Gå til innhold

Den Forsvunnede Bok...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et lite mysterium som noen av dere kanskje kan hjelpe meg med?

Saken gjelder en virkelig PERLE blant bøker som har fått håret til å reise seg i nakken på meg! Problemet er bare at jeg ikke husker hverken tittel eller forfatter. Her er bruddstykkene for dere som vil hjelpe meg å være bokdetektiv :o)

Det jeg TROR er med i boka:

- mye av handlingen går for seg på ei hytte eller et sommersted av noe slag

- Er rimelig sikker på at handlingen går for seg i Norge, men (minst) en engelsk person er direkte eller indirekte med i handlingen

- mener ei dame som er gal på ett eller annet vis er sentral i handlingen, de jentene (tror det var jenter, ihvertfall) som er samlet på dette fritidsstedet er veldig redde for henne og for at hun skal komme dit

Og så til det eneste 100% konkrete jeg husker, men som også fikk håret til å reise seg over hele kroppen min:

Da en av personene er alene (tror hun befinner seg i et uthus på fritidseiendommen) hører hun plutselig en stemme som hvisker

"PORCUPINE"....

.

.

Noen ivrige detektiver som kjenner igjen boka?

Skrevet

Hviskes det "Porcupine", altså? Det bryt "hulepinnsvin"???

Skrevet

Hviskes det "Porcupine", altså? Det bryt "hulepinnsvin"???

Stemmer.

Det var ett eller annet med det pinnsvinet i boka, det har ikke noen faktisk rolle, men på ett eller annet vis en sterk symboleffekt - muligens (og sannsynligvis) i sammenheng med denne "gale" damen.

Uff, ikke mange holdepunkter å holde seg til. Skulle tro det var flere hvis boken gjorde et så sterkt inntrykk på meg ;-)

Skrevet

Stemmer.

Det var ett eller annet med det pinnsvinet i boka, det har ikke noen faktisk rolle, men på ett eller annet vis en sterk symboleffekt - muligens (og sannsynligvis) i sammenheng med denne "gale" damen.

Uff, ikke mange holdepunkter å holde seg til. Skulle tro det var flere hvis boken gjorde et så sterkt inntrykk på meg ;-)

Hmmm, jeg må si jeg ikke har noen som helst forslag på hvilken bok det kan dreie seg om:-)

Gjest signaturina
Skrevet

Stemmer.

ER du så heldig at noen har lest boka, som ser forespørselen din, så kan de vel ikke unngå å kjenne igjen det der med hviskinga! hehe...

Skrevet

ER du så heldig at noen har lest boka, som ser forespørselen din, så kan de vel ikke unngå å kjenne igjen det der med hviskinga! hehe...

Nei, det var det jeg også tenkte.

Absolutt ALT kroppshår sto i 90 graders vinkel ut fra kroppen da den hviskinga kom :-)

Skrevet

Hmmm, jeg må si jeg ikke har noen som helst forslag på hvilken bok det kan dreie seg om:-)

Spør alle du kjenner!

For selv om det (tatt i betraktning alle opplysningene jeg har å komme med) kan virke som ei høyst forglemmelig bok, kommer jeg aldri til å glemme følelsen da stemmen, helt ut av det blå, hvisket "Porcupine..." og hvordan hårene reiste seg på hodet mitt og blodet frøs til is i samme sekund -

;o)

Skrevet

Spør alle du kjenner!

For selv om det (tatt i betraktning alle opplysningene jeg har å komme med) kan virke som ei høyst forglemmelig bok, kommer jeg aldri til å glemme følelsen da stemmen, helt ut av det blå, hvisket "Porcupine..." og hvordan hårene reiste seg på hodet mitt og blodet frøs til is i samme sekund -

;o)

Å kjære vene, du har virkelig satt meg i sving her på en søndag:-)

Nicket mitt tatt i betraktning, skal jeg ikke stikke under en stol at dette virkelig trigget nysgjerrigheten min:-)

Jeg tenkte umiddelbart på "De dødes tjern" av André Bjerke da jeg leste innlegget første gangen, men har nå skummet gjennom boka og finner ingen "Porcupine" - detektivjobben fortsetter:-)

Skrevet

Spør alle du kjenner!

;o)

''...kommer jeg aldri til å glemme følelsen da stemmen, helt ut av det blå, hvisket "Porcupine..." og hvordan hårene reiste seg på hodet mitt og blodet frøs til is i samme sekund -...''

Eg kjenner ikkje til boka, men at du skulle bli så redd at "hårene reiste seg...osv. (for en klisje) når en eller annen sa "Hulepinnsvin" det kan eg ikkje skjønne. :-)

Men det fikk meg til å tenke på filmen Citizen Kane når Orson Welles som aviskongen Charles Foster Kane, i filmens åpningsscene utånder etter å ha sagt sitt siste ord: «Rosebud».

(uæææ...) Det er skummelt det!

Skrevet

Å kjære vene, du har virkelig satt meg i sving her på en søndag:-)

Nicket mitt tatt i betraktning, skal jeg ikke stikke under en stol at dette virkelig trigget nysgjerrigheten min:-)

Jeg tenkte umiddelbart på "De dødes tjern" av André Bjerke da jeg leste innlegget første gangen, men har nå skummet gjennom boka og finner ingen "Porcupine" - detektivjobben fortsetter:-)

Tror det er en adskillig nyere bok enn De Dødes Tjern - som for øvrig også er en favoritt.

Forskjellen er at på den husker jeg både handling, forfatter og tittel ;-)

Men som sagt, tror også denne er norsk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...