Gå til innhold

er det noen som har greie på katt her

Anbefalte innlegg

ringerikskringla
Skrevet

i dag hentet vi en kattunge som kun er 6 uker.. moren til katttungen ville ikke ha noe med henne og gjøre derfor fikk vi den så tidlig.. den er helt svart og langhåret. Helt nydelig og veldig tillitsfull..Det jeg lurte på er om den skal ha melk eller vann og bare tørrfor for små? hvor gammel kan den være før vi begynner og ha den ute?Kanskje dumme spørsmål men jeg lurer nå litt..

Skrevet

Den skal ha bare vann og tørrfôr (junior, opp til seks mnd). Kattunger skal ikke ha melk, for det tåler ikke de små magene deres... Ikke la den bli vant til boksemat heller, det er ikke god næring, masse salt og vann - lite god næring.

Det blir anbefalt at katten er i det nye hjemmer (inne) i minst 14 dager før den slippes ut, slik at den venner seg til hva som er hjemme. Personlig slipper jeg ikke ut kattene mine de første månedene. Hvis de aldri har vært ute, har de heller ikke noe ønske om det.

Lykke til med den nye pusen, jeg kjenenr jeg er veldig misunnelig nå:-)

Skrevet

Vann og kattungetørrfôr til den er over halvåret. Fersk fisk som delikatesse :)

Du kan godt ta pusen med deg ut når du henter posten, men bær den til å begynne med. Etter en tid kan du ha den på fanget når dere er utenfor. Så lar du den gradvis få det litt friere. Ikke slipp den løs om den virker redd, for da kan den stikke i panikk. Jeg ville latt den luske litt fritt rundt når den selv virker nysgjerrig på det.

Hvis dere har terasse kan du ha døra litt åpen slik at den kan venne seg til lukta og lydene ute. Jeg ville gjort den veldig kjent rundt huset og i området rundt før den fikk være alene.

Skrevet

Den skal ha bare vann og tørrfôr (junior, opp til seks mnd). Kattunger skal ikke ha melk, for det tåler ikke de små magene deres... Ikke la den bli vant til boksemat heller, det er ikke god næring, masse salt og vann - lite god næring.

Det blir anbefalt at katten er i det nye hjemmer (inne) i minst 14 dager før den slippes ut, slik at den venner seg til hva som er hjemme. Personlig slipper jeg ikke ut kattene mine de første månedene. Hvis de aldri har vært ute, har de heller ikke noe ønske om det.

Lykke til med den nye pusen, jeg kjenenr jeg er veldig misunnelig nå:-)

Kattungen er jo bare 6 uker. Klarer vel ikke å spise tørrfor ennå.

Jeg har hatt mange kattunger opp igjennom, trodde de skulle ha melk så tidlig hvis de ikke fikk det av mammaen.

Vanligvis ammer de ennå ved 6 ukers alder, og har så vidt begynt å spise bløt mat her hos meg iallfall.

Men jeg er ingen dyrlege så jeg vet ikke. Men tørrfor ved 6 ukers alder og bare vann, hørtes helt feil ut for meg. Man kan jo få kjøpt kattemelk og, uten at jeg vet så mye om det heller.

Skrevet

Jeg har hatt mange kattunger opp igjennom, trodde de skulle ha melk så tidlig hvis de ikke fikk det av mammaen.

Vanligvis ammer de ennå ved 6 ukers alder, og har så vidt begynt å spise bløt mat her hos meg iallfall.

Men jeg er ingen dyrlege så jeg vet ikke. Men tørrfor ved 6 ukers alder og bare vann, hørtes helt feil ut for meg. Man kan jo få kjøpt kattemelk og, uten at jeg vet så mye om det heller.

De knasker i seg tørrfôr når de er 6 uker :) De begynner med oppbløtet tørrfôr ved 4 uker, så etter en tid prøver en med tørr.

Skrevet

Gratulerer med nytt familie medlem :0)

Siden den er så liten ville jeg gitt den litt melk hver dag.

(Du får kjøpt melk beregnet på katter)

Tøttfòret ville jeg bløtet litt opp, enten i vann eller kattemelk.

Frisk vann skal stå fremme hele tiden.

Lykke til med pusen!

:0)

Skrevet

Jeg vet i hvert fall at de ikke skal ha kumelk, men man får vel også kjøpt noe spesiell kattemelk... og tørrfôr, joda de klarer nok å spise det, men kan bløtes opp i vann...

Skrevet

De knasker i seg tørrfôr når de er 6 uker :) De begynner med oppbløtet tørrfôr ved 4 uker, så etter en tid prøver en med tørr.

Ja jeg ser at både du og Bookworm mener det, så jeg får jo bare bøye meg for det.

Må ha hatt noen pingler til kattunger her jeg, for de hang på puppen til mammaen sin når de var 6 uker, og hadde knapt smakt på annet enn små biter av bløt mat.

Det med at de ikke skulle ha melk visste jeg ikke. Jeg er vokst opp mer eller mindre på landet og der sto jo kattungene i kø utenfor fjøset og ventet på varm melk rett fra kua.

Skrevet

Var det jeg trodde også:-)

Skrevet

Ja jeg ser at både du og Bookworm mener det, så jeg får jo bare bøye meg for det.

Må ha hatt noen pingler til kattunger her jeg, for de hang på puppen til mammaen sin når de var 6 uker, og hadde knapt smakt på annet enn små biter av bløt mat.

Det med at de ikke skulle ha melk visste jeg ikke. Jeg er vokst opp mer eller mindre på landet og der sto jo kattungene i kø utenfor fjøset og ventet på varm melk rett fra kua.

For all del, alle mine tidligere katter har fått masse kumelk, og har hatt det heeeelt fint.

Det var datteren min som skulle være flink jente og forberede seg når vi fikk katter nå, som leste i en kattebok at katter ikke skulle ha kumelk... Så jeg svarte ut fra det ekspertene tydeligvis mener:-)

Skrevet

Kattunger får diare av kumelk, magen tåler rett og slett ikke kumelk. Vann er det eneste rette.

Tørrforet har jeg alltlid blødt opp i vann når de er så små. Da klarer de fint å spise det.

Skrevet

Det er vel helst rasekatter som ikke tåler melk. Jeg tror det med melk er veldig forskjellig fra katt til katt. Noen tåler det veldig bra.

Mine kattunger har hengt i puppen til mora til de har vært veldig store, men fast føde har blitt innført når de har vært ca 4 uker. Da oppbløyta tørrfôr ;) Den kjekkeste er når de blir servert fisk første gang. Noen blir jo steine galne ;)

Skrevet

Hvis magen er dårlig, så kan du lage morsmelkerstatning.

En halv liter melk varmes opp til kroppstemperatur, tilsett en ss tran.

Denne oppskriften fikk jeg av en vetrinær, og brukte det på min kattunge på 4 uker (fram til den var 12 uker).

Lykke til :)

Skrevet

Det er vel helst rasekatter som ikke tåler melk. Jeg tror det med melk er veldig forskjellig fra katt til katt. Noen tåler det veldig bra.

Mine kattunger har hengt i puppen til mora til de har vært veldig store, men fast føde har blitt innført når de har vært ca 4 uker. Da oppbløyta tørrfôr ;) Den kjekkeste er når de blir servert fisk første gang. Noen blir jo steine galne ;)

Men det er forskjell på morsmelken fra kattemor og kumelk - kumelken er ikke laget for katter, men kavler (ja, ikke mennesker engang;-))

Skrevet

Men det er forskjell på morsmelken fra kattemor og kumelk - kumelken er ikke laget for katter, men kavler (ja, ikke mennesker engang;-))

Ja, men jeg svarte på to ting på en gang ;) Jeg kommenterte det hun skreiv om at ungene har hengt i puppene på mora. Også det at vanlig kumelk er noe mange katter tåler helt fint, mens andre katter reagerer på det.

Skrevet

Kattunger får diare av kumelk, magen tåler rett og slett ikke kumelk. Vann er det eneste rette.

Tørrforet har jeg alltlid blødt opp i vann når de er så små. Da klarer de fint å spise det.

Melken som kommer rett fra kua er helt grei, det er prossesen videre som gjør den uegnet til katten.

Skrevet

Jeg vet i hvert fall at de ikke skal ha kumelk, men man får vel også kjøpt noe spesiell kattemelk... og tørrfôr, joda de klarer nok å spise det, men kan bløtes opp i vann...

Katten kan ha kumelk som ikke har vært behandlet.

Skrevet

''Det med at de ikke skulle ha melk visste jeg ikke. Jeg er vokst opp mer eller mindre på landet og der sto jo kattungene i kø utenfor fjøset og ventet på varm melk rett fra kua.''

Så lenge melken ikke er behandlet, er den fin for kattene :0)

Skrevet

Katter kan ha ubehandlet melk. :0)

Skrevet

Kattunger skal helst ha kattemelk som du kjøper i butikken, eller fløte blandet med litt vann og gjerne litt tran. I tilegg må de hele tiden ha friskt vann. Når de er 6 uker kan de også få fisk, kjøtt, boksemat eller oppbløtt tørrfor for kattunger. Middagsrester er ok, så lenge det ikke er sterkt kryddret. Du kan fint ta med kattungen ut, men ikke la den være alene ute før den er ca 8 uker. Pass på at katten har en dokasse den klarer å¨klatre opp i selv, det hender at kantene må være lavere enn de ferdigkjøpte. Ellers er det viktig å massere magen dens, slik moren gjør når hun slikker dem. Og da får du en like kjærlig katt som jeg har!! Den var også morløs fra 5-ukers alder. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...