Gå til innhold

Mattehjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg ser frem til at et nytt tema kan prege hverdagen her på dol. Er litt lei av alle trådene om karbohydrater, og ser frem til litt daglig matematikk i stedet!

Lykke til :-)

Takk. Jeg kan gladelig legge ut mattespørsmål jeg, for jeg trenger virkelig hjelp.

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

9

• Lillemus

5

• pusi

5

• ....AV

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1221555708' post='3959915]

Nei, det gjorde i grunnen ikke det du ;o)

Om det kan være noen trøst (neppe) var jeg ikke noe mattelys selv, og ville sikkert ikke fått til regnestykket før langt oppe i skolen. Har senere tvunget meg gjennom matte som støttefag også på høyskole, uten et på noen måte strålende resultat - men det gikk.

Skrevet

-3(5-2)+(10+2)(28-27)

=

(-3 x 3) + (12 x 1)

=

-9 + 12

=

3

:D

(men tror nok dette er tiendeklassepensum - om det fikk deg til å føle deg bedre ;))

Du må nok regne en gang til gitt:-)

Skrevet

Du må nok regne en gang til gitt:-)

Hehe, skulle ikke forundre meg ;)

Skrevet

Ja, det blir det jo. Det er jo ikke nødvendig å gange ut alle leddene, men tenkte det kunne være nyttig til når man skal begynne å ha ukjente inne i parantesene.

Men du har rett, jeg burde ha gjort det enkelt.

Du har helt rett :o)

Shira, merk deg dette! Ikke gi opp. Dette skjønner du! Tall er ikke farlige. De er faktisk helt greie, de har mange regler, men reglene er uten unntak. Så når du først har skjønt reglene, er dette bare peanuts ;o)

Skrevet

Hehe, skulle ikke forundre meg ;)

Du roter med fortegnene på det første leddet.

Skrevet

Ah, selvfølgelig. Typisk meg!! :/

Skrevet

Fått riktig svar ennå? I alle fall en har gitt deg et svar, men det er feil:-)

Skrevet

Jeg synes det så riktig ut???

Skrevet

Tall i parentes "inntil hverandre", er gangetegn. Jeg bruker * som gangetegn nedenfor.

Eks. -3(5-2) = -3 * (5-2) = -3 * 3 = -9

Du kan også gange -3 inn i parentesen, altså med hvert ledd, altså -3*5 - -3*2 = -15 + 6 = -9 Her brukte vi "minus minus gir pluss" som omtalt nedenfor.

Det virker teit å skrive det sånn, men senere kan det komme til å stå -3(x - 2) Da kan du jo ikke regne ut det som står inni først, men må gange "utenfortallet" med hvert ledd. Altså -3x + 6 (sett inn 5 for x, så ser du at det stemmer). Hvis dette bare var forvirrende, ikke tenk mer på det foreløpig.

(10+2)(28-27) blir tilsvarende (10+2) * (28-27) = 12 * 1 = 12

Totalen burde bli -9 + 12 = 3 hvis jeg ikke har mistet tråden her.

Skrevet

Svaret til Elextra? Det er feil.

Hvorfor? Jeg synes det ser helt riktig ut.

Skrevet

Hvorfor? Jeg synes det ser helt riktig ut.

Fordi hun har rotet med fortegnet på det første leddet.

Skrevet

Nå så jeg på oppgaven en gang til, og tror faktisk det er _du_ som roter nå.

Skrevet

Jeg ser du sier det, men jeg er uenig. Hvordan mener du det skulle vært?

Skrevet

Nuvel?

Skrevet

Fått riktig svar ennå? I alle fall en har gitt deg et svar, men det er feil:-)

Jeg kom også frem til 3, er ikke det riktig da? *sjekke med kalkulatoren*

Joooo, min svinedyre fancy kalkulator sier at svaret skal være 3. Og den skal regne det rett ut i følge læreren min, så lenge jeg taster det rett inn.

Hva mener du det skal være da?

Skrevet

Nei, det har hun ikke.

-3(5-2) skriver hun er -3x3 og det stemmer.

Skrevet

Tall i parentes "inntil hverandre", er gangetegn. Jeg bruker * som gangetegn nedenfor.

Eks. -3(5-2) = -3 * (5-2) = -3 * 3 = -9

Du kan også gange -3 inn i parentesen, altså med hvert ledd, altså -3*5 - -3*2 = -15 + 6 = -9 Her brukte vi "minus minus gir pluss" som omtalt nedenfor.

Det virker teit å skrive det sånn, men senere kan det komme til å stå -3(x - 2) Da kan du jo ikke regne ut det som står inni først, men må gange "utenfortallet" med hvert ledd. Altså -3x + 6 (sett inn 5 for x, så ser du at det stemmer). Hvis dette bare var forvirrende, ikke tenk mer på det foreløpig.

(10+2)(28-27) blir tilsvarende (10+2) * (28-27) = 12 * 1 = 12

Totalen burde bli -9 + 12 = 3 hvis jeg ikke har mistet tråden her.

Aha, gange med hvert ledd når ukjente begynner og komme på besøk. Jo, jeg tror jeg forstår det. Tror jeg.

Jeg har i allefall nå forstått at det skal ganges, og da er jeg veldig hjulpen. Takk for hjelp!

Skrevet

Du har helt rett :o)

Shira, merk deg dette! Ikke gi opp. Dette skjønner du! Tall er ikke farlige. De er faktisk helt greie, de har mange regler, men reglene er uten unntak. Så når du først har skjønt reglene, er dette bare peanuts ;o)

Jepp, jeg må pugge reglene og forstå dem. Nå ble stykket mye enklere, når jeg fikk klarlagt hvilke regler jeg skulle følge.

Så nå er den biten av oppgava gjort, og jeg skal over på et nytt sett med regler. Se ikke bort i fra at jeg kommer til å spørre om det mest utroligste fremover :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...