Gå til innhold

Partnerskapsinngåelse i kirken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg ikke påstått at JEG følger bibelens ord da.. Men selvsagt ofrer jeg stadig vekk en okse. Gjør ikke alle det?

Det med ofringer og alle andre påbud som står i gamle testamentet opphørte da vanlig tidsregning begynte. Det står i det nye testamentet. Det var derfor Jesus kom, for å frelse alle som ønsker det fra alle lovens forbannelser. Det er det som er forskjellen på jødedommen og kristendommen. Jødene lever fortsatt etter det gamle testamentet, de venter fortsatt på at frelseren skal bli født. De kristne tror at Jesus er frelseren, og at de dermed er fri fra lovene i det gamle testamentet.

Og du følger naturligvis alt som står i Det Nye Testamentet?

Forøvrig står det lite om homofili der. Tolkningene er også svært forskjellige. Bibelen er forørvig menneskeskap, skriftene er skrevet og utvalgt av høyst subjektive mennesker.

Det står: "Vet dere ikke at de som gjør urett ikke skal arve Guds rike? Ta ikke feil! Verken de som lever i hor, avgudsdyrkere, ekteskapsbrytere, eller menn som ligger med menn (arsenokoitai) eller lar seg bruke til dette (malakoi) (..) skal arve Guds rike.(1. Kor 6:9)"

Dermed burde heller ikke de som har vært skilt en gang, få gifte seg i kirka. Ei heller de som "lever i hor", hva enn det betyr. De som har vært samboere først, kanskje? Eller vi kan sette en viss grense. Om man har hatt sex med mer enn tre før ekteskapet har bedrevet hor, kanskje?

Historisk sett er bibelen interessant. Som en religiøs skrift kristne skal følge til punkt og prikke er den vag, dårlig oversatt og selvmotsigende.

Siden disse tekstene er så omtvistet finner jeg det interessant at kristne gjentatte ganger refererer til tvilsomme sitater for å underbygge sine egne fordommer og ønske om kontroll.

Paulus fordømmer også drikking av vin. Jeg synes derfor ikke mennesker som drikker vin burde få gifte seg i kirka.

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

15

• AneM1365380603

12

• Bookworm

12

• Glimtipper

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det går jo fint an å tro på Gud uten å tro at han sto bak det som står i bibelen :)

Angående hovedinnlegget: Jeg er ikke kristen og har dermed ikke noen mening om hvorvidt det er riktig med partnerskapsinngåelse i kirken eller ikke.

Hvis man tror på gud og ikke følger bud og regler, kommer man jo til helvete. Da er det bedre å ikke tro og ikke havne noen av stedene ;)

Skrevet

Hvis man tror på gud og ikke følger bud og regler, kommer man jo til helvete. Da er det bedre å ikke tro og ikke havne noen av stedene ;)

Ja, det bare hvis man tror på helvete man kan komme dit. Derfor burde man skyte misjonærer før de åpner munnen ;)

Skrevet

Ja, det bare hvis man tror på helvete man kan komme dit. Derfor burde man skyte misjonærer før de åpner munnen ;)

LOL, enig :D

Skrevet

''også adopsjon av homofile par så det er sagt.''

Har du noen i tankene.....? He, he

hehe, adoptere et homofilt par ja ;) jau jau

Gjest respektløst
Skrevet

Og du følger naturligvis alt som står i Det Nye Testamentet?

Forøvrig står det lite om homofili der. Tolkningene er også svært forskjellige. Bibelen er forørvig menneskeskap, skriftene er skrevet og utvalgt av høyst subjektive mennesker.

Det står: "Vet dere ikke at de som gjør urett ikke skal arve Guds rike? Ta ikke feil! Verken de som lever i hor, avgudsdyrkere, ekteskapsbrytere, eller menn som ligger med menn (arsenokoitai) eller lar seg bruke til dette (malakoi) (..) skal arve Guds rike.(1. Kor 6:9)"

Dermed burde heller ikke de som har vært skilt en gang, få gifte seg i kirka. Ei heller de som "lever i hor", hva enn det betyr. De som har vært samboere først, kanskje? Eller vi kan sette en viss grense. Om man har hatt sex med mer enn tre før ekteskapet har bedrevet hor, kanskje?

Historisk sett er bibelen interessant. Som en religiøs skrift kristne skal følge til punkt og prikke er den vag, dårlig oversatt og selvmotsigende.

Siden disse tekstene er så omtvistet finner jeg det interessant at kristne gjentatte ganger refererer til tvilsomme sitater for å underbygge sine egne fordommer og ønske om kontroll.

Paulus fordømmer også drikking av vin. Jeg synes derfor ikke mennesker som drikker vin burde få gifte seg i kirka.

''Og du følger naturligvis alt som står i Det Nye Testamentet?''

Nei, når påstod jeg det?

Det jeg først og fremst reagerer på er at mennesker som er så i mot kirkens lære absolutt vil ha utført seremonier der. Jeg syns nå det også er ganske selvmotsigende, jeg da. Det er da bare å holde seg unna!

''Paulus fordømmer også drikking av vin. Jeg synes derfor ikke mennesker som drikker vin burde få gifte seg i kirka.''

Gjør han det? Det er mulig det, men jeg trodde han advarte mot å drikke seg fra sans og samling.

Gjest respektløst
Skrevet

Det går jo fint an å tro på Gud uten å tro at han sto bak det som står i bibelen :)

Angående hovedinnlegget: Jeg er ikke kristen og har dermed ikke noen mening om hvorvidt det er riktig med partnerskapsinngåelse i kirken eller ikke.

Ja, det går godt an, men da har man en annen tro enn den som kalles kristendom. Det er mange ikke kristne som tror at det finnes en Gud.

Skrevet

''Enda mer betenkelig syns jeg det er at en prest går i mot det kirken har bestemt, og utfører sånne handlinger. Han bør få en skriftlig advarsel.''

Eller sparken!

Skulle ikkje forundre meg om det var "populisten" Einar Gelius.

Det står da i saken hvem som utførte ritualet:-)

Gjest respektløst
Skrevet

Hvis man tror på Jesus blir man frelst. Det står det i hvertfall i min bibel. Personlig tror jeg helvete betyr å leve adskilt fra Gud i evigheten, men jeg er ingen teolog altså.

Skrevet

''Og du følger naturligvis alt som står i Det Nye Testamentet?''

Nei, når påstod jeg det?

Det jeg først og fremst reagerer på er at mennesker som er så i mot kirkens lære absolutt vil ha utført seremonier der. Jeg syns nå det også er ganske selvmotsigende, jeg da. Det er da bare å holde seg unna!

''Paulus fordømmer også drikking av vin. Jeg synes derfor ikke mennesker som drikker vin burde få gifte seg i kirka.''

Gjør han det? Det er mulig det, men jeg trodde han advarte mot å drikke seg fra sans og samling.

Nei, du påsto ikke det. Men du mener at bibelen taler mot homofili. Poenget mitt er at den taler mot mye annet rart også, men det ser kristne forbi slik det passer dem.

Religion handler om kontroll og lite annet. Det er synd for de det gjelder at de faller for dette.

Jeg har forøvrig ikke utført noen sermonier i kirken, bortsett fra min egen dåp. Og den hadde jeg dessverre ikke så mye jeg skulle ha sagt angående.

All den tid vi har en statskirke må man også tåle at mennesker både bruker, misbruker og kritiserer kirken, uten at dette får personlige konsekvenser for deres forhold til den.

Jeg husker ikke det nøyaktige sitatet. Men poenget er nå en gang da at alle som drikker seg fulle er uverdige for kirkelig bryllup eller annet.

Skrevet

Nei, jeg kjenner ingen homofile som ønsker å adoptere, de jeg kjenner har egenlagde barn.

Bare at du skrev at du ville adoptere et homofilt par, litt feil i setningen;)))

Skrevet

Hvis man tror på Jesus blir man frelst. Det står det i hvertfall i min bibel. Personlig tror jeg helvete betyr å leve adskilt fra Gud i evigheten, men jeg er ingen teolog altså.

Så egentlig så kan jeg gi faen helt til siste dagen i livet mitt og så bare tro på gud noen timer og så kommer jeg til himmelen. Høres jo greit ut det da, så kan jeg både stjele og myrde uten at det spiller noen rolle.

Kanskje jeg skal begynne med det, det skjer jo ingenting likevel

Skrevet

Bare at du skrev at du ville adoptere et homofilt par, litt feil i setningen;)))

Kan man ikke skrive det slik i passiv form?

Skrevet

Men Gud er ikke ensbetydende med kristendom.

Gjest respektløst
Skrevet

Nei, jeg kjenner ingen homofile som ønsker å adoptere, de jeg kjenner har egenlagde barn.

Men de kan da umulig ha klart å lage dem sammen.. Homofile som har fått barn sammen har jo absolutt behov for å adoptere. Bare den ene er biologisk- og juridisk sett barnas forelder. Hvis denne dør har den andre ikke automatisk noen rettigheter til å fortsette å være forelder til barna. Derfor bør homofile absolutt adoptere hverandres barn så snart den nye loven trer i kraft.

Ei venninne av meg mistet sin partner brått i en ulykke, nå i sommer. Takk og pris er det venninna mi som har født barna, ellers kunne hun fått problemer med å beholde dem. Partnerens familie er helt i mot partnerskap og syns det er forferdelig at de har fått barn sammen. Hennes søster hadde nok prøvd å benytte seg av anledningen og prøvd å få omsorgen for barna, dersom det var partnerens biologiske barn.

Skrevet

Men Gud er ikke ensbetydende med kristendom.

Jo, når det er snakk om vielse i den norske statskirken så er det det.

Skrevet

Det er jeg enig med det i, men når nå engang reglene i Kirken finnes, er det riktig å sette seg over dem bare fordi man mener de er gale?

Kaaaanskje 2000 år gamle regler bør revideres litt? Samfunnet er tross alt temmelig annerledes nå enn det var på den tiden noen forfattet bibelen og påsto det var guds ord.

Skrevet

Men de kan da umulig ha klart å lage dem sammen.. Homofile som har fått barn sammen har jo absolutt behov for å adoptere. Bare den ene er biologisk- og juridisk sett barnas forelder. Hvis denne dør har den andre ikke automatisk noen rettigheter til å fortsette å være forelder til barna. Derfor bør homofile absolutt adoptere hverandres barn så snart den nye loven trer i kraft.

Ei venninne av meg mistet sin partner brått i en ulykke, nå i sommer. Takk og pris er det venninna mi som har født barna, ellers kunne hun fått problemer med å beholde dem. Partnerens familie er helt i mot partnerskap og syns det er forferdelig at de har fått barn sammen. Hennes søster hadde nok prøvd å benytte seg av anledningen og prøvd å få omsorgen for barna, dersom det var partnerens biologiske barn.

Det var godt å høre. Men de fleste homofile med barn har vel ofte en mor eller far som kan stille opp også. Ikke alle som har to mammaer eller to pappaer

Gjest respektløst
Skrevet

Så egentlig så kan jeg gi faen helt til siste dagen i livet mitt og så bare tro på gud noen timer og så kommer jeg til himmelen. Høres jo greit ut det da, så kan jeg både stjele og myrde uten at det spiller noen rolle.

Kanskje jeg skal begynne med det, det skjer jo ingenting likevel

Ja, kanskje det. Det kan hende det er tidsnok etter at du er død også, for Jesus dro jo ned i dødsriket, før han stod opp igjen fra de døde. Jeg antar det var for å forkynne sitt budskap om frelse der også. Det gjelder nok både levende og døde så vidt jeg kan forstå. Men man må visst ville tro, og oppriktig angre sin synd. Sånn forstår jeg det kristne budskapet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...