Gå til innhold

Arbeidsretts-spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil tro du har retten på din side. Men jeg syns nesten det høres ut som om noen har sagt til vedkommende "ånei, har du sagt opp? Det var utroooolig dumt gjort, gå å få deg en sykemelding så fort du kan, så mister du ikke alle mulige slags rettigheter." og så handler vedkommende som hun gjør, uten at hun egentlig har peiling på hva hun gjør.

Persille1365381127
Skrevet

Sakset fra lovdata:

Folketrygdloven § 8-18 fjerde og femte ledd

''Sykepenger fra arbeidsgiveren ytes bare for dager som det skulle ha vært utbetalt lønn for.

Arbeidstakerens rett til sykepenger fra arbeidsgiveren faller bort når arbeidsforholdet opphører, dersom tidspunktet for opphøret var fastsatt før arbeidsuførheten oppstod.''

Jeg er ikke helt stø i arbeidsrett, men dette høres fornuftig ut i alle fall :-)

Nemlig, det var det jeg trodde... Takk :)

Persille1365381127
Skrevet

Jeg kan ikke svare deg ang oppsigelsesspørsmålet - men uansett, etter 14 dagers arbeidsgiverperiode så er det jo NAV som betaler sykepenger uansett, så da får jo vedkommende ta diskusjonen med dem...

Jada, jeg vet det - men iom at vi nå bare får tre av seksten dager, så utgjør det en ganske stor økonomisk forskjell for oss om vi plutselig skulle måtte ta resten også.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg ville sendt et sluttoppgjør pr 12. som dere ble enige om. Jeg fikk en følelse av at vedkommende tror at oppsigelsen utsettes eller ikke gjelder da h*n ble sykmeldt. Ihvertfall hvis oppsigelsestiden i utgangspunktet er kun en måned, og det bygger jeg på denne setningen i innlegget ditt.

''Så kan vi være enige om at arbeidsforholdet opphører på friskmeldingsdagen. Jeg vil gi nærmere beskjed om det vil bli 29. september eller om legen velger å sykemelde meg for en lengre periode.''

Mange tror at man har 100% oppsigelsesvern når man er sykmeldt, men det er jo faktisk feil. Har her jo vedkommende sagt opp stillingen sin selv, ikke blitt opsagt.

Ikke sant - og man kan jo ikke bare endre på en avtalt dato etter eget forgodtbefinnende, det er jo ansatt en ny i stillingen.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg vil tro du har retten på din side. Men jeg syns nesten det høres ut som om noen har sagt til vedkommende "ånei, har du sagt opp? Det var utroooolig dumt gjort, gå å få deg en sykemelding så fort du kan, så mister du ikke alle mulige slags rettigheter." og så handler vedkommende som hun gjør, uten at hun egentlig har peiling på hva hun gjør.

Ja, det er nok litt sånn. Men så har h*n gjort en feil ved å bekrefte avtalen vi har gjort ved at h*n leverte tilbake alle tingene, nøklene osv allerede onsdag - da kan h*n jo ikke hevde at h*n ikke var enig. Om h*n ikke var enig, så er det jo veldig rart at man dagen etter å ha blitt sykemeldt i tre uker reiser til arbeidsgiver for å levere tilbake alt...

Skrevet

''Ansatt opptrer uartig, brudd på taushetsplikt, dårlig stemning, etc -> Arbeidsgiver ønsker ikke å ha ansatt der ut oppsigelsestiden. I møte mandag 8. september blir man enige om at fredag 12. september skal være siste arbeidsdag, basert på at ansatt har ønsket dette selv - og at arbeidsgiver ser det som lite hensiktsmessig at ansatt er der.''

Vedkommende har selv sagt opp den 12. september. Har du det skriftelig? Så forhør deg med NAV, om hva de ville godtatt i en slik situasjon.Da h*n gikk til legen var h'n arbeidsledig, eller???

Persille1365381127
Skrevet

''Ansatt opptrer uartig, brudd på taushetsplikt, dårlig stemning, etc -> Arbeidsgiver ønsker ikke å ha ansatt der ut oppsigelsestiden. I møte mandag 8. september blir man enige om at fredag 12. september skal være siste arbeidsdag, basert på at ansatt har ønsket dette selv - og at arbeidsgiver ser det som lite hensiktsmessig at ansatt er der.''

Vedkommende har selv sagt opp den 12. september. Har du det skriftelig? Så forhør deg med NAV, om hva de ville godtatt i en slik situasjon.Da h*n gikk til legen var h'n arbeidsledig, eller???

Nei, h*n sa opp før 1. september, så h*n var ansatt da h*n gikk til legen.

NAV er enige med meg, de mener legen ikke kan sykemelde for så lenge - og sier at en avtale er en avtale, så de vil ikke kreve meg for pengene.

Det gjenstår å se om det blir advokatmat da - det vet vi jo ikke ennå...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...