reiser alene, hvis jeg samtidig kunne handlet taxfritt ville det jo blitt litt dumt..

Skrevet

Jeg har fått lov til å gå inn til baggasjebåndene mange ganger når jeg har hentet den lille niesen min som reiser alene, hvis jeg samtidig kunne handlet taxfritt ville det jo blitt litt dumt..

Jo, men her er det jo snakk om avgangshallen.Der er de vel strenge på ikke å slippe ikke-reisende inn? Men så er det jo de ansatte da...

Skrevet

Sikkert fordi det er enklere å ha firkanta regler enn å ha regler som skal praktiseres mer eller mindre skjønnsmessig av dem i kassa, men dertil store muligheter for kranglevorne kunder! ;-)

Én ting er ihvertfall sikkert - du er ikke den eneste som har gjort dette:-)

Skrevet

Sikkert fordi det er enklere å ha firkanta regler enn å ha regler som skal praktiseres mer eller mindre skjønnsmessig av dem i kassa, men dertil store muligheter for kranglevorne kunder! ;-)

Én ting er ihvertfall sikkert - du er ikke den eneste som har gjort dette:-)

''Én ting er ihvertfall sikkert - du er ikke den eneste som har gjort dette:-)''

Gudskjelov! ;o)

Skrevet

Jeg har i min enfoldighet antatt at de bare registrerer kjøpet av statistikkhensyn. Sånn for å se om de som reiser til Tyrkia kjøper mindre Tyrkisk pepper enn de som skal andre steder. Men det er ikke sikkert at det stemmer.

Du må nok gjøre verre ting på Gardermoen for å virke dum.

Selv har jeg flere ganger glemt at jeg må spare på den bittelille delen som er igjen av boardingkortet hvis jeg skal handle taxfree ved ankomst. Den inneholder jo omtrent bare setenummeret, og jeg har pleid å etterlate den i setehylla foran meg. Hittil har slike duster fått lov å handle på billetten i stedet, men nå overveier de å forby det - fordi enkelte visstnok printer ut mange eksemplarer av billetten og handler flere ganger (noe som aldri ville falt meg inn)...

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg har spurt i kassa på Gardermoen, for en handler jo ikke tollfrie varer når en skal til Kananieøyene, for det er vin, alkohol og tobakk jo mye billigere enn i den tollfrie butikken.

Svaret var at det var pga statistikken, så nå er du med i statistikken over de som har kjøpt gelesmokker før du reiste på ferie.

Haha

Hilsen

Skrevet

Jeg har i min enfoldighet antatt at de bare registrerer kjøpet av statistikkhensyn. Sånn for å se om de som reiser til Tyrkia kjøper mindre Tyrkisk pepper enn de som skal andre steder. Men det er ikke sikkert at det stemmer.

Du må nok gjøre verre ting på Gardermoen for å virke dum.

Selv har jeg flere ganger glemt at jeg må spare på den bittelille delen som er igjen av boardingkortet hvis jeg skal handle taxfree ved ankomst. Den inneholder jo omtrent bare setenummeret, og jeg har pleid å etterlate den i setehylla foran meg. Hittil har slike duster fått lov å handle på billetten i stedet, men nå overveier de å forby det - fordi enkelte visstnok printer ut mange eksemplarer av billetten og handler flere ganger (noe som aldri ville falt meg inn)...

''Sånn for å se om de som reiser til Tyrkia kjøper mindre Tyrkisk pepper enn de som skal andre steder. ''

*fnise*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...