Gå til innhold

Mattehjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg har begynt på vgs matematikk. Det gikk voldsomt fort i svingene på samlingen vi hadde (har bare 1 i mnd) og jeg står allerede fast. Har saumfart boka, men finner ikke noe logiske svar.

Jeg skal regne ut en oppgave:

-3(5-2)+(10+2)(28-27)

Jeg skal starte med å regne ut parantesene, den er grei. Det jeg ikke helt forstår er når det ikke er noe mellom parantesene. Jeg følger regnerekkefølgen og starter med parantesene og skal så videre til addisjonene, siden det ikke er potenser, multiplikasjon eller addisjon i stykket.

Jeg forstår rett og slett ikke hva jeg skal gjøre når det ikke er noe fortegn mellom parantesene.

Nå føler jeg meg dum :-/ Og dette er starten? Dette kommer ikke til å gå. *graver meg ned*

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

9

• Lillemus

5

• pusi

5

• ....AV

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Når det ikke står noe mellom tallet og parantesen mener jeg det skal ganges.

Få høre svaret ditt da, så skal jeg si om jeg er enig ;o)

Skrevet

Parantesene skal ganges sammen. Det står egentlig et gangetegn der. Regn ut det som står inne i parantesene først og gang dem isammen etterpå.

Skrevet

''Når det ikke står noe mellom tallet og parantesen mener jeg det skal ganges.''

Mener jeg å huske og...

Skrevet

Du er ikke dum:-)

Når det ikke står noe mellom parantesene, skal de ganges sammen ved å gange ledd for ledd. Dvs. (10+2)(28-27) blir utregnet 280-270+56-54.

Skrevet

Opp med hode lille venn!

Når det ikke står noe skal du gange.

Husk også at

minusxminus=+

plussxpluss=+

minusxpluss=-

plussxminus=-

Lykke til!

Skrevet

Når det ikke står noe mellom parantesene, skal de ganges sammen ved å gange ledd for ledd. Dvs. (10+2)(28-27) blir utregnet 280-270+56-54.

Jeg får dette til å bli 12*1...

Gjest vet hvordan du har det
Skrevet

-3(5-2)+(10+2)(28-27) =

-3 x 3 + 12 x 1 =

Sånn?

Skrevet

Da burde det ha stått i boka *snurt*! Nei altså jeg kommer jo ikke frem til riktig svar, jeg har riktig svar på kalkulatoren, men poenget er jo at jeg skal vite hva jeg gjør, og komme frem dit selv. Og jeg kommer ikke frem for å si det slik ;o)

Skrevet

Parantesene skal ganges sammen. Det står egentlig et gangetegn der. Regn ut det som står inne i parantesene først og gang dem isammen etterpå.

Ah, takk! Da skal jeg notere det ned i kladdeboka mi med en gang! Det burde virkelig ha stått i boka, men dette er vel slik vi skal kunne fra ungdomskolen, men for og si det slik, det er ikke akkurat i går vi i denne klassen gikk ut fra ungdomskolen ;o)

Skrevet

Jeg får dette til å bli 12*1...

Ja, det blir det jo. Det er jo ikke nødvendig å gange ut alle leddene, men tenkte det kunne være nyttig til når man skal begynne å ha ukjente inne i parantesene.

Men du har rett, jeg burde ha gjort det enkelt.

Skrevet

Opp med hode lille venn!

Når det ikke står noe skal du gange.

Husk også at

minusxminus=+

plussxpluss=+

minusxpluss=-

plussxminus=-

Lykke til!

*løfter opp hodet* :o)

''Når det ikke står noe skal du gange. Husk også at

minusxminus=+

plussxpluss=+

minusxpluss=-

plussxminus=-''

Det har jeg pugget på, så det sitter. Det satt faktisk baki hodet en plass fra før også, så noe ligger jo der, men mesteparten er long gone.

Skrevet

-3(5-2)+(10+2)(28-27)

=

(-3 x 3) + (12 x 1)

=

-9 + 12

=

3

:D

(men tror nok dette er tiendeklassepensum - om det fikk deg til å føle deg bedre ;))

Skrevet

Jeg ser frem til at et nytt tema kan prege hverdagen her på dol. Er litt lei av alle trådene om karbohydrater, og ser frem til litt daglig matematikk i stedet!

Lykke til :-)

Skrevet

-3(5-2)+(10+2)(28-27) =

-3 x 3 + 12 x 1 =

Sånn?

''Sånn?''

Det er jo det jeg ikke vet ;o)

Skrevet

-3(5-2)+(10+2)(28-27)

=

(-3 x 3) + (12 x 1)

=

-9 + 12

=

3

(men tror nok dette er tiendeklassepensum - om det fikk deg til å føle deg bedre ;))

Fy!

Skrevet

''Når det ikke står noe mellom parantesene, skal de ganges sammen ved å gange ledd for ledd. Dvs. (10+2)(28-27) blir utregnet 280-270+56-54.''

Mye enklere å regne ut hver parantes for seg:

12*1=12

Det der med ledd for ledd gjelder for slike stykker:

(2x+1)(3x-5)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1221555396' post='3959905]

Da burde det ha stått i boka *snurt*! Nei altså jeg kommer jo ikke frem til riktig svar, jeg har riktig svar på kalkulatoren, men poenget er jo at jeg skal vite hva jeg gjør, og komme frem dit selv. Og jeg kommer ikke frem for å si det slik ;o)

Bare bruk dol til hjelp du.

Det er veldig viktig for eksamensresultatet at du henger med helt i starten.

Det er veldig lenge siden jeg gikk på skolen, men jeg synes det er morsomt å friske opp gamle kunnskaper.

Jeg gleder meg veldig til ungene blir større :o))

Skrevet

-3(5-2)+(10+2)(28-27)

=

(-3 x 3) + (12 x 1)

=

-9 + 12

=

3

Nei, det gjorde i grunnen ikke det du ;o)

Skrevet

Fy!

Ja, det var slemt?

Er ikke noe mattelys selv. Er dessuten verdensmester i slurvefeil, og får svært ofte galt svar fordi jeg blander minus og pluss og overser tegn :/.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...