Gå til innhold

Utleie av borettslagsleilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er eier av en borettslagsleilighet.

Jeg skrev kontrakt om ny leilighet i 2004 og den var klar for innflytting i august 2006. I mellomtiden hadde jeg fått samboer (januar 2006). Da dette forholdet var nytt hadde jeg ikke lyst til å selge drømmeleiligheten og søkte derfor borettslaget om å få leie denne ut. Dette fikk jeg godkjent.

Leietaker har nå flyttet ut og jeg har en stund forsøkt å selge den, uten at det kommer personer på visning. Litt rart når leiligheten har relativt lav kostnad (inkl fellesgjeld er prisen ca 25000 pr kvm). Leiligheten er i Drammen med badestrand og mulighet for båtplass i brygge ca 100 fra terrassen.

Jeg har derfor søkt borettslaget om jeg kunne få leie den ut mens jeg forsøker å få den solgt, men styret har besluttet at dette kan jeg ikke.

Jeg er kjent med at det i lovteksten sier at en har krav på å kunne leie ut leilighet i tre år dersom en selv har bodd der minst ett år. Dette har ikke jeg.

Vil dette bety at jeg må la leiligheten stå tom til den er solgt, eller har jeg krav på å kunne få leid den ut?`

Dersom jeg ikke leier den ut, jfr vedtak i styret, har jeg da krav på å få erstatning for mitt tap?

Håper noen har kjennskap til lovverk slik at jeg i allefall kan redusere mitt tap.

Skrevet

Du kan nok ikke kreve å få leid den ut utover det som står i lovverket. Og jeg kan ikke fatte hvem som skulle betale deg erstatning for at du ikke får leid den ut??? Det er da ingen sin feil. Leiligheten er din og du har brukt opp de årene du kunne leie den ut. Du får gå ned i pris da, den er tydeligvis priset i høyeste laget i forhold til markedet nå.

Skrevet

Du kan nok ikke kreve å få leid den ut utover det som står i lovverket. Og jeg kan ikke fatte hvem som skulle betale deg erstatning for at du ikke får leid den ut??? Det er da ingen sin feil. Leiligheten er din og du har brukt opp de årene du kunne leie den ut. Du får gå ned i pris da, den er tydeligvis priset i høyeste laget i forhold til markedet nå.

Det er jo ikke slik at en leilighet ikke kan leies ut lenger, men om en har bodd der ett av de to siste år kan en leie ut i TRE år uten at styret kan nekte utleie. Dette med visse unntak.

Styret kan imidlertid godta lengre utleie, men jeg har forstått at de kan nekte utleie dersom dette ikke er urimelig for andelseieren.

Det er styret som gjennom å nekte med utleie påfører meg kostnader gjennom tap hver eneste måned. Når markedet er slikt det er så kommer det jo ikke en eneste på visning på borettslagleiligheter med høy fellesgjeld. Min mening er at det da er urimelig å ikke godta utleie når en ikke kan få solgt.

Er jeg virkelig helt ut på viddene nå?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...