Gå til innhold

Jeg krever nytt personnummer!

Anbefalte innlegg

Gjest kampanje nå
Skrevet

Etter skandalen der fire millioner personnumre har kommet på avveie, vil jeg kreve nytt personnummer. Egentlig syns jeg skandalen bør føre til at ALLE nå får tildelt et nytt (og denne gangen konfidensielt) personnummer. At det koster mye penger? DET skulle de ha tenkt på før. Dette må de ta konsekvensene av.

Skulle ønske noen kunne lage en underskriftskampanje på nettet ang dette. Dessverre vet jeg ikke selv hvordan jeg lager dette.

Skrevet

Jeg vil tro at dersom myndighetene mener det er nødvendig, så sørger de for at vi får nye personnumre, uten at vi behøver å starte noen kampanje...

Skrevet

Personnumre er ikke konfidensielle i utgangspunktet, og er heller ikke ment å være det. Et personnummer er ment til å identifisere deg, ikke å autentisere deg.

Gjest kampanje nå
Skrevet

Jeg vil tro at dersom myndighetene mener det er nødvendig, så sørger de for at vi får nye personnumre, uten at vi behøver å starte noen kampanje...

Og det tror du!? Myndighetene tar aldri i verden initiativet til det, hvis ikke det kommer et sterkt press for folket.

Skrevet

''Skulle ønske noen kunne lage en underskriftskampanje på nettet ang dette. Dessverre vet jeg ikke selv hvordan jeg lager dette.''

Sett i gang: www.opprop.no

(forøvrig ville jeg synes det ville være en gedigen sløsing med ressurser, så du får neppe signaturen min)

Skrevet

Og det tror du!? Myndighetene tar aldri i verden initiativet til det, hvis ikke det kommer et sterkt press for folket.

Joda, jeg tror det.

Skrevet

''At det koster mye penger? DET skulle de ha tenkt på før. Dette må de ta konsekvensene av.''

Og hvor tror du så "de" skal ta pengene fra?

Det er våre penger det er snakk om.

Gjest baldriansen
Skrevet

Jeg jobber med denslags selv, og har stor medfølelse for h*n som glemte å slette fødselsnummeret før utsending. Du har kanskje også gjort en feil på jobben en gang, hvis du tenker nøye etter.

Det er maaange mennesker her i landet som kan lage seg en sånn fil (uten skatteopplysninger, men med hundretusenvis av fødselsnumre, navn og adresser) hvis de ønsker det. Men de lar være å gjøre det, fordi de ikke er kriminelle og fordi de dermed risikerer jobben sin.

Den store forskjellen er at denne feilsendingen gikk til pressen. Dermed blir saken kjent for alle. Men mottakerne risikerer fremdeles både jobben sin og å bli straffet dersom de misbruker informasjonen. Det er dessuten en krevende og kjedelig jobb. Jeg har tilgang til massevis av offentlig registre, og det er stort sett dødskjedelige ting som står der. Mesteparten kan man finne ut ved bruk av navn i stedet for, dersom det ikke er for mange som heter akkurat det samme.

Jeg tror du kan ta det helt med ro. Hvis du er A-kjendis, kan det tenkes at en eller annen journalist har lyst til å ta kopi av nummeret - men sannsynligheten for at h*n får brukt det til noe artig, er minimal. Er du en vanlig Peder Aas, er du uinteressant for alle andre enn kriminelle som vil stjele identiteten din.

Å resette hele fødselsnummersystemet for hele landet (det går ikke an å gjøre det bare for "noen millioner", da er tallseriene oppbrukt) er en stor jobb som tar flere år, så i mellomtiden vil all eventuell skade kunne ha skjedd.

Gjest mandolina
Skrevet

Så greie er "myndighetene" ikke. Kravet må komme fra grasrota.

Hilsen

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg jobber med denslags selv, og har stor medfølelse for h*n som glemte å slette fødselsnummeret før utsending. Du har kanskje også gjort en feil på jobben en gang, hvis du tenker nøye etter.

Det er maaange mennesker her i landet som kan lage seg en sånn fil (uten skatteopplysninger, men med hundretusenvis av fødselsnumre, navn og adresser) hvis de ønsker det. Men de lar være å gjøre det, fordi de ikke er kriminelle og fordi de dermed risikerer jobben sin.

Den store forskjellen er at denne feilsendingen gikk til pressen. Dermed blir saken kjent for alle. Men mottakerne risikerer fremdeles både jobben sin og å bli straffet dersom de misbruker informasjonen. Det er dessuten en krevende og kjedelig jobb. Jeg har tilgang til massevis av offentlig registre, og det er stort sett dødskjedelige ting som står der. Mesteparten kan man finne ut ved bruk av navn i stedet for, dersom det ikke er for mange som heter akkurat det samme.

Jeg tror du kan ta det helt med ro. Hvis du er A-kjendis, kan det tenkes at en eller annen journalist har lyst til å ta kopi av nummeret - men sannsynligheten for at h*n får brukt det til noe artig, er minimal. Er du en vanlig Peder Aas, er du uinteressant for alle andre enn kriminelle som vil stjele identiteten din.

Å resette hele fødselsnummersystemet for hele landet (det går ikke an å gjøre det bare for "noen millioner", da er tallseriene oppbrukt) er en stor jobb som tar flere år, så i mellomtiden vil all eventuell skade kunne ha skjedd.

''Du har kanskje også gjort en feil på jobben en gang, hvis du tenker nøye etter.''

Det er ikke alle som har en jobb hvor feil man gjør kan få like store konsekvenser for så mange mennesker. Er man ikke sikker på at man kan unngå sånne feil, så skal man heller ikke ha/ta på seg en sånn jobb. Sånne feil som dette _skal_ikke_ skje, så enkelt er det. Man sjekker, og sjekker, og sjekker, og sjekker igjen før man sender ut sånne opplysninger.

Gjest kampanje nå
Skrevet

FRA folket, skulle det selvsagt stå

Skrevet

''Du har kanskje også gjort en feil på jobben en gang, hvis du tenker nøye etter.''

Det er ikke alle som har en jobb hvor feil man gjør kan få like store konsekvenser for så mange mennesker. Er man ikke sikker på at man kan unngå sånne feil, så skal man heller ikke ha/ta på seg en sånn jobb. Sånne feil som dette _skal_ikke_ skje, så enkelt er det. Man sjekker, og sjekker, og sjekker, og sjekker igjen før man sender ut sånne opplysninger.

Ingen er feilfri.

Selv de som doserer medisin på sykehusene, gjør av og til feil; noe som i enkelte tilfeller fører til dødsfall.

Jeg er glad jeg for det meste jobber med tall, ikke mennesker!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ingen er feilfri.

Selv de som doserer medisin på sykehusene, gjør av og til feil; noe som i enkelte tilfeller fører til dødsfall.

Jeg er glad jeg for det meste jobber med tall, ikke mennesker!

''Ingen er feilfri.''

Nei, selvsagt ikke. Men en feil som dette ville lett kunne blitt oppdaget før skaden var skjedd. Det handler om å sjekke hva man gjør for å forsikre seg om at man ikke gjør sånne feil som dette. Kan ikke skjønne at det er mulig å ikke se at man sender fil med personnummer i stedet for en uten.

''Selv de som doserer medisin på sykehusene, gjør av og til feil; noe som i enkelte tilfeller fører til dødsfall.''

Jeg syns ikke dette er direkte sammenlignbart, sorry, men dette er far off. Dessuten, en feil kan ikke unnskylde en annen.

Gjest baldriansen
Skrevet

Med den innstillingen blir det vanskelig å få noen til å være f.eks. kirurg...

Som sagt, jeg har en sånn jobb selv. Jeg leverer ut data ofte, også under tidspress. Ingen kan garantere på forhånd at man aldri vil gjøre en brøler.

Jeg er helt enig i at det er en kjempebrøler og at det ikke burde ha skjedd. Man kunne f.eks. hatt en kvalitetssikring ved at en annen person så på CDene før de ble sendt ut. Men det er en rutinefeil / systemfeil hos skatteetaten som ikke har noe med denne enkeltpersonen å gjøre.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Med den innstillingen blir det vanskelig å få noen til å være f.eks. kirurg...

Som sagt, jeg har en sånn jobb selv. Jeg leverer ut data ofte, også under tidspress. Ingen kan garantere på forhånd at man aldri vil gjøre en brøler.

Jeg er helt enig i at det er en kjempebrøler og at det ikke burde ha skjedd. Man kunne f.eks. hatt en kvalitetssikring ved at en annen person så på CDene før de ble sendt ut. Men det er en rutinefeil / systemfeil hos skatteetaten som ikke har noe med denne enkeltpersonen å gjøre.

''Med den innstillingen blir det vanskelig å få noen til å være f.eks. kirurg.''

Jeg syns overhodet ikke disse to jobbene kan sidestilles eller sammenlignes hva "menneskelige feil" angår! At en kirurg gjør feil er ikke like enkelt å forutse som at man sender ut alle skattelistene med personnummer. Når en kirurg jobber kan svært mange uforutsette ting skje under f.eks en operasjon, hva slags uforutsette ting mener du kan unnskylde det skatteetaten har gjort ved å sende ut alle personnummer til ethvert skattepliktig menneske i Norge?

Jeg mener heller ikke at man skal ta denne personen som har gjort feilen, etaten som sådan har en soleklar plikt til å ha rutiner som gjør at sånt som dette ikke skjer. Om en enkelt person gis ansvar for å sjekke dette alene er det i seg selv svært kritikkverdig.

Skrevet

Eg har ikkje fått med meg at det er 4 millioner personummer på avveier, men da må det jo være over 0,5 million personnummer som _ikkje_ er kommet på avveie.

Og det er jo bra!

Skrevet

Eg har ikkje fått med meg at det er 4 millioner personummer på avveier, men da må det jo være over 0,5 million personnummer som _ikkje_ er kommet på avveie.

Og det er jo bra!

Det er barna som ikke betaler skatt, det;-)

Gjest baldriansen
Skrevet

''Med den innstillingen blir det vanskelig å få noen til å være f.eks. kirurg.''

Jeg syns overhodet ikke disse to jobbene kan sidestilles eller sammenlignes hva "menneskelige feil" angår! At en kirurg gjør feil er ikke like enkelt å forutse som at man sender ut alle skattelistene med personnummer. Når en kirurg jobber kan svært mange uforutsette ting skje under f.eks en operasjon, hva slags uforutsette ting mener du kan unnskylde det skatteetaten har gjort ved å sende ut alle personnummer til ethvert skattepliktig menneske i Norge?

Jeg mener heller ikke at man skal ta denne personen som har gjort feilen, etaten som sådan har en soleklar plikt til å ha rutiner som gjør at sånt som dette ikke skjer. Om en enkelt person gis ansvar for å sjekke dette alene er det i seg selv svært kritikkverdig.

Når det gjelder kirurgen, tenkte jeg mer på det du skrev om at man ikke burde ta på seg en jobb dersom man kunne komme til å gjøre en sånn feil. Også kirurger kan ha dårlige dager og gjøre "elementære" tabber (selv om det er lite hyggelig å tenke på det).

Det tar heldigvis ikke livet av folk om fødselsnumrene deres blir kopiert. Fødselsnummeret er ikke så megahemmelige sifre i offentlig registre som mange later til å tro.

Man kobler en fil ved hjelp av dette nummeret, det er man ofte nødt til. Så kommer det an på hvem som er mottaker: Noen ganger slettes både navn og nummer, andre ganger slettes bare navn, andre ganger er det nummeret som skal fjernes.

Den datautleveringen av skattetallene foregår rutinemessig flere ganger i året, det er ingen høytid over det. Kanskje har noen fulgt feil rutine fordi den faste var fraværende. Det finnes dataoverføringer som SKAL ha fødselsnumre. Folk er svært raske til å sable ned effektiviteten i offentlige etater, den øker ikke ved at man sjekker og sjekker og sjekker ting som egentlig ikke er noen big deal. Det er mye som ikke er noen stor sak før den ene gangen det skjer noe feil.

Om slike koblinger skal gjøres manuelt eller (delvis) automatisk, er en avveining. Lager man mye automatikk rundt det, blir det lettere å utføre for de som ikke skal ha noe med dette å gjøre. Hvilket automatiseringsnivå man har i skatteetaten, vet jeg ikke.

Så blir filene kryptert, kopiert og sendt. For min egen del tester jeg vanligvis at filene lar seg dekryptere, dvs. ikke alle filene, men en stikkprøve.

Siden filene må dekrypteres, sendes de til betrodde personer som har dekrypteringsnøkkelen. Så filene er ikke akkurat slengt ut på Internett.

Som jeg skrev i forrige innlegg - det kan skyldes mangelfulle rutiner. Men det kan også skyldes at man ikke alltid har / tar seg tid til å følge alle kvalitetsrutiner, akkurat som på svært mange andre arbeidsplasser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...