Gå til innhold

Hvor ofte vasker du klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror det er lurt og ikke minst økonomisk å ha to faste vaskedager i uka. F.eks. hver mandag og hver torsdag. Så samler man opp det som skal vaskes for seg i to eller tre dunker, mørke sterke farger for seg, hvitt/lyst tøy for seg, kokvask for seg... alt ettersom.

Har du tørkestativ - så bruk det!

Til babytøy og evnt. håndkler hver du ikke liker stive håndkler (stive håndkler er supre til å skrubbe ryggen med btw), kan du bruke tørketrommel. Bruk tøymykner, det bevarer fargene og kvaliteten i stoffet bedre, dessuten tørker tøyet fortere :)

Skrevet

Jeg vasker fire maskiner i uka. Blir mye treningstøy. Når samboerens barn er hos oss kan det bli mere, for de hiver håndkleet direkte på vask hver gang de har dusjet. De henger det aldri opp til tørk, slik vi andre gjør.

Jeg blander farger på alle temperaturer, det går helt fint.

Hvordan klarer du deg med fire maskiner i uka, når du trener så mye som du gjør? Hvor mange sett med treningstøy har du?

Jeg har erkjent at det med treningstøy er en knallviktig faktor i vaskelogistikken!

Faktorene er som følger - har bare satt inn det som er kritisk, som vi har lite av:

Mandag: *gutt fotballkamp (bukse + fotballsokker + kampdrakt)

*mor trening (kortbukse + topp + trenings-bh

*far trening (treningsbukse)

Tirsdag: *gutt gym (treningsdress + shorts)

Onsdag: *jente gym (hun har ikke gymtøy ennå, og dusjer heller ikke etter gymmen, så foreløpig har ikke dette innvirkning)

*gutt fotballtrening (treningsdress)

Fredag: *mor trening (kortbukse + topp + trenings-bh

I tillegg kommer alle håndklær, sokker, truser, t-skjorter som brukes i forbindelse med trening, men de har vi jo mange av....

*PUH*

Skrevet

Ca 2 ganger i uka. Noen ganger 1, andre ganger 4.

Vi er to voksne.

Skrevet

Hvordan klarer du deg med fire maskiner i uka, når du trener så mye som du gjør? Hvor mange sett med treningstøy har du?

Jeg har erkjent at det med treningstøy er en knallviktig faktor i vaskelogistikken!

Faktorene er som følger - har bare satt inn det som er kritisk, som vi har lite av:

Mandag: *gutt fotballkamp (bukse + fotballsokker + kampdrakt)

Tirsdag: *gutt gym (treningsdress + shorts)

Onsdag: *jente gym (hun har ikke gymtøy ennå, og dusjer heller ikke etter gymmen, så foreløpig har ikke dette innvirkning)

*gutt fotballtrening (treningsdress)

Fredag: *mor trening (kortbukse + topp + trenings-bh

I tillegg kommer alle håndklær, sokker, truser, t-skjorter som brukes i forbindelse med trening, men de har vi jo mange av....

*PUH*

Det er jo bare oss to i husstanden. Og jeg bruker treningstøyet to ganger før jeg vasker det. Lar det bare tørke etter første gang, det går helt fint. Det slites fort ut hvis det vaskes for ofte. Jeg har 3 løpetights, 2 BHer, mange jakker og diverse overdeler i ulike tykkelser til løpebruk. I tillegg kommer knelang tights og shorts til sommerbruk.

Skrevet

Det er jo bare oss to i husstanden. Og jeg bruker treningstøyet to ganger før jeg vasker det. Lar det bare tørke etter første gang, det går helt fint. Det slites fort ut hvis det vaskes for ofte. Jeg har 3 løpetights, 2 BHer, mange jakker og diverse overdeler i ulike tykkelser til løpebruk. I tillegg kommer knelang tights og shorts til sommerbruk.

Mitt tøy blir liggende flere timer i en pose før jeg kommer hjem (trener for tiden i lunsjen) - så da synes jeg det lukter surt om ettermiddagen. Har stort sett håndvasket min shorts og topp, men nå når min kjære også har begynt med trening, hiver jeg det i maskinen samtidig med hans og guttens.

Føler virkelig det må vaskes etter hver gang. Men BH'en kan egentlig brukes en gang til før vask da - den blir ikke så sur...

Skrevet

Mitt tøy blir liggende flere timer i en pose før jeg kommer hjem (trener for tiden i lunsjen) - så da synes jeg det lukter surt om ettermiddagen. Har stort sett håndvasket min shorts og topp, men nå når min kjære også har begynt med trening, hiver jeg det i maskinen samtidig med hans og guttens.

Føler virkelig det må vaskes etter hver gang. Men BH'en kan egentlig brukes en gang til før vask da - den blir ikke så sur...

Det lukter ingenting av treningstøyet mitt selv om det er dyvvått av svette. Jeg legger det enten ute i sola eller henger det under varmepumpa en stund så det tørker. Vil jo ikke henge det på vaskerommet sammen med nyvasket tøy!

Skrevet

Gjør det i puljer. Kanskje i underkant av 1 gang i uka. Men da kan det hende at vaskemaskinen/tørketrommelen går 5-6 ganger.

Skrevet

Vi er 5 i familien, så her går det gjerne både 2 og 3 maskiner om dagen...

Skrevet

Hver dag unntatt julaften og 17.mai ;-).

Vi er fem i familien, og det går stort sett 1-2 klesvasker hver dag ja.

Skrevet

De ukene barna bor hos meg, går vaskemaskina minst en gang hver dag uten unntak.

Den uka det bare er meg, går den vel annenhver dag. Jeg tar alltid litt sengetøy, håndklær og litt større ting disse ukene.

Skrevet

Jeg har vaskepulver for hvitt/lyst tøy, for farget tøy og for mørke farger - dette for å bevare fargene bedre! Før slurvet jeg veldig og puttet alskens tøy sammen, noe som resulterte i stygge misfarginger - og dermed at jeg måtte kjøpe oftere tøy.

Jeg bruker om igjen klærne til babyen til hun gulper/pisser/bæsjer/får grøt på de, og topper bruker jeg til de lukter svette, buksene bruker jeg gjerne 1-2 uker. Undertøy skifter jeg hver dag. Håndkler bruker jeg to ganger før jeg sender til vask.

ja_0) da er du jammen flink! skulle ønske mine var sånn! :-)

Gjest fysj da babette
Skrevet

Det lukter ingenting av treningstøyet mitt selv om det er dyvvått av svette. Jeg legger det enten ute i sola eller henger det under varmepumpa en stund så det tørker. Vil jo ikke henge det på vaskerommet sammen med nyvasket tøy!

Ny svette lukter ikke noe, men straks det blandes med ny svette igjen stinker det. Så ikke bruk om igjen svett treningstøy uten å vaske det først.

Hjelper ikke å dusje om du har på deg samme svette tøyet igjen.

Skrevet

Ny svette lukter ikke noe, men straks det blandes med ny svette igjen stinker det. Så ikke bruk om igjen svett treningstøy uten å vaske det først.

Er det veldig ugreit hvis man lukter litt svette mens man er ute på løpetur? Jeg bruker ofte en treningsBH og -buks to ganger uten at det stinker (men T-skjorta tar jeg hver gang).

Gjest signaturina
Skrevet

Vi er to voksne. Håndklær tar en maskin pr uke. Sengetøy en maskin hver annen uke. Treningstøy en maskin pr uke. Finvask en maskin. Kokvask med kluter hver annen uke. Vanlig klesvask annenhver dag. Det blir vel sånn rundt regnet en maskin daglig.

Skrevet

Nei, det stinker ikke, og det tørker jo før jeg bruker det igjen. Og jeg forstår ikke hva du mener med at det ikke hjelper å dusje. Etter at jeg har dusjet tar jeg selvsagt på meg rene klær, det er jo treningsklærne vi snakker om her. Trodde du jeg iførte meg treningsklær etter dusjen, he he?

Etter 1. gangs bruk legger jeg det bare i sola eller tørker det i varmblåsten fra varmepumpa. Det tørker raskt, og lukter ingenting. Poenget er at syntetiske treningklær slites altfor fort hvis man vasker dem for ofte. Men hadde det luktet svette, hadde jeg jo ikke gjort det sånn.

T-skjorter av bomull vasker jeg hver gang, hvis jeg bruker det. Bomull har ikke samme svette avstøtende egenskaper som de syntetiske materialene. Løpetightsen blir ikke særlig våt i det hele tatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...