Gå til innhold

Din favorittmusikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker også U2, men er i grunnen ganske altetende når det kommer til musikk. Jeg hører på alt fra Maiden til Mozart. Mye klassisk - Brahms, Mozart, Beethoven, Verdi, Bach osv.

Kjæresten min har til og med fått meg til å høre noe country - det hadde jeg aldri trodd jeg skulle like. Men jeg melder meg ut når det blir for mye steelgitar, det fikser jeg dårlig. ;)

Denne uka har jeg hatt to favoritter: Den ene er skiva "I am a bird now" / Antony and the Johnsons, og den andre er en kormotett av Palestrina "Tu est petrus". Vakkert!

Skrevet

Eg er vel det en kan kalle for nybegynner angående klassisk musikk, det er ikkje mer enn ca. ni år siden eg begynte å lytte til det på alvor.

Verdi: Min absolutte favoritt er Verdis Requiem, fortrinnsvis en innspilling med Claudio Abbado som dirigent, så liker eg godt operaene Aida og La Traviata.

Mozart: "Alt" av Mozart! :-)

Symfoni 40 & 41 (41 er Jupitersymfoni), Tryllefløyten, Figaros Bryllup (Opera), Fiolinkonsert No.3 KV 216 & No. 5 KV 219 med Anne-Sophie Mutter/Berliner Philarmonikerne og Herbert Von Karajan (Mutter var 14 år!!!) fra 1978.

Händel: Israel In Egypt, Water Music, The Messiah (selvfølgelig), Fireworks Music, Concerti Grossi Op.6.

Sikkert masse mer eg burde ha huska på også.

Kjenner til flere av disse, kjempeflotte verk! Takk!

Skrevet

Eg er vel det en kan kalle for nybegynner angående klassisk musikk, det er ikkje mer enn ca. ni år siden eg begynte å lytte til det på alvor.

Verdi: Min absolutte favoritt er Verdis Requiem, fortrinnsvis en innspilling med Claudio Abbado som dirigent, så liker eg godt operaene Aida og La Traviata.

Symfoni 40 & 41 (41 er Jupitersymfoni), Tryllefløyten, Figaros Bryllup (Opera), Fiolinkonsert No.3 KV 216 & No. 5 KV 219 med Anne-Sophie Mutter/Berliner Philarmonikerne og Herbert Von Karajan (Mutter var 14 år!!!) fra 1978.

Händel: Israel In Egypt, Water Music, The Messiah (selvfølgelig), Fireworks Music, Concerti Grossi Op.6.

''Sikkert masse mer eg burde ha huska på også''

Jepp. Mozarts hornkonserter, klarinettkonserten og messen i c-moll. Brahms' Ein Deutsches requiem og klaverkonsertene hans. Bachs fiolinkonserter - særlig dobbelkonserten i d-moll, messen i h-moll, Magnificat i b-dur og Juleoratoriet. Mendelsohns fiolinkonsert, Elgars cellokonsert og Pergolesis Stabat Mater....

Osv, osv... ;)

Skrevet

Og ja - Verdis requiem er noe av det aller, aller største som er laget av et menneske! :)

Skrevet

Kjenner til flere av disse, kjempeflotte verk! Takk!

Ingenting og takke for når du kjente de fra før. :-)

Skrevet

Ingenting og takke for når du kjente de fra før. :-)

Da da da daaaaaa, da da da daaaaaaa :-)

Skrevet

Og ja - Verdis requiem er noe av det aller, aller største som er laget av et menneske! :)

Nikker og nikker...:-)

Skrevet

Da da da daaaaaa, da da da daaaaaaa :-)

Ja, den er fin spesielt andre sats!

Skrevet

Nikker og nikker...:-)

Jeg har vært med på å synge det 3 ganger, og det er så stort at jeg har ikke ord for det! Gåsehud underveis er liksom ikke dekkende. :)

Skrevet

Jeg har vært med på å synge det 3 ganger, og det er så stort at jeg har ikke ord for det! Gåsehud underveis er liksom ikke dekkende. :)

Min største drøm er å få oppleve Verdis Requiem LIVE dirigert av maestro Claudio Abbado, og _uten_ tvekjønna pingletenorer!

Gjerne med Berliner Philarmonikerne eller Lucerne Festival Orchestra, og ett skikkelig dommedagskor, og topp solister!

Men fyren har passert 70 så eg er redd eg ikkje rekker det...

Skrevet

You lucky bastard! ;)

I know...

Det var egentlig utsolgt, men plutselig ble det lagt ut to billetter!

Skrevet

Jeg er nesten altetende, bortsett fra Jazz og hard rock.

Jeg ligger godt techno, noe a la Dj tiesto eller Gigi D Agostino. Jeg er ikke sà innviklet i musikksmaken egentlig. U2 har fin musikk ja :-)

Skrevet

Det blir sikkert brukbart, har hørt det skal bli skikkelig drittvær der i helga. :)

Nei, det blir nok helmaks!

Til helga skal jeg til Norge igjen, og i dag har jeg ruslet til jobben i strålende vær i London.

Simon Keenlyside, min favorit-bariton, skal synge Don Giovanni-rollen, så jeg gleder meg vilt og uhemmet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...