Gå til innhold

Oljefondet

Gjest Je veit bæst

Anbefalte innlegg

Gjest Je veit bæst
Skrevet

Je syns att vi sko gitt bort hælve oljefondet til verdas fattigste!

Skrevet

Hehe, ja det skulle ha tatt seg ut, det hadde nok ikke blitt så mye ut av det heller fordi de hadde ikke klart å forvalte det riktig. Bortsett fra at statsoverhodene hadde kjøpt seg et par private fly og båter osv.

Ikke glem at noen av de fattigste landene i verden er av de mest ressursrike. Problemet er vannstyre og krig som ødelegger for det meste.

Skrevet

Så kunne man ha brukt den andre halvparten på å ta godt vare på landets egen innbyggere...(les skole, eldreomsorg, sykehus osv osv).

Skrevet

Så kunne man ha brukt den andre halvparten på å ta godt vare på landets egen innbyggere...(les skole, eldreomsorg, sykehus osv osv).

Slik at når du og jeg er gamle, er det slutt på både oljefond og olje og vi må sove på en benk i parken.

Skrevet

Slik at når du og jeg er gamle, er det slutt på både oljefond og olje og vi må sove på en benk i parken.

Nei nettopp, det var et altfor enkelt svar på et altfor enkelt hovedinnlegg.

Hadde ting vært så enkelt, så hadde det sannsynligvis vært gjort for lenge siden - og at for å få ting til å fungere så kan man ikke bare "bruke opp" pengene selv om det kanskje virker enklest i utgangspunktet....

Skrevet

Hehe, ja det skulle ha tatt seg ut, det hadde nok ikke blitt så mye ut av det heller fordi de hadde ikke klart å forvalte det riktig. Bortsett fra at statsoverhodene hadde kjøpt seg et par private fly og båter osv.

Ikke glem at noen av de fattigste landene i verden er av de mest ressursrike. Problemet er vannstyre og krig som ødelegger for det meste.

Vanstyre, som i vanvare eller vanry.

Vann har med det våte element å gjøre.

* vifter med rødblyanten *

Skrevet

Hehe, det er sant, det går fort i svingene skjønner du.

Skrevet

Apropos rettskriving:

En kollega av meg brukte ordet "tunggrodd" i dag, for å forklare noe som gikk seint, eller var tregt.

Men det heter da "tungrodd"??!

Altså at det er tungt å ro - ikke at noe gror tungt? Han både skrev det og sa det - altså tunggrodd.

*ser for meg en pram bli rodd gjennom masse siv og gjørme - så slår en to fluer i ett smekk*

Skrevet

Apropos rettskriving:

En kollega av meg brukte ordet "tunggrodd" i dag, for å forklare noe som gikk seint, eller var tregt.

Men det heter da "tungrodd"??!

Altså at det er tungt å ro - ikke at noe gror tungt? Han både skrev det og sa det - altså tunggrodd.

*ser for meg en pram bli rodd gjennom masse siv og gjørme - så slår en to fluer i ett smekk*

Jeg er enig med deg. Tung-rodd, dvs. noe som det er tungt å ro / bevege.

Skrevet

Jeg er enig med deg. Tung-rodd, dvs. noe som det er tungt å ro / bevege.

Men du er ikke helt sikker?

Jeg ble litt i tvil, og sa ikke noe (han kollegaen min er nemlig meeeeget nøyaktig med sitt ordvalg :-D )

Skrevet

Jeg ble litt i tvil, og sa ikke noe (han kollegaen min er nemlig meeeeget nøyaktig med sitt ordvalg :-D )

Bokmålsordboka er enig med oss, og jeg har aldri hørt eller sett hans alternativ, verken muntlig eller skriftlig.

Tror det holder for meg...

Skrevet

Bokmålsordboka er enig med oss, og jeg har aldri hørt eller sett hans alternativ, verken muntlig eller skriftlig.

Tror det holder for meg...

OK :-DDDDD

Da skal jeg ta ham på det neste gang :-)

Han er tidligere militær, og har noen meeeeget omstendelige ordvalg innimellom!!!!

Skrevet

_Jeg_ er HELT sikker :)

Hvis din kollega er nøyaktig med sitt ordvalg, kommer han til å bli sjokkert når du korrigerer ham :-)

Skrevet

_Jeg_ er HELT sikker :)

Hvis din kollega er nøyaktig med sitt ordvalg, kommer han til å bli sjokkert når du korrigerer ham :-)

*gleder meg til en passelig anledning*

:-)

Skrevet

OK :-DDDDD

Da skal jeg ta ham på det neste gang :-)

Han er tidligere militær, og har noen meeeeget omstendelige ordvalg innimellom!!!!

Når man lurer på noe sånt er google et fint dyr... 38.000 tilslag på tungrodd og noen få hundre tror jeg det var med den andre varianten...

Skrevet

Når man lurer på noe sånt er google et fint dyr... 38.000 tilslag på tungrodd og noen få hundre tror jeg det var med den andre varianten...

Jadaaaa - vet det - men det er mye koseligere å spørre dere!!!!

Takker og bukker for hjelpen!

Skrevet

*gleder meg til en passelig anledning*

:-)

Må du vente helt til det? ;-) Bare ikke glem det i mellomtiden...

Skrevet

Jadaaaa - vet det - men det er mye koseligere å spørre dere!!!!

Takker og bukker for hjelpen!

Helt enig i at det er koseligere,- og så kan flere fryde seg over din korrekte kollega ;-)

Jeg følte bare for å sjekke google etter at jeg skrev at jeg var HELT sikker. (man er da verken mann eller militær og har derfor en passelig selvtillit istedetfor en helt forvokst en...)

Skrevet

Helt enig i at det er koseligere,- og så kan flere fryde seg over din korrekte kollega ;-)

Jeg følte bare for å sjekke google etter at jeg skrev at jeg var HELT sikker. (man er da verken mann eller militær og har derfor en passelig selvtillit istedetfor en helt forvokst en...)

Han kollegaen min brukte ordet "garasjering" om fenomenet "å parkere bilen inne i garasjen"!!!!

Det ble han litt mobbet for ja :-)

Han kommer stadig med nye gullkorn....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...