Gå til innhold

Jobbintervju

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man sitter i jobbintervju, har arbeidsgiver lov til å spørre om man er frisk og rask?

Vet at de ikke har lov til å spørre om graviditet, men hva med helsen generelt?

Skrevet

Noen jeg var på intervju hos en gang spurte om barna mine var ofte syke. Det var åpningsspørsmålet. De mente at de hadde lov til å spørre, men at jeg ikke hadde plikt til å svare.

Skrevet

Vet ikke.

Uansett ville jeg ikke nølt med å pynte på sannheten ved et slikt spørsmål. Men neppe lurt å lyve helt, da.

Skrevet

Noen jeg var på intervju hos en gang spurte om barna mine var ofte syke. Det var åpningsspørsmålet. De mente at de hadde lov til å spørre, men at jeg ikke hadde plikt til å svare.

Jeg gikk på kurs en gang sammen med ei som stadig ble spurt om hun ikke skulle ha barn snart når hun var på jobbintervjuer. Så fikk hun to barn og etter det var standardspørsmålet:"Er de mye syke, de barna dine?"

Skal tro om småbarnsfedre får samme spørsmål?

Skrevet

Vet ikke om det er lov, men for min del har det aldri vært aktuelt å stille det spørsmålet i en sånn sammenheng. Men på samme måte som det finnes luresvar hvis det nå blir stilt, så finnes det noen lurespørsmål fra andre siden av bordet også ;)

I vår var en bekjent i en situasjon hvor intervjukandidaten uoppfordret fortalte at h*n var langtidssykemeldt, og ikke visste hvordan arbeidsevnen ville være ved jobbstart. Vedkommende var imidlertid den best kvalifiserte til stillingen, så h*n fikk jobben og fungerer nå som bare det i full stilling. Så det er ikke alltid så dumt å være ærlig heller, og man føler seg best med det i etterkant.

Skrevet

Vet ikke om det er lov, men for min del har det aldri vært aktuelt å stille det spørsmålet i en sånn sammenheng. Men på samme måte som det finnes luresvar hvis det nå blir stilt, så finnes det noen lurespørsmål fra andre siden av bordet også ;)

I vår var en bekjent i en situasjon hvor intervjukandidaten uoppfordret fortalte at h*n var langtidssykemeldt, og ikke visste hvordan arbeidsevnen ville være ved jobbstart. Vedkommende var imidlertid den best kvalifiserte til stillingen, så h*n fikk jobben og fungerer nå som bare det i full stilling. Så det er ikke alltid så dumt å være ærlig heller, og man føler seg best med det i etterkant.

Er frisk og rask nå, men har vært syk, og gjennom noen operasjoner og følges opp på sykehuset med kontroll en gang i året...

Skrevet

Er frisk og rask nå, men har vært syk, og gjennom noen operasjoner og følges opp på sykehuset med kontroll en gang i året...

Det kommer kanskje litt an på jobben, men som intervjuer ville jeg ikke ha reagert negativt på den informasjonen fra en jobbsøker. Om det ikke faller naturlig å trekke det fram, så skal du bare anse det for å være din privatsak.

Husk bare på å være bevisst på hva som er dine viktige kvalifikasjoner for jobben, og hvorfor du bør få den. Tviler på at du får det formulert som et direkte spørsmål, men det er positivt når intervjukandidaten viser selvinnsikt i fhd til sånt. Det er rart å intervjue folk som ikke har tenkt igjennom nettopp det.

Skrevet

Jeg gikk på kurs en gang sammen med ei som stadig ble spurt om hun ikke skulle ha barn snart når hun var på jobbintervjuer. Så fikk hun to barn og etter det var standardspørsmålet:"Er de mye syke, de barna dine?"

Skal tro om småbarnsfedre får samme spørsmål?

Jeg har faktisk bare blitt spurt om det én gang. De fleste holder seg langt unna å spørre personlige spørsmål. Det eneste er at de ofte spør om hva samboer jobber med.

Skrevet

Det er lov og det er også lov å spørre om ungene dine er mye syke og om du ev har barnevakt til dem.

Persille1365381127
Skrevet

Det er helt normalt å spørre om du har hatt mye fravær på tidligere arbeidsplasser (de får uansett vite det når de ringer på referansene), og hvordan man formulerer det spørsmålet varierer litt.

Men det er lov, ja...

Skrevet

Det er helt normalt å spørre om du har hatt mye fravær på tidligere arbeidsplasser (de får uansett vite det når de ringer på referansene), og hvordan man formulerer det spørsmålet varierer litt.

Men det er lov, ja...

Syns det er greiest å møte folk som er ærlige og direkte, og kanskje særlig det som har vært problematisk tidligere. Da har de en anledning til å forklare selv hvorfor ting er som de er, og overlater ikke til referansene å beskrive det eneste bildet av eventuelle problemer.

Persille1365381127
Skrevet

Syns det er greiest å møte folk som er ærlige og direkte, og kanskje særlig det som har vært problematisk tidligere. Da har de en anledning til å forklare selv hvorfor ting er som de er, og overlater ikke til referansene å beskrive det eneste bildet av eventuelle problemer.

Ikke sant. Alle har jo hatt ting som har skjedd, svært få har en plettfri "vandel" når det kommer til arbeidslivet - og er man ærlig er det som oftest helt greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...