Gå til innhold

ny lærebok i RLE faget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir for dumt.

At en eller annen middelmådig forfatter og en/ei kontorrotte hos Cappelen Damm forlag skal bestemme noe slikt i lærebøkene til den oppvoksende generasjon er bare komisk, lenge leve tullebukkene! :-)

Gjest mandolina
Skrevet

Det er riktig å gjøre dette iom at faget skal vær verdinøytralt i forhold til religion.

De fjerner ikke Jesus fra historien, de setter bare et annet ord på begrepet hvilken tidsregning årstallet er beregnet etter.

Hilsen

Skrevet

Det er riktig å gjøre dette iom at faget skal vær verdinøytralt i forhold til religion.

De fjerner ikke Jesus fra historien, de setter bare et annet ord på begrepet hvilken tidsregning årstallet er beregnet etter.

Hilsen

Helt enig med deg, dessuten har de ikke noe valg hvis de skal følge dommen fra menneskerettighetsdomstolen.

Skolene har nå ikke lov til å vektlegge noen religion som "den riktige", og kan derfor heller ikke bruke betegnelsene "før og etter Kristus"...

Aliza1365380759
Skrevet

f.v.t/e.v.t er en helt vanlig måte å angi "kristen"/"vestlig" tidsregning på når man studerer religioner på høyere nivå, så dette ser jeg ikke problemet med.

Skrevet

Hjelpe meg så tåpelig. Å vite at vår tidsregning baserer seg på Jesu fødsel er jo en verdi i seg selv, å bevisst kamuflere det er jo å frata elevene kunnskap.

*rister på hodet*

Skrevet

Det blir for dumt.

At en eller annen middelmådig forfatter og en/ei kontorrotte hos Cappelen Damm forlag skal bestemme noe slikt i lærebøkene til den oppvoksende generasjon er bare komisk, lenge leve tullebukkene! :-)

Nå er det jo også slik at religionshistorikere har slått fast at Jesus ble født 4 - 6 år f. Kr. Så å kalle det "etter vanlig tidsregning" er i hvert fall mer presist.

Gjest Trollstad
Skrevet

Man må ikke støte noen, skjønner du. Kristus er fy fy, og må fjernes. Vi må ta hensyn til våre nye landsmenn

Skrevet

Nå er det jo også slik at religionshistorikere har slått fast at Jesus ble født 4 - 6 år f. Kr. Så å kalle det "etter vanlig tidsregning" er i hvert fall mer presist.

Så det har disse jyplingene "slått fast" altså, de var kanskje tilstede under fødselen de da siden de vet det med sikkerhet?

Skrevet

Så det har disse jyplingene "slått fast" altså, de var kanskje tilstede under fødselen de da siden de vet det med sikkerhet?

Hvis man skal tro på evangeliene, så MÅ det faktisk være slik.

Herodes døde 4 år f.Kr.

:)

Skrevet

Hvis man skal tro på evangeliene, så MÅ det faktisk være slik.

Herodes døde 4 år f.Kr.

:)

''Herodes døde 4 år f.Kr.''

Mener du det er han som var faren?

Skrevet

''Herodes døde 4 år f.Kr.''

Mener du det er han som var faren?

Hehe, ikke umulig. Selv om jeg personlig heller mot Josef.

Skrevet

Også denne:

http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article2210924.ece

Muslimer krever forbud mot alkoholservering en dag pr. uke.

Det er jo helt vanvittig! Hva med å starte opp egen disco da heller? Jeg vil jo ikke at det skal bli krig pga ølservering, men det var jo litt drøyt det kravet må jeg innrømme :)

Men jeg skal lure meg på om landets ledere tenkte noe særlig på å innkludere dem, og hva de la i det..... En ting er å ta dem inn i landet og redde dem fra deres hjemland, men skal vi gi dem vårt? Skal vi bøye oss for alle deres "krav"..Bør de ikke være takknemlige for det som _er_ blitt gjort? Bør kanskje landet deles inn i flere kulturelle grupper? Hvordan gjøres dette i eks usa, der finnes vel alle trosretninger? Ja det melder seg mange spørsmål.

Skrevet

Synes det er lattelig. Både Jesus og Moses nevnes flere ganger i Koranen. Du kan lese det selv også på www.islam.no og les Koran. Dette er ikke propaganda, men bare info, siden du lurte. At muslimer begynner å kødde sånn er helt idiotisk, da de fleste vet at både Moses og Jesus er viktige personer med stor betydning.

Gjest Kartoffel
Skrevet

Hilsen

Hvordan iallverden blir det mer "verdinøytralt" ved å kalle det e.v.t? Vår tidsregning tar utgangspunkt i kristus fødsel uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...