Gå til innhold

Partnerskapsinngåelse i kirken

Anbefalte innlegg

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

15

• AneM1365380603

12

• Bookworm

12

• Glimtipper

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kjærlighet spør ikke om kjønn og om det skulle finnes en gud så tror jeg ikke han gjør det heller. :o) Så jeg synes det er helt på sin plass med bryllup for homofile i kirken.

Skrevet

Kjærlighet spør ikke om kjønn og om det skulle finnes en gud så tror jeg ikke han gjør det heller. :o) Så jeg synes det er helt på sin plass med bryllup for homofile i kirken.

Det er jeg enig med det i, men når nå engang reglene i Kirken finnes, er det riktig å sette seg over dem bare fordi man mener de er gale?

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

Jesus kommenterte ekteskapet på denne måten:

"Har dere ikke lest at Skaperen fra begynnelsen av skapte dem til mann og kvinne 5 og sa: ' Derfor skal mannen forlate far og mor og holde seg til sin hustru, og de to skal være ett.' 6 Så er de ikke lenger to; deres liv er ett. Det som altså Gud har sammenføyd, skal mennesker ikke skille.»

Iflg. Evangeliet etter Matteus kapitel 19 vers 4.

Hilsen

Skrevet

Det var riktig å prøve å stanse dette på grunnlag av at det som er gjort, strider imot Kirkemøtets vedtak fra i fjor!

Gjest respektløst
Skrevet

Nei, kjærlighet spør ikke om kjønn. Men kirken skal forkynne et livssyn som kalles kristendom. Bibelen er grunnlaget for kristendommens forkynnelse. I bibelen står det klart og tydelig, gjentatte ganger, at ekteskapet er for to av ulikt kjønn, at menn ikke skal ligge med menn osv. Det er helt greit å være uenig i dette, men hvorfor ønsker man da å inngå partnerskap i kirken? Man bør respektere de homofile og at de ønsker å leve sammen, men de homofile bør også respektere kirkens syn. Det er jo helt frivillig å være kristen og tro på det som står i bibelen. Hvorfor kan de ikke bare inngå partnerskap på rådhuset? Enda mer betenkelig syns jeg det er at en prest går i mot det kirken har bestemt, og utfører sånne handlinger. Han bør få en skriftlig advarsel.

Skrevet

Nei, kjærlighet spør ikke om kjønn. Men kirken skal forkynne et livssyn som kalles kristendom. Bibelen er grunnlaget for kristendommens forkynnelse. I bibelen står det klart og tydelig, gjentatte ganger, at ekteskapet er for to av ulikt kjønn, at menn ikke skal ligge med menn osv. Det er helt greit å være uenig i dette, men hvorfor ønsker man da å inngå partnerskap i kirken? Man bør respektere de homofile og at de ønsker å leve sammen, men de homofile bør også respektere kirkens syn. Det er jo helt frivillig å være kristen og tro på det som står i bibelen. Hvorfor kan de ikke bare inngå partnerskap på rådhuset? Enda mer betenkelig syns jeg det er at en prest går i mot det kirken har bestemt, og utfører sånne handlinger. Han bør få en skriftlig advarsel.

Det står også at man skal ofre en okse hver fullmåne eller noe slikt. Gjør du det?

Bibelen er et dårlig utgangspunkt for religion. Du kan ikke velge og vrake hva du ønsker å følge, så om du seriøst refererer til denne boka, så burde du også gjøre alt som står der. Du vil slite, for den motsier seg selv på flere punkter.

Skrevet

''Enda mer betenkelig syns jeg det er at en prest går i mot det kirken har bestemt, og utfører sånne handlinger. Han bør få en skriftlig advarsel.''

Eller sparken!

Skulle ikkje forundre meg om det var "populisten" Einar Gelius.

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

Det står også at man skal ofre en okse hver fullmåne eller noe slikt. Gjør du det?

Bibelen er et dårlig utgangspunkt for religion. Du kan ikke velge og vrake hva du ønsker å følge, så om du seriøst refererer til denne boka, så burde du også gjøre alt som står der. Du vil slite, for den motsier seg selv på flere punkter.

Dette svaret viser hvor lite kjennskap du har til hva Bibelen lærer.

Skrevet

Haha. Ja, opplys meg, da? ;)

Skrevet

Jeg er faktisk enig med deg. Skal man tro på gud så får man følge reglene han har satt opp. Folk kan jo ikke bare forandre bud og regler i bibelen etter eget ønske.

Det er mange grunner til at jeg ikke er religiøs gitt. Hadde jeg vært det så hadde jeg sikkert gått rundt med lang kjole, langt hår og skaut. For alt dette er regler fra bibelen og skal man først være religiøs så bør man følge reglene.

Jeg er helt for partnerskap altså og også adopsjon av homofile par så det er sagt.

Skrevet

Hvordan kan du si det? Vet du hvor mange ganger Glimtipper har lest bibelen. Tolke meg hit og tolke meg dit...

Glimtipper har helt rett og den norske kirken har sklidd helt ut.

Skrevet

Jeg har ingen formening om det, for jeg er ikke kristen. Men jeg er utrolig lei av religiøse som velger og vraker fra sine "hellige" bøker etter sitt eget forgodtbefinnende.

Gjest respektløst
Skrevet

Nå har jeg ikke påstått at JEG følger bibelens ord da.. Men selvsagt ofrer jeg stadig vekk en okse. Gjør ikke alle det?

Det med ofringer og alle andre påbud som står i gamle testamentet opphørte da vanlig tidsregning begynte. Det står i det nye testamentet. Det var derfor Jesus kom, for å frelse alle som ønsker det fra alle lovens forbannelser. Det er det som er forskjellen på jødedommen og kristendommen. Jødene lever fortsatt etter det gamle testamentet, de venter fortsatt på at frelseren skal bli født. De kristne tror at Jesus er frelseren, og at de dermed er fri fra lovene i det gamle testamentet.

Skrevet

"- Det var riktig å prøve å stanse det. Det som er gjort, strider imot Kirkemøtets vedtak fra i fjor, og det er ugreit, sier Skjevesland til NRK."

Men er et slikt bryllup en kristelig handling? Det skrives jo om mannen og kvinnen. Jeg er ikke imot at partnere av samme kjønn får ha et liv sammen, men akkurat vielse i den norske kristelige kirken så blir det litt feil, synes jeg.

Men, hvem tenkte på utviklingen da de skrev bibelen?

Gjest respektløst
Skrevet

Hvordan kan du si det? Vet du hvor mange ganger Glimtipper har lest bibelen. Tolke meg hit og tolke meg dit...

Glimtipper har helt rett og den norske kirken har sklidd helt ut.

Hvis man mener kirken har sklidd helt ut, hvorfor vil man allikevel ha noe med den å gjøre? Er det ikke bare å holde seg unna, og velge å utføre seremonier andre steder. Merkelig at alt og alle skal respekteres, unntatt kirkens syn.

Skrevet

Jeg er faktisk enig med deg. Skal man tro på gud så får man følge reglene han har satt opp. Folk kan jo ikke bare forandre bud og regler i bibelen etter eget ønske.

Det er mange grunner til at jeg ikke er religiøs gitt. Hadde jeg vært det så hadde jeg sikkert gått rundt med lang kjole, langt hår og skaut. For alt dette er regler fra bibelen og skal man først være religiøs så bør man følge reglene.

Jeg er helt for partnerskap altså og også adopsjon av homofile par så det er sagt.

''også adopsjon av homofile par så det er sagt.''

Har du noen i tankene.....? He, he

Skrevet

Hvis man mener kirken har sklidd helt ut, hvorfor vil man allikevel ha noe med den å gjøre? Er det ikke bare å holde seg unna, og velge å utføre seremonier andre steder. Merkelig at alt og alle skal respekteres, unntatt kirkens syn.

Jeg holder meg helt unna, jeg vil ikke være fadder engang hvis jeg blir spurt.

Skrevet

Det går jo fint an å tro på Gud uten å tro at han sto bak det som står i bibelen :)

Angående hovedinnlegget: Jeg er ikke kristen og har dermed ikke noen mening om hvorvidt det er riktig med partnerskapsinngåelse i kirken eller ikke.

Skrevet

''også adopsjon av homofile par så det er sagt.''

Har du noen i tankene.....? He, he

Nei, jeg kjenner ingen homofile som ønsker å adoptere, de jeg kjenner har egenlagde barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...