Gå til innhold

Oppgi personnummer på nettbutikker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På Nelly.com må man oppgi personnummer for å bli medlem, er det trygt?

Aliza1365380759
Skrevet

Jeg hadde ikke oppgitt personnummeret mitt til en nettbutikk. Når man leser under "vanlige spørmål" får man følgende svar på hvorfor man må registrere personnummer:

Hvorfor må jeg oppgi personnummeret mitt?

Kjøpet ditt gjennomføres på en server som er plassert i Sverige og vi følger derfor svensk lov ved registrering av personnummer. Akkurat som i Norge finnes det en lov i Sverige som regulerer registrering av personnummer, loven forkortes PUL. I denne reguleringen angis at kunden skal gi sitt samtykke for at personnummeret kan registreres digitalt. For å kunne handle på Nelly.com må du gi ditt samtykke til dette, og det gjør du når du registrerer deg som kunde.

Hovedgrunnen til at vi behøver personnummeret ditt er for å minske sjansene for bedrageri. Det både gjør det vanskeligere å gjøre et bedrageriforsøk og det gjør det enklere for politiet å løse bedragerisaker. For å minske risikoen for bedrageri med betalingskort skjer en kontroll av personnummer, kortinnehaver og kortutsteder. Om en kunde vil betale med faktura brukes personnummeret for kredittkontroll.

Vi bruker ikke personnummeret til annet enn det som er forklart over, og personnummeret gis ikke ut til utenforstående.

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg vil ikke oppgi personnummer på nettbutikker.

Vi har jo nylig lest at det er mange personnumre på avveie, gjennom ulike telefonselskaper.

Får jeg ikke kjøpt varer uten å oppgi personnummer i en butikk, så ville jeg velge en annen måte å kjøpe varer på.

Nylig bestilte jeg varer gjennom en databutikk på nettet, der skal man oppgi e-mailadresse for å kunne bli kunde, men nederst på bestillingen var det oppført hvilken IP adresse bestillingen var sendt fra. Det er en fin måte å sikre seg mot falske bestillinger på. Da kan netbutikken spore datamaskinen.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...