Gå til innhold

Partnerskapsinngåelse i kirken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kaaaanskje 2000 år gamle regler bør revideres litt? Samfunnet er tross alt temmelig annerledes nå enn det var på den tiden noen forfattet bibelen og påsto det var guds ord.

Prøv å si det til en muslim da *hvor er tegnet for rullende øyne* Det er ikke meningen at reglene skal fornyes, de skal følges for de er gud ord.

Bare se paven, han er jo så ortodoks at det er morsomt, ikke prevensjon engang her i gården for å beskytte seg mot svangerskap og sykdommer.

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

15

• AneM1365380603

12

• Bookworm

12

• Glimtipper

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, kanskje det. Det kan hende det er tidsnok etter at du er død også, for Jesus dro jo ned i dødsriket, før han stod opp igjen fra de døde. Jeg antar det var for å forkynne sitt budskap om frelse der også. Det gjelder nok både levende og døde så vidt jeg kan forstå. Men man må visst ville tro, og oppriktig angre sin synd. Sånn forstår jeg det kristne budskapet.

Angre kan man jo alltids :) Og be en bønn.

Gjest respektløst
Skrevet

Det var godt å høre. Men de fleste homofile med barn har vel ofte en mor eller far som kan stille opp også. Ikke alle som har to mammaer eller to pappaer

De homofile parene jeg kjenner, som har barn, har fått kunstig befruktning i Danmark. Men mange har sikkert ordnet seg på andre måter. Et par jeg kjenner har egg fra den ene, mens den andre har båret barna fram. Allikevel er det bare hun som har født barna som juridisk er deres mor.

Skrevet

Prøv å si det til en muslim da *hvor er tegnet for rullende øyne* Det er ikke meningen at reglene skal fornyes, de skal følges for de er gud ord.

Bare se paven, han er jo så ortodoks at det er morsomt, ikke prevensjon engang her i gården for å beskytte seg mot svangerskap og sykdommer.

Jeg skjønner jo at bibelen aldri kommer til å revideres, men jeg synes nå den skulle vært det uansett. ;o)

Jeg skulle gjerne trodd på deler av bibelen / kristendommen, men ettersom det er så mye der jeg overhodet ikke kan bekjenne meg til så gjør jeg altså ikke det. Kan jo ikke bare plukke ut det jeg vil tro på og drite i resten. Egentlig burde jeg vel meldt meg ut av statskirka, har bare aldri kommet så langt...

Skrevet

Det står da i saken hvem som utførte ritualet:-)

Neida, der står det bare at: ''sognepresten i Kampen kirke''

er kallt inn på teppet, eg har ikkje peiling på hvem det er.

Kan være Trond Viggo Torgersen for alt eg vet, han driver jo med "litt av hvert".

Skrevet

"- Det var riktig å prøve å stanse det. Det som er gjort, strider imot Kirkemøtets vedtak fra i fjor, og det er ugreit, sier Skjevesland til NRK."

Men er et slikt bryllup en kristelig handling? Det skrives jo om mannen og kvinnen. Jeg er ikke imot at partnere av samme kjønn får ha et liv sammen, men akkurat vielse i den norske kristelige kirken så blir det litt feil, synes jeg.

Men, hvem tenkte på utviklingen da de skrev bibelen?

''Men, hvem tenkte på utviklingen da de skrev bibelen?''

Det vet eg ikkje, men det burde han ha tenkt på han som skreiv boka.

Skrevet

Hvis man tror på gud og ikke følger bud og regler, kommer man jo til helvete. Da er det bedre å ikke tro og ikke havne noen av stedene ;)

''Hvis man tror på gud og ikke følger bud og regler, kommer man jo til helvete. Da er det bedre å ikke tro og ikke havne noen av stedene ;)''

Ikkje pokker, for da havner vi i Sverige.

Skrevet

Neida, der står det bare at: ''sognepresten i Kampen kirke''

er kallt inn på teppet, eg har ikkje peiling på hvem det er.

Kan være Trond Viggo Torgersen for alt eg vet, han driver jo med "litt av hvert".

Ok, da var det Dagbladet som hadde med det kanskje. Uansett var det Siri Sunde, og hun har jo en sak bak seg allerede, så det var kanskje ikke overraskende:-)

Skrevet

Kaaaanskje 2000 år gamle regler bør revideres litt? Samfunnet er tross alt temmelig annerledes nå enn det var på den tiden noen forfattet bibelen og påsto det var guds ord.

Jeg er helt enig med det i at reglene er modne for forandringer, men jeg synes ikke det er riktig å bryte regler bare fordi man ikke er enig i dem. Hvordan skulle da samfunnet ha sett ut generelt?

Skrevet

Ok, da var det Dagbladet som hadde med det kanskje. Uansett var det Siri Sunde, og hun har jo en sak bak seg allerede, så det var kanskje ikke overraskende:-)

Ho har eg ikkje hørt om, slekt i Øystein Sunde kanskje?

Skrevet

Jeg har ingen formening om det, for jeg er ikke kristen. Men jeg er utrolig lei av religiøse som velger og vraker fra sine "hellige" bøker etter sitt eget forgodtbefinnende.

Kunne ikke sagt meg mer enig.

Skrevet

Ho har eg ikkje hørt om, slekt i Øystein Sunde kanskje?

Ok, det er en lesbisk prest som fikk en preststilling oppi gokk et sted, og det var masse diskusjoner om dette:-)

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

Ok, det er en lesbisk prest som fikk en preststilling oppi gokk et sted, og det var masse diskusjoner om dette:-)

Det var i Gudbrandsdalen, og hun fikk prestestilling etter at Rosemarie Køhn ble biskop i Hamar.

Skrevet

Ååå...Ho må allikevel følge kirkens reglement, det må alle andre arbeidstakere gjør på sin arbeidsplass.

Skrevet

Men de kan da umulig ha klart å lage dem sammen.. Homofile som har fått barn sammen har jo absolutt behov for å adoptere. Bare den ene er biologisk- og juridisk sett barnas forelder. Hvis denne dør har den andre ikke automatisk noen rettigheter til å fortsette å være forelder til barna. Derfor bør homofile absolutt adoptere hverandres barn så snart den nye loven trer i kraft.

Ei venninne av meg mistet sin partner brått i en ulykke, nå i sommer. Takk og pris er det venninna mi som har født barna, ellers kunne hun fått problemer med å beholde dem. Partnerens familie er helt i mot partnerskap og syns det er forferdelig at de har fått barn sammen. Hennes søster hadde nok prøvd å benytte seg av anledningen og prøvd å få omsorgen for barna, dersom det var partnerens biologiske barn.

Stebarnsadopsjon for homofile par har det vært mulig å gjennomføre lenge allerede, det blir bare mer automatisert med den nye loven. Så par som har barn sammen, burde absolutt ha ordnet denslags for lenge siden, særlig når det er ugreit i forhold til øvrig familie.

Skrevet

Jeg er helt enig med det i at reglene er modne for forandringer, men jeg synes ikke det er riktig å bryte regler bare fordi man ikke er enig i dem. Hvordan skulle da samfunnet ha sett ut generelt?

''Jeg er helt enig med det i at reglene er modne for forandringer, men jeg synes ikke det er riktig å bryte regler bare fordi man ikke er enig i dem. Hvordan skulle da samfunnet ha sett ut generelt?''

Nja... Nå kan du ikke helt sammenligne kirken med Norges lover da... :o)

Skrevet

Nei, kjærlighet spør ikke om kjønn. Men kirken skal forkynne et livssyn som kalles kristendom. Bibelen er grunnlaget for kristendommens forkynnelse. I bibelen står det klart og tydelig, gjentatte ganger, at ekteskapet er for to av ulikt kjønn, at menn ikke skal ligge med menn osv. Det er helt greit å være uenig i dette, men hvorfor ønsker man da å inngå partnerskap i kirken? Man bør respektere de homofile og at de ønsker å leve sammen, men de homofile bør også respektere kirkens syn. Det er jo helt frivillig å være kristen og tro på det som står i bibelen. Hvorfor kan de ikke bare inngå partnerskap på rådhuset? Enda mer betenkelig syns jeg det er at en prest går i mot det kirken har bestemt, og utfører sånne handlinger. Han bør få en skriftlig advarsel.

Enig med deg.

Skrevet

''Hvis man tror på gud og ikke følger bud og regler, kommer man jo til helvete. Da er det bedre å ikke tro og ikke havne noen av stedene ;)''

Ikkje pokker, for da havner vi i Sverige.

Men jeg vil ikke til Sverige ;)

Gjest respektløst
Skrevet

Stebarnsadopsjon for homofile par har det vært mulig å gjennomføre lenge allerede, det blir bare mer automatisert med den nye loven. Så par som har barn sammen, burde absolutt ha ordnet denslags for lenge siden, særlig når det er ugreit i forhold til øvrig familie.

Det visste jeg ikke. Når ble det mulig? Så veldig lenge siden kan det vel ikke ha vært? Jeg trodde det trådte i kraft fra 1.januar neste år.

Skrevet

Ååå...Ho må allikevel følge kirkens reglement, det må alle andre arbeidstakere gjør på sin arbeidsplass.

Ja, det er jo nettopp det som er poenget mitt. Man kan mene hva man vil om alskens regler, men man er likevel forpliktet til å følge dem:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...