Gå til innhold

HMS-kurs, hva innebærer det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er blitt pålagt å stille på HMS-kurs på vegne av min bedrift, hva innebærer et slikt kurs? Og hva er konsekvensene om man ikke stiller?

I dette tilfellet må jeg ta en halv dag fri fra jobben, men det må en bare regne med, eller?

Skrevet

Dette inngår sikkert i jobben din? Du blir lønnet under opplæringen/kurset. Hva et slikt kurs innebærer, er ikke godt å si, da jeg ikke aner hvilken bransje du jobber i. Jeg har vært på masse forskjellig; Hjertestarterkurs, førstehjelp, redning, evakuering, brann, gass, farlig gods +++. Alt betalt og lønnet.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1221427931' post='3958687]

Dette inngår sikkert i jobben din? Du blir lønnet under opplæringen/kurset. Hva et slikt kurs innebærer, er ikke godt å si, da jeg ikke aner hvilken bransje du jobber i. Jeg har vært på masse forskjellig; Hjertestarterkurs, førstehjelp, redning, evakuering, brann, gass, farlig gods +++. Alt betalt og lønnet.

Aha, så det er ulike kurs etter hvilke bransjer man tilhører? Alt du nevner er relevant ;-)

Og hvem lønner - staten (siden man er pålagt) eller jobben?

Skrevet

Betyr ikke det Helse Mijlø Sikkerhet? Hvis du er pålagt å dra på dette kurset får du nok lønn for det, altså ingen tapt arbeidsfortjeneste.

Skrevet

Aha, så det er ulike kurs etter hvilke bransjer man tilhører? Alt du nevner er relevant ;-)

Og hvem lønner - staten (siden man er pålagt) eller jobben?

Det er MYE som er relatert til Helse, Miljø & Sikkerhet.

Min arbeidsgiver betalte lønn/overtid. Kursene ble betalt av oppdragsgiver (innleie i oljesektoren).

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1221428225' post='3958692]

Det er MYE som er relatert til Helse, Miljø & Sikkerhet.

Min arbeidsgiver betalte lønn/overtid. Kursene ble betalt av oppdragsgiver (innleie i oljesektoren).

Hm, interessant! -Særlig siden det er sent på kevld, og jeg er skravlesjuuuuk..... ;-D

Skrevet

Nei når arbeidsgiveren din har pålagt deg å stille på kurset, så bør du gjøre det.

HMS kursene er forskjellige fra bedrift til bedrift, der eg jobba før varte kursa i ei uke.

HMS = Helse Miljø Sikkerhet (men det visste du vel fra før? :-)

Skrevet

Nei når arbeidsgiveren din har pålagt deg å stille på kurset, så bør du gjøre det.

HMS kursene er forskjellige fra bedrift til bedrift, der eg jobba før varte kursa i ei uke.

HMS = Helse Miljø Sikkerhet (men det visste du vel fra før? :-)

Såpass visste jeg :-)

I ei uke?? Et nytt problem melder seg, da vil mannen min trenge hjelp til ang barnevakt.. ;-D

Skrevet

Såpass visste jeg :-)

I ei uke?? Et nytt problem melder seg, da vil mannen min trenge hjelp til ang barnevakt.. ;-D

''Såpass visste jeg :-)''

HMT da?

Skrevet

''Såpass visste jeg :-)''

HMT da?

aldri hørt om, men det skal jeg ikke på heller - såvidt meg bekjent.. ;-)

Skrevet

aldri hørt om, men det skal jeg ikke på heller - såvidt meg bekjent.. ;-)

Jo det skal du det.

HMT = Helse Miljø Trygleik (Nynorsk)

Skrevet

Toleranse?

Godt forslag! :-)

HMT = Helse Miljø Tryggleik (Nynorsk)

Skrevet

Jeg var på et slikt kurs i vår. Det varte tre dager og var helt klart en del av jobben. Hva slags kurs du går til er avhengig av i hvilken sammenheng det er du blir sendt på det. Jeg er verneombud, så jeg ble sendt på verneombud-kurs. Sjekk HSH sine hjemmesider, kanskje du finner noe nyttig info der:)

Skrevet

De aller fleste bedrifter er pålagt å sørge for at minst en person skal ha HMS-kurset, som er et 40 timers kurs. Innholdet og opplegget kan variere, og noen velger å tilbu 1+1+1+1+1 dag, eller 3+2 dager osv for at ikke HMS-personen skal være borte fra den vanlige jobben sin så lenge.

Det er arbeidsgiver som betaler.

Jeg skal se om jeg finner link til hva slags bedrifter som er pålagt dette.

Du lærer mye nyttig her!

Skrevet

Jo det skal du det.

HMT = Helse Miljø Trygleik (Nynorsk)

Ah! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...