Gå til innhold

Lettbrus farlig eller ei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Cola light er aspartam nå. Sjekk flaskene dine :o)

Hva er forskjellen på Light og Zero da? Jeg tåler aspartan men ikke sukralose

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

10

• candyqueen_83

6

• Babette

5

• Mary Poppins

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Fikk du sjekka? Jeg fant ikke ut før i går at det ikke lenger er sucralose i cola light. Ikke registrert at de har tatt bort det merket fra etiketten.

Jeg har ingen flasker, bare vanlig cola. Jeg har en som løper og panter for meg jeg vet du og dermed varer ikke flaskene lenge. Men jeg kan få sjekket i morgen, tror jeg.

Der jeg trener har vi en automat og jeg pleier å kjøpe en flaske zero, men jeg kan godt prøve en light i steden

Skrevet

Hva er forskjellen på Light og Zero da? Jeg tåler aspartan men ikke sukralose

Vet ikke om de har forskjellige andre tilsetningsstoffer pga smak`? Søtningsstoffet er hvartfall det samme nå.

Så da kan du drikke begge deler :o)

Skrevet

Jeg har ingen flasker, bare vanlig cola. Jeg har en som løper og panter for meg jeg vet du og dermed varer ikke flaskene lenge. Men jeg kan få sjekket i morgen, tror jeg.

Der jeg trener har vi en automat og jeg pleier å kjøpe en flaske zero, men jeg kan godt prøve en light i steden

Kan jeg få låne den personen som panter for deg? Her hoper flaskene seg opp i evigheter før vi gidder å pante :(

Skrevet

Vet ikke om de har forskjellige andre tilsetningsstoffer pga smak`? Søtningsstoffet er hvartfall det samme nå.

Så da kan du drikke begge deler :o)

Ja, det kan jeg da. Jeg får utrolig vondt i magen av sukralosen.

Skrevet

Sier du det, ja. Var ikke det i søkelyset en stund som mulig kreftfremkallende også? Jeg skyr kunstig søtstoff som pesten. Om jeg en gang hvert jubelår tar en cola, skal det være ekte vare! Er mest glad i farris, vann, pils og juice.

Men det er jo tankevekkende hvis det stemmer det som ble sagt i Puls, at man legger like mye på seg av aspartam som av sukker, fordi kroppen reagerer på stoffet på samme måte. Kanskje står hele beregningsmåten med kalorier for fall.

Mamma gikk fra å drikke ekstremt mye pepsi max, til å erstatte det med vann. Hun har ikke gått ned et gram.. så isåfall på den teorien være svært individuell.

Skrevet

Kan jeg få låne den personen som panter for deg? Her hoper flaskene seg opp i evigheter før vi gidder å pante :(

Hehe, det kan du gjerne ;o) Alle mine unger har hatt den jobben, fint med ekstra lommepenger da :o)

Skrevet

Dattera mi påstår at det kan ødelegge stoffskiftet. men jeg drikker stort sett vanlig brus

Hvis hun mener det må det jo foreligge dokumentasjon på området? Hun kan jo ikke ha tatt det ut av løse lufta. Vil gjerne se kilden til dette.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Alt med måte.

20 liter vann pr dag er også usunt.

Så drikk gjerne lett-brus- med måte. Eller sukker-brus- med måte. Valget er ditt.

Gjest imzedimze
Skrevet

Tror deg, kjenner ei jeg også som gjorde dette og gikk ned mange kilo. Kanskje samme dama? :-)

kanskje :)

herlig dame iallfall :)

Skrevet

Hvis hun mener det må det jo foreligge dokumentasjon på området? Hun kan jo ikke ha tatt det ut av løse lufta. Vil gjerne se kilden til dette.

Jeg skal spørre neste gang jeg ser frøkenen :)

Gjest klokkeline
Skrevet

kanskje :)

herlig dame iallfall :)

Da er det ikke den samme :(

Skrevet

Denne artikkelen er kanskje litt fanatisk men den for meg til å tenke

http://www.varsleren.com/lightprod.htm

Skrevet

Mamma gikk fra å drikke ekstremt mye pepsi max, til å erstatte det med vann. Hun har ikke gått ned et gram.. så isåfall på den teorien være svært individuell.

Nå kan vi vel ikke bruke moren din som eneste referanse heller.

Det vil bli som om jeg sa at mannen min drikker 1-3 liter Cola hver dag og spiser masse sjokolade, men ikke veier ett gram for mye, heller tvert i mot..... Ergo man blir ikke tykk av Cola og Sjokolade :-P

Tror neppe han hadde gått ned i vekt om han hadde sluttet. ALLE er forkjellige sånn...

Men, som jeg prøver å forklare han, bare fordi han ikke blir tykk, betyr ikke det at det ikke er farlig for det. :-D

Skrevet

Det er åpenbart feil, ellers kunne ikke diabetikere bruke det.

Det har du rett i, men det blir kanskje ikke riktig av meg å si at virkningen blir nøyaktig den samme som med sukker. Kanskje likheten går bare på dette at man legger på seg.

Jeg vet ikke og har aldri hørt noen påstå nettopp dette før denne legen utalte seg i går. Grethe Støa Birketvedt, er det det hun heter, tro?

Skrevet

Slike ting vil alltid ha individuelle variasjoner. Jeg spiser f. eks. fem brødskiver om dagen uten å legge på meg. Og kjenner mange andre som har det på samme måte. Men jeg kan ikke derav slutte at man ikke legger på seg av brød. Den generelle tendensen synes jo å være at man gjør det.

Uansett kan man ikke trekke konklusjoner basert på ett eller to eksempler.

Skrevet

Slike ting vil alltid ha individuelle variasjoner. Jeg spiser f. eks. fem brødskiver om dagen uten å legge på meg. Og kjenner mange andre som har det på samme måte. Men jeg kan ikke derav slutte at man ikke legger på seg av brød. Den generelle tendensen synes jo å være at man gjør det.

Uansett kan man ikke trekke konklusjoner basert på ett eller to eksempler.

Nei og det er jo akkurat det jeg sier. At det er individuelt

Skrevet

Nei og det er jo akkurat det jeg sier. At det er individuelt

Jeg synes man må skille mellom tilfeller der alt er individuelt og tilfeller der det finnes klare tendenser, men med unntak.

F. eks. er det ingen sammenheng mellom pikkstørrelse og fotstørrelse. Hvis en mann har små føtter og stor pikk er han ikke noe unntak fra en regel, for det finnes ingen regel.

Hvis du kan spise 1 kg sjokolade om dagen uten å legge på deg, derimot, er du et unntak. Generelt sett kan vi si at man legger på seg av 1 kg sjokolade om dagen, uansett hva man ellers spiser.

Så er spørsmålet når det gjelder lettbrus: Er det en sammenheng mellom det og overvekt, eller kan det være at de overvektige i studien til dr. Birketvedt f. eks. har en form for intoleranse som gjør at det kunstige søtstoffet hemmer forbrennningen.

Jeg skal ikke uttale meg om dette, men vi vet i alle fall at det er forskjell på en kalori og en kalori når det gjelder forbrenning.

Skrevet

Lettbrus og lettsaft er samme dritten begge deler. Jeg holder meg langt unna og fatter ikke at folk tør bøtte innpå med kunstige søtningsstoffer i mengder hver dag, men jeg blander meg ikke opp i det. :o)

Iskaldt vann med litt sitronsaft da? Det er jo godt! Jeg drikker heller litt sukkerholdig saft de gangene jeg drikker saft enn å ha i meg lettsaft. Sukker er i det minste naturlig selv om det er raffinert.

Bortsett fra at tannlegene fraråder sitron i leskedrikker, pga. det ødelegger emaljen på tennene. I tillegg anbefaler de å kun drikke med sugerør. Huff, kan man drikke noe i det hele tatt? Bare vann??

Skrevet

Bortsett fra at tannlegene fraråder sitron i leskedrikker, pga. det ødelegger emaljen på tennene. I tillegg anbefaler de å kun drikke med sugerør. Huff, kan man drikke noe i det hele tatt? Bare vann??

Det har du rett i, det hadde jeg helt glemt! Kun rent vann mellom måltidene er nok det beste. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...