Gå til innhold

Arbeidsretts-spørsmål

Anbefalte innlegg

Persille1365381127
Skrevet

Ansatt sender oppsigelse på mail 29. august 2008, og leverer samtidig skriftlig og signert oppsigelse til arbeidsgiver.

I oppsigelsen skriver ansatt at man ønsker å gå så fort som mulig, men blir ut oppsigelsestiden dersom det er ønskelig.

Ansatt opptrer uartig, brudd på taushetsplikt, dårlig stemning, etc -> Arbeidsgiver ønsker ikke å ha ansatt der ut oppsigelsestiden. I møte mandag 8. september blir man enige om at fredag 12. september skal være siste arbeidsdag, basert på at ansatt har ønsket dette selv - og at arbeidsgiver ser det som lite hensiktsmessig at ansatt er der.

Tirsdag 9. september kommer det en sykemelding som gjelder fra 9. til 29. september. Ansatt blir kalt inn til oppfølgingsmøte 11. september.

Onsdag 10. september dukker ansatt opp i barnehagen og leverer all dokumentasjon, alle observasjoner og nøkler - og sier at oppfølgingsmøte ikke er aktuelt, legen har anbefalt at det ikke skal være noen møter, samt at det ikke er noen hensikt at ansatt er der (etter egen oppfatning).

Arbeidsgiver sender mail 10. september og sier at vi regner med ansatt har fratrådt stillingen med umiddelbar virkning iom at nøkler mm er levert, at det ikke blir noe oppfølgingsmøte siden ansatt har sagt det ikke er ønskelig, og at attest ettersendes og sluttoppgjør utbetales xx dato.

Ansatt svarer på mail:

For å avklare situasjonen rundt arbeidsforholdet:

Jeg er fortsatt ansatt, og vil være det så lenge jeg er sykemeldt. Så kan vi være enige om at arbeidsforholdet opphører på friskmeldingsdagen. Jeg vil gi nærmere beskjed om det vil bli 29. september eller om legen velger å sykemelde meg for en lengre periode. Sluttoppgjør og sluttattest skal derfor utstå inntil jeg formelt har sluttet. Å gjøre noe annet er i strid med arbeidsrett, og du kan ikke ta deg til rette slik du skrev 10. september 2008 20:55:41.

-----

Hæ? Kan man gå tilbake på den avtalen som ble gjort på mandag og si at man vil være ansatt likevel? Man kan vel ikke ombestemme seg etter at en sluttdato er fastsatt, uten å ha det godkjent med arbeidsgiver? H*n skrev jo i oppsigelsen at h*n ville gå så fort som mulig?

Skrevet

Og du må da betale for de 14 dagene med sykemelding.

Persille, du er uheldig...

Persille1365381127
Skrevet

Og du må da betale for de 14 dagene med sykemelding.

Persille, du er uheldig...

Men jeg må vel ikke det når vi var enige om siste arbeidsdag? Og jeg har gitt klarsignal til det skriftlig?

Skrevet

Men jeg må vel ikke det når vi var enige om siste arbeidsdag? Og jeg har gitt klarsignal til det skriftlig?

Det vet jeg ikke men tviler på at trygdekontoret går med på det uten diskusjoner.

Persille1365381127
Skrevet

Det vet jeg ikke men tviler på at trygdekontoret går med på det uten diskusjoner.

Men det er det der jeg ikke skjønner.

Når man har sagt opp jobben sin, og avtalt en siste dato - så kan man vel ikke sykemelde seg i 20 dager (!) når det er fire dager igjen av arbeidstiden?

Gjest mandolina
Skrevet

Forhold deg til avtalen om at vedkommende slutter den 10. september iom at vedkommende nekter å komme på oppfølgingsmøtet.

I oppsigelsen hadde vedkommende jo skrevet at h*an ønsker å gå så fort som mulig.

Betal ut lønn og sykepenger til og med den 10. september og meld vedkommende ut av aa-registeret til denne dato.

Samtidig skriver du sluttattest og at vedkommende slutter på eget initiativ.

Hilsen

Skrevet

Men det er det der jeg ikke skjønner.

Når man har sagt opp jobben sin, og avtalt en siste dato - så kan man vel ikke sykemelde seg i 20 dager (!) når det er fire dager igjen av arbeidstiden?

Jo, man kan det, men jeg vet ikke hvem som betaler sykepengene. Jeg har faktisk blitt sykemeldt under et vikariat og trygdekontoret betalte sykepengene mine etter vikariatets opphør.

Persille1365381127
Skrevet

Jo, man kan det, men jeg vet ikke hvem som betaler sykepengene. Jeg har faktisk blitt sykemeldt under et vikariat og trygdekontoret betalte sykepengene mine etter vikariatets opphør.

Ja, men det er det jeg mener - jeg betaler ut forrige uke, resten blir vel NAV sitt problem?

Persille1365381127
Skrevet

Forhold deg til avtalen om at vedkommende slutter den 10. september iom at vedkommende nekter å komme på oppfølgingsmøtet.

I oppsigelsen hadde vedkommende jo skrevet at h*an ønsker å gå så fort som mulig.

Betal ut lønn og sykepenger til og med den 10. september og meld vedkommende ut av aa-registeret til denne dato.

Samtidig skriver du sluttattest og at vedkommende slutter på eget initiativ.

Hilsen

Det er det jeg har gjort. Og som jeg mener er riktig.

Måtte bare høre om det var noen andre som tenkte det samme.

Skrevet

Ja, men det er det jeg mener - jeg betaler ut forrige uke, resten blir vel NAV sitt problem?

Gå ut i fra det du. Så kan heller den ansatte ev krangle med NAVtrygd hvis h*n ikke får sykepenger.

Persille1365381127
Skrevet

Gå ut i fra det du. Så kan heller den ansatte ev krangle med NAVtrygd hvis h*n ikke får sykepenger.

Nemlig, det var det jeg også tenkte. :)

Skrevet

Nemlig, det var det jeg også tenkte. :)

Jeg finner ikke noe konkret ang. dette, Persille-venn. Men jeg hadde tatt sjansen på at oppsigelsen gjelder og handlet etter det. Om du vil være helt sikker, så kan du ringe NAV på mandag. De burde kunne litt om dette (hvem som betaler sykepenger når).

Persille1365381127
Skrevet

Jeg finner ikke noe konkret ang. dette, Persille-venn. Men jeg hadde tatt sjansen på at oppsigelsen gjelder og handlet etter det. Om du vil være helt sikker, så kan du ringe NAV på mandag. De burde kunne litt om dette (hvem som betaler sykepenger når).

Ja, jeg må ringe dem - men du vet jo hvordan det er :)

Skrevet

All fornuft sier at du har avsluttet arbeidsforholdet med denne personen etter oppsigelsesdato. Også pga at du som arbeidsgiver mest sannsynlig har skaffet en erstatter etter den dato.

Jeg har ikke peiling da, men det høres mest sannsynlig ut :o)

Persille1365381127
Skrevet

All fornuft sier at du har avsluttet arbeidsforholdet med denne personen etter oppsigelsesdato. Også pga at du som arbeidsgiver mest sannsynlig har skaffet en erstatter etter den dato.

Jeg har ikke peiling da, men det høres mest sannsynlig ut :o)

Ja, det kommer jo en ny på mandag...

Skrevet

Det er i hvertfall rimelig sikkert at oppsigelsestiden ikke påvirkes av sykemeldingen, så lenger enn vanlig oppsigelsestid er vedkommende ikke ansatt.

Har du avtalen om at den ansatte skulle slutte tidligere skriftlig? Hva som er riktig kommer vel sikkert an på om den avtalte avslutningen var avslutningen på arbeidsforholdet eller om dere kun ble enig om at vedkommende ikke skulle arbeide lenger, men f.eks. få lønn ut oppsigelsestiden.

Persille1365381127
Skrevet

Det er i hvertfall rimelig sikkert at oppsigelsestiden ikke påvirkes av sykemeldingen, så lenger enn vanlig oppsigelsestid er vedkommende ikke ansatt.

Har du avtalen om at den ansatte skulle slutte tidligere skriftlig? Hva som er riktig kommer vel sikkert an på om den avtalte avslutningen var avslutningen på arbeidsforholdet eller om dere kun ble enig om at vedkommende ikke skulle arbeide lenger, men f.eks. få lønn ut oppsigelsestiden.

Jeg har det skriftlig ja - men bare fra meg til vedkommende.

Jeg har skrevet: Vi viser til møte i dag, mandag 8. september kl 09.00 – og bekrefter med dette at vi aksepterer ditt ønske om å fratre din stilling så raskt som mulig etter oppsigelsen mottatt 29. august 2008.

Siste arbeidsdag blir derfor fredag 12. september som avtalt i møtet.

- og så signert.

Jeg har mao ikke spesifisert at h*n ikke skal få lønn heller, men det er vel relativt innlysende vil jeg tro, iom at jeg skriver h*n får fratre.

Skrevet

Sakset fra lovdata:

Folketrygdloven § 8-18 fjerde og femte ledd

''Sykepenger fra arbeidsgiveren ytes bare for dager som det skulle ha vært utbetalt lønn for.

Arbeidstakerens rett til sykepenger fra arbeidsgiveren faller bort når arbeidsforholdet opphører, dersom tidspunktet for opphøret var fastsatt før arbeidsuførheten oppstod.''

Jeg er ikke helt stø i arbeidsrett, men dette høres fornuftig ut i alle fall :-)

Skrevet

Jeg kan ikke svare deg ang oppsigelsesspørsmålet - men uansett, etter 14 dagers arbeidsgiverperiode så er det jo NAV som betaler sykepenger uansett, så da får jo vedkommende ta diskusjonen med dem...

Skrevet

Jeg ville sendt et sluttoppgjør pr 12. som dere ble enige om. Jeg fikk en følelse av at vedkommende tror at oppsigelsen utsettes eller ikke gjelder da h*n ble sykmeldt. Ihvertfall hvis oppsigelsestiden i utgangspunktet er kun en måned, og det bygger jeg på denne setningen i innlegget ditt.

''Så kan vi være enige om at arbeidsforholdet opphører på friskmeldingsdagen. Jeg vil gi nærmere beskjed om det vil bli 29. september eller om legen velger å sykemelde meg for en lengre periode.''

Mange tror at man har 100% oppsigelsesvern når man er sykmeldt, men det er jo faktisk feil. Har her jo vedkommende sagt opp stillingen sin selv, ikke blitt opsagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...