Gå til innhold

Brev fra ei Trøndermor til trøndersønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldgammel, men litt morsom.

BREV FRA TRØNDERMOR TIL TRØNDERSØNN

Kjære guten min.

Æ skriv det hær breve sakte for æ veit at du itj læs så fort.

No bor vi itj der vi bodd før længer, da du dro hjæmmafra.

Far din læst i avisa at dæm flæste uløkkan skjer i hjæmmet, så vi har fløtta.

Æ kainn dessværre itj seinn dæ nå adræss, fordi dæm som bodd her før oss tok me sæ veiskilte å husnommre når dem fløtta, så dæm itj trængt å skift adræsse sjøl.

Huse 'e skikkelig fint. Det e te å me ei vaskemaskin hær.

Men æ'e itj så sikker på om dein fungere helt bra. I forrige uke så hadd æ oppi nånn klær, trækt i snora - å sia har æ itj sjett dæm.

Det va to låkk på denj, men vi har itj bruk for låkkan på bade der maskina står, så de eine bruke vi te brødfjøl.

Den anjer va det et stort høl i så det har vi som ramme roindt bilde av 'en beste'far.

Være e fint da. Det regna berre to gang i forrig uka. Første gangen regna det i tre daga å ainner gangen i fire..

Når det gjeld denj jakka du villa at æ sku seinn dæ, så sa'n onkel Jonas at deinn villa bli aillt for tung å seinn i posten, mæ aill knappan på.

Så æ kløpt dæm av, å la dæm i innerlomma.

Søstra di fikk nættopp en onge. Æ har itj hørt om det vart gut eill pi, så æ kainn itj sei om du har vorte onkel eill tante.

Hainn onkel Harry datt oppi ei tønn' me heimbreinnt i forrig vekka. Vi prøvd å dra'n opp, men hainn bærre flira å villa tj kom opp.

Te slutt drukna'n da.

Vi fikk'en kremmert å hainn breinn einda.

Eillers så har det itj skjedd så vældig mytji her...

Klæm fra Mamma

PS Æ skulla ha seinnt dæ nå pæng, men kommfoluitten va aillerede ijænnklistra.

Skrevet

Hehe :-).

Har lest noe lignende før, men da var det ikke trøndere som fikk unngjelde, tror jeg, husker ikke hvem.

Skrevet

Hehe :-).

Har lest noe lignende før, men da var det ikke trøndere som fikk unngjelde, tror jeg, husker ikke hvem.

Moren min har den hengende på veggen på hytta. Da er den fra en irsk mor.

Skrevet

Skjønner ikke denne jeg, kan noen forklare?

Er det dialekta du ikke skjønner, eller at du ikke ser humoren?

Hvis det er dialekta, kan du jo ta en titt på denne bokmålsvarianten, som dog ikke er 100% sammenfallende med innholdet i den Lotte la ut:

http://www.humor911.no/art.aspx?artID=233

Gjest trønderfåpr
Skrevet

Er det dialekta du ikke skjønner, eller at du ikke ser humoren?

Hvis det er dialekta, kan du jo ta en titt på denne bokmålsvarianten, som dog ikke er 100% sammenfallende med innholdet i den Lotte la ut:

http://www.humor911.no/art.aspx?artID=233

Det er humoren... Hva er poenget?

Skrevet

Ok, da kan jeg ikke hjelpe deg. Synes du ikke det er mrosomt er det selvsagt helt ok, men lite andre kan gjøre med det.

Skrevet

He he. Denne fikk jeg på mail en gang, og da tror jeg den gikk på nordlandsdialekt.

Gjest trønderfpr
Skrevet

Ok, da kan jeg ikke hjelpe deg. Synes du ikke det er mrosomt er det selvsagt helt ok, men lite andre kan gjøre med det.

Men, hva er det som er morsomt liksom? at de snakker trøndersk?

Skrevet

Men, hva er det som er morsomt liksom? at de snakker trøndersk?

Nei, den finnes jo også på bokmål, som du selvsagt så fra den linekn jeg la ved.

takk for nå!

Gjest trønderfrp
Skrevet

Nei, den finnes jo også på bokmål, som du selvsagt så fra den linekn jeg la ved.

takk for nå!

men hva er humoren liksom? jeg skjlønner det ikke helt...

Skrevet

men hva er humoren liksom? jeg skjlønner det ikke helt...

neivel

Gjest trønderfår
Skrevet

neivel

Hvorfor så sint? Hva er det som er gøy?

Skrevet

Hvorfor så sint? Hva er det som er gøy?

Jeg er ikke sint, men folk har forskjellig humor, og det blir bare dumt å forklare hvorfor andre synes noe er morsomt til en som ikke synes det er morsomt.

Men det morsomme er at den moren ikke virker særlig smart og kommer med utsagn som er fullstendig ulogiske osv.

Fint om du spør noen andre:-) Ha en fin dag.

Skrevet

Du er vel for dum til å fatte poenget, og hva som menes da. De fleste andre skjønner.

Gjest trønerderfør
Skrevet

Jeg er ikke sint, men folk har forskjellig humor, og det blir bare dumt å forklare hvorfor andre synes noe er morsomt til en som ikke synes det er morsomt.

Men det morsomme er at den moren ikke virker særlig smart og kommer med utsagn som er fullstendig ulogiske osv.

Fint om du spør noen andre:-) Ha en fin dag.

Jamen, jeg skjønner det bare ikke?

Skrevet

Jamen, jeg skjønner det bare ikke?

OK, jeg får gi deg "benefit of the doubt"! ;-) Trodde du bare gjorde deg til! ;-)

Men altså, hele greia er at moren avslører seg (og mannen) som temmelig dumme, og det er det som vi andre i tråden synes er morsomt. For å ta noen eksempler fra teksten:

''Æ skriv det hær breve sakte for æ veit at du itj læs så fort.''

Denne moren kan ikke være så veldig smart når hun tror at det har noen som helst betydning hvor fort eller sakte hun skriver. Uansett hvor fort hun skriver, vet jo du & jeg at han kan lese akkurat i det tempoet han behøver.

''No bor vi itj der vi bodd før længer, da du dro hjæmmafra.

Far din læst i avisa at dæm flæste uløkkan skjer i hjæmmet, så vi har fløtta.''

Det hjelper jo ikke å flytte for å unngå hjemmeulykker, for hjemmeulykkene vil jo da eventuelt skje i det nye hjemmet. Ergo er ikke mannen i huset så veldig smart han heller.

''Huse 'e skikkelig fint. Det e te å me ei vaskemaskin hær.

Men æ'e itj så sikker på om dein fungere helt bra. I forrige uke så hadd æ oppi nånn klær, trækt i snora - å sia har æ itj sjett dæm.''

Hun har altså trodd at vannklossettet er en vaskemaskin (har sikkert hatt utedass fra før?), så hun har rett og slett skylt ned klærne i kloakken.

''Være e fint da. Det regna berre to gang i forrig uka. Første gangen regna det i tre daga å ainner gangen i fire..''

Les dette én gang til: _Var_ egentlig været så veldig fint? ;-) Hun skal ihvertfall ha for at hun er så positiv!! :-)

''Når det gjeld denj jakka du villa at æ sku seinn dæ, så sa'n onkel Jonas at deinn villa bli aillt for tung å seinn i posten, mæ aill knappan på.

Så æ kløpt dæm av, å la dæm i innerlomma.''

Dette reduserer jo som kjent vekta på pakken og dermed også portokostnadene.... eller var det kanskje helt poengløst å sprette av knappene? ;-)

''Søstra di fikk nættopp en onge. Æ har itj hørt om det vart gut eill pi, så æ kainn itj sei om du har vorte onkel eill tante.''

Barnets kjønn har som kjent ingen betydning for om han blir onkelt eller tante - det er jo hans eget kjønn som avgjør det (og for å være på den sikre siden (teskje osv), så blir han altså _onkel_!)

''PS Æ skulla ha seinnt dæ nå pæng, men kommfoluitten va aillerede ijænnklistra.''

Hmmmm.... litt pussig at hun klarte å skrive dette nederst på brevet, da, ettersom konvolutten er klistret igjen....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...