Gå til innhold

Lettbrus farlig eller ei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så på tv igår ang. lettbrus og at det ikke var bra osv. Jeg drikker ganske mye lett-brus, sikkert 1 liter om dagen, men har aldri merket noen problemer med helsa. Ekspertene blir jo aldri enige heller. Er det farlig eller ei? Hva skal man drikke istedet? Kan ikke fordra vann, må ha et eller annet med smak i. Hva med lett-saft? Er det samme opplegg med alt som er "lett"?

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

10

• candyqueen_83

6

• Babette

5

• Mary Poppins

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det var vel søtningsstoffet apsartam som var i fokus på Puls i går. Det er vel ikke all lettbrus som er søtet med det, vil jeg tro?

De mente det har samme virkning på kroppen som sukker selv om det ikke inneholder kalorier.

Skrevet

Lettbrus og lettsaft er samme dritten begge deler. Jeg holder meg langt unna og fatter ikke at folk tør bøtte innpå med kunstige søtningsstoffer i mengder hver dag, men jeg blander meg ikke opp i det. :o)

Iskaldt vann med litt sitronsaft da? Det er jo godt! Jeg drikker heller litt sukkerholdig saft de gangene jeg drikker saft enn å ha i meg lettsaft. Sukker er i det minste naturlig selv om det er raffinert.

Skrevet

Lettbrus og lettsaft er samme dritten begge deler. Jeg holder meg langt unna og fatter ikke at folk tør bøtte innpå med kunstige søtningsstoffer i mengder hver dag, men jeg blander meg ikke opp i det. :o)

Iskaldt vann med litt sitronsaft da? Det er jo godt! Jeg drikker heller litt sukkerholdig saft de gangene jeg drikker saft enn å ha i meg lettsaft. Sukker er i det minste naturlig selv om det er raffinert.

''Sukker er i det minste naturlig''

Kobragift og hvit fluesopp er også naturlig. Jeg tror likevel jeg heller tar en lettbrus.

Ikke for å avfeie bekymringene rundt kunstig søtning, men "det er ikke naturlig" er egentlig ikke noe godt argument.

Skrevet

''Sukker er i det minste naturlig''

Kobragift og hvit fluesopp er også naturlig. Jeg tror likevel jeg heller tar en lettbrus.

Ikke for å avfeie bekymringene rundt kunstig søtning, men "det er ikke naturlig" er egentlig ikke noe godt argument.

Hehe, jeg har også en liten kjepphest vedr det evinnelige "det er naturlig"-argumentet. Det er ikke godt nok i seg selv, rett og slett.

Skrevet

Har også hørt at kunstig søtning øker apetitten. (uten selv å ha noen erfaring). Foresten er 1liter brus hver dag mye! Prøv å drikk vann heller. Som lillemus foreslår kan du jo ha i ei sitronskive (evt.lime) og isbiter. Godt vann smaker godt! Foresten blir en avhengig av brus, så prøv å kutt ut du. Så får du enten drikke vann eller la være å drikke så mye i løpet av dagen. Så kan du drikke litt grønn te og melk til frokost og kvelds og ett par glass vann i mellom der. :-)

Skrevet

Bare du blir tørst nok, så smaker vann fantastisk!

Og man blir avhenging av søtsmaken. Så du må nok evt. venne deg av meg å bare drikke søtt.

Jeg drikker stort sett vann. Og kunne aldri slukket tørsten med noe som eks. inneholder kullsyre..

Så det er vane :)

Men lett brus er heller ikke bra pga mye tilsettningstoffer. Er jo ikke bare sukkeret som ikke er bra.

Skrevet

Det var vel søtningsstoffet apsartam som var i fokus på Puls i går. Det er vel ikke all lettbrus som er søtet med det, vil jeg tro?

De mente det har samme virkning på kroppen som sukker selv om det ikke inneholder kalorier.

Jo, nå er vel alt søtet med aspartam igjen? Cola light var en stund sukret med sucralose, men har gått tilbake til aspartam.

Skrevet

Jo, nå er vel alt søtet med aspartam igjen? Cola light var en stund sukret med sucralose, men har gått tilbake til aspartam.

Sier du det, ja. Var ikke det i søkelyset en stund som mulig kreftfremkallende også? Jeg skyr kunstig søtstoff som pesten. Om jeg en gang hvert jubelår tar en cola, skal det være ekte vare! Er mest glad i farris, vann, pils og juice.

Men det er jo tankevekkende hvis det stemmer det som ble sagt i Puls, at man legger like mye på seg av aspartam som av sukker, fordi kroppen reagerer på stoffet på samme måte. Kanskje står hele beregningsmåten med kalorier for fall.

Skrevet

Jeg drikker like mye lettbrus som deg. Jeg vet selvfølgelig at det ikke er bra, men at man blir tykk av det tror jeg veldig lite på. Det kan øke appeitten og i så måte gjøre at man går opp i vekt, men at an virkelig kan bli tykk av null kcal høres svært merkelig ut. Mamma drakk ekstremt mye lettbrus før - hun sluttet for et år siden og har ikke gått ned noe av den grunn.

Skrevet

Dattera mi påstår at det kan ødelegge stoffskiftet. men jeg drikker stort sett vanlig brus

Skrevet

Cola light er sukralose, cola zero er aspartan

Skrevet

Dattera mi påstår at det kan ødelegge stoffskiftet. men jeg drikker stort sett vanlig brus

Den går jeg ikke på. Har nettopp lest det motsatte. Har høyt stoffskifte selv, men brusen har ingenting med det å gjøre.

Skrevet

Den går jeg ikke på. Har nettopp lest det motsatte. Har høyt stoffskifte selv, men brusen har ingenting med det å gjøre.

Jeg har både hatt hatt høyt og lavt så stiller meg litt skeptisk. Hun er sykepleier og kjæresten var lege og de anbefalte meg sterkt å drikke vanlig brus i steden.

Gjest imzedimze
Skrevet

Sier du det, ja. Var ikke det i søkelyset en stund som mulig kreftfremkallende også? Jeg skyr kunstig søtstoff som pesten. Om jeg en gang hvert jubelår tar en cola, skal det være ekte vare! Er mest glad i farris, vann, pils og juice.

Men det er jo tankevekkende hvis det stemmer det som ble sagt i Puls, at man legger like mye på seg av aspartam som av sukker, fordi kroppen reagerer på stoffet på samme måte. Kanskje står hele beregningsmåten med kalorier for fall.

venninna mi har gått ned over 60 kg...

hun drakk flere liter cola hver dag før, nå drikker hun cola zero.

og altså gått ned 60 kg..

men en personlig trener jeg ser skriver på nett påstår at lettbrus senker den basale forbrenningen...

aner ikke jeg.

brus er uansett veldig skadelig: for tennene :)

Skrevet

Cola light er aspartam nå. Sjekk flaskene dine :o)

Skrevet

venninna mi har gått ned over 60 kg...

hun drakk flere liter cola hver dag før, nå drikker hun cola zero.

og altså gått ned 60 kg..

men en personlig trener jeg ser skriver på nett påstår at lettbrus senker den basale forbrenningen...

aner ikke jeg.

brus er uansett veldig skadelig: for tennene :)

Men hun har sikkert lagt om kostholdet sitt ellers også, i tillegg til trening. Hun har sikkert ikke bare bytta fra cola til cola zero :P

Gjest imzedimze
Skrevet

Men hun har sikkert lagt om kostholdet sitt ellers også, i tillegg til trening. Hun har sikkert ikke bare bytta fra cola til cola zero :P

vel den største forandringen er faktisk at hun ikke lenger drikker 6 liter coca daglig, men 4 liter cola zero istedet.

trene gjør hun ikke, men hun greier gå mer nå da, som hun ikke er så kraftig lenger.

Gjest klokkeline
Skrevet

vel den største forandringen er faktisk at hun ikke lenger drikker 6 liter coca daglig, men 4 liter cola zero istedet.

trene gjør hun ikke, men hun greier gå mer nå da, som hun ikke er så kraftig lenger.

Tror deg, kjenner ei jeg også som gjorde dette og gikk ned mange kilo. Kanskje samme dama? :-)

Skrevet

Fikk du sjekka? Jeg fant ikke ut før i går at det ikke lenger er sucralose i cola light. Ikke registrert at de har tatt bort det merket fra etiketten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...