Gå til innhold

Jeg krever nytt personnummer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke fått med meg hva personnummer kan feilbrukes til? Syns jeg må oppgi personnr. mitt stadig vekk og føler ikke at det er privat, egentlig.

Skrevet

Jeg jobber med denslags selv, og har stor medfølelse for h*n som glemte å slette fødselsnummeret før utsending. Du har kanskje også gjort en feil på jobben en gang, hvis du tenker nøye etter.

Det er maaange mennesker her i landet som kan lage seg en sånn fil (uten skatteopplysninger, men med hundretusenvis av fødselsnumre, navn og adresser) hvis de ønsker det. Men de lar være å gjøre det, fordi de ikke er kriminelle og fordi de dermed risikerer jobben sin.

Den store forskjellen er at denne feilsendingen gikk til pressen. Dermed blir saken kjent for alle. Men mottakerne risikerer fremdeles både jobben sin og å bli straffet dersom de misbruker informasjonen. Det er dessuten en krevende og kjedelig jobb. Jeg har tilgang til massevis av offentlig registre, og det er stort sett dødskjedelige ting som står der. Mesteparten kan man finne ut ved bruk av navn i stedet for, dersom det ikke er for mange som heter akkurat det samme.

Jeg tror du kan ta det helt med ro. Hvis du er A-kjendis, kan det tenkes at en eller annen journalist har lyst til å ta kopi av nummeret - men sannsynligheten for at h*n får brukt det til noe artig, er minimal. Er du en vanlig Peder Aas, er du uinteressant for alle andre enn kriminelle som vil stjele identiteten din.

Å resette hele fødselsnummersystemet for hele landet (det går ikke an å gjøre det bare for "noen millioner", da er tallseriene oppbrukt) er en stor jobb som tar flere år, så i mellomtiden vil all eventuell skade kunne ha skjedd.

Jeg syns du skriver mye fornuftig i innleggene dine. Jeg aner ikke hva som har gått feil i denne saken, men samtidig som man krever at offentlig ansatte skal være feilfrie, og ha omstendelige og krevende rutiner, så skal det ikke koste noe og i hvert fall ikke ta noe tid.

Skrevet

Og jeg vil ha nytt fødselår, he,he:)

:-)) Det vil jeg også!

Skrevet

Jeg må si jeg tar denne saken veldig rolig. Personnummer må man uansett oppgi i så mange tilfeller, at et stort antall personer alt har tilgang til mitt.

Gjest mandolina
Skrevet

Når det gjelder kirurgen, tenkte jeg mer på det du skrev om at man ikke burde ta på seg en jobb dersom man kunne komme til å gjøre en sånn feil. Også kirurger kan ha dårlige dager og gjøre "elementære" tabber (selv om det er lite hyggelig å tenke på det).

Det tar heldigvis ikke livet av folk om fødselsnumrene deres blir kopiert. Fødselsnummeret er ikke så megahemmelige sifre i offentlig registre som mange later til å tro.

Man kobler en fil ved hjelp av dette nummeret, det er man ofte nødt til. Så kommer det an på hvem som er mottaker: Noen ganger slettes både navn og nummer, andre ganger slettes bare navn, andre ganger er det nummeret som skal fjernes.

Den datautleveringen av skattetallene foregår rutinemessig flere ganger i året, det er ingen høytid over det. Kanskje har noen fulgt feil rutine fordi den faste var fraværende. Det finnes dataoverføringer som SKAL ha fødselsnumre. Folk er svært raske til å sable ned effektiviteten i offentlige etater, den øker ikke ved at man sjekker og sjekker og sjekker ting som egentlig ikke er noen big deal. Det er mye som ikke er noen stor sak før den ene gangen det skjer noe feil.

Om slike koblinger skal gjøres manuelt eller (delvis) automatisk, er en avveining. Lager man mye automatikk rundt det, blir det lettere å utføre for de som ikke skal ha noe med dette å gjøre. Hvilket automatiseringsnivå man har i skatteetaten, vet jeg ikke.

Så blir filene kryptert, kopiert og sendt. For min egen del tester jeg vanligvis at filene lar seg dekryptere, dvs. ikke alle filene, men en stikkprøve.

Siden filene må dekrypteres, sendes de til betrodde personer som har dekrypteringsnøkkelen. Så filene er ikke akkurat slengt ut på Internett.

Som jeg skrev i forrige innlegg - det kan skyldes mangelfulle rutiner. Men det kan også skyldes at man ikke alltid har / tar seg tid til å følge alle kvalitetsrutiner, akkurat som på svært mange andre arbeidsplasser.

Ja, det er vel og bra, men det tross alt snakk om personnumrene til største delen av den norske befolkningen.

Og det er en stor BRØLER, uansett om du håndterer en mengde personnumre hver dag eller ikke.

Og denne BRØLEREN angår både deg og meg.

Hilsen

Gjest føler igrunn det samma
Skrevet

Jeg må si jeg tar denne saken veldig rolig. Personnummer må man uansett oppgi i så mange tilfeller, at et stort antall personer alt har tilgang til mitt.

samma her

Gjest ChiengMai
Skrevet

Når det gjelder kirurgen, tenkte jeg mer på det du skrev om at man ikke burde ta på seg en jobb dersom man kunne komme til å gjøre en sånn feil. Også kirurger kan ha dårlige dager og gjøre "elementære" tabber (selv om det er lite hyggelig å tenke på det).

Det tar heldigvis ikke livet av folk om fødselsnumrene deres blir kopiert. Fødselsnummeret er ikke så megahemmelige sifre i offentlig registre som mange later til å tro.

Man kobler en fil ved hjelp av dette nummeret, det er man ofte nødt til. Så kommer det an på hvem som er mottaker: Noen ganger slettes både navn og nummer, andre ganger slettes bare navn, andre ganger er det nummeret som skal fjernes.

Den datautleveringen av skattetallene foregår rutinemessig flere ganger i året, det er ingen høytid over det. Kanskje har noen fulgt feil rutine fordi den faste var fraværende. Det finnes dataoverføringer som SKAL ha fødselsnumre. Folk er svært raske til å sable ned effektiviteten i offentlige etater, den øker ikke ved at man sjekker og sjekker og sjekker ting som egentlig ikke er noen big deal. Det er mye som ikke er noen stor sak før den ene gangen det skjer noe feil.

Om slike koblinger skal gjøres manuelt eller (delvis) automatisk, er en avveining. Lager man mye automatikk rundt det, blir det lettere å utføre for de som ikke skal ha noe med dette å gjøre. Hvilket automatiseringsnivå man har i skatteetaten, vet jeg ikke.

Så blir filene kryptert, kopiert og sendt. For min egen del tester jeg vanligvis at filene lar seg dekryptere, dvs. ikke alle filene, men en stikkprøve.

Siden filene må dekrypteres, sendes de til betrodde personer som har dekrypteringsnøkkelen. Så filene er ikke akkurat slengt ut på Internett.

Som jeg skrev i forrige innlegg - det kan skyldes mangelfulle rutiner. Men det kan også skyldes at man ikke alltid har / tar seg tid til å følge alle kvalitetsrutiner, akkurat som på svært mange andre arbeidsplasser.

''Når det gjelder kirurgen, tenkte jeg mer på det du skrev om at man ikke burde ta på seg en jobb dersom man kunne komme til å gjøre en sånn feil. Også kirurger kan ha dårlige dager og gjøre "elementære" tabber (selv om det er lite hyggelig å tenke på det). ''

Mener du ærlig og oppriktig at kirurger og skatteetaten kan sammenlignes? I så fall sjokkerer det meg!

Jeg svarte på ditt innlegg om skatteetaten og din påstand om at sånne menneskelige feil som denne med personnumrene fort kunne skje ("har ikke du gjort feil på jobben kanskje?), og ut fra det mener altså jeg at feilen begått ikke burde skje ettersom den lett lar seg sjekke og dobbelsjekke _i_motsetning_ til_ jobben en kirurg gjør der kritiske og uforutsette ting lett kan oppstå underveis i en operasjon, det er ikke "just another day at work" når man sender ut skattelistene med personnummer på alle skattepliktige nordmenn. At en ansatt i skatteetaten på grunn av de manglende rutinene kanskje er uegnet til jobben fordi h*n ikke er nøyaktig nok betyr ikke automatisk at andre som gjør feil i andre yrker også er det.

Skrevet

Det er barna som ikke betaler skatt, det;-)

Alle burde bidra til felleskapet, også barna!

Skrevet

Og jeg vil ha nytt fødselår, he,he:)

Hehe, veldig bra. Det vil jeg også! Dessuten kunne jeg godt tenke meg å fylle år i juli, for da kan jeg ha hagefest og fine lykter i trærne og lekker kjole uten ermer og sovne på gresset uten å dø hvis jeg skulle bli for full. Truseløs kunne jeg også vært uten at jeg hadde fryst på meg en ørliten uvi engang. Ja til nytt personnummer!

Gjest baldriansen
Skrevet

Ja, det er vel og bra, men det tross alt snakk om personnumrene til største delen av den norske befolkningen.

Og det er en stor BRØLER, uansett om du håndterer en mengde personnumre hver dag eller ikke.

Og denne BRØLEREN angår både deg og meg.

Hilsen

Som jeg skrev ovenfor her, benekter jeg absolutt ikke at det er en brøler.

Ikveld har det kommet fram at det skjedde i forbindelse med ferieavvikling. Det er jo ikke første gang i historien det skjer rutinesvikt ved vikarbruk.

Jeg påstår ikke at slike tabber er eller bør være dagligdagse, det er vel ingen i det hele tatt som har sagt noe annet enn at det ikke burde ha skjedd. Poenget mitt er at det er omtrent umulig å garantere at det aldri vil skje feil. Det foretas slike utleveringer hele tiden, og de fleste går helt bra. Men gjør man det mange nok ganger, er det statistisk sett sannsynlig at noe blir feil før eller senere.

Gjest baldriansen
Skrevet

''Når det gjelder kirurgen, tenkte jeg mer på det du skrev om at man ikke burde ta på seg en jobb dersom man kunne komme til å gjøre en sånn feil. Også kirurger kan ha dårlige dager og gjøre "elementære" tabber (selv om det er lite hyggelig å tenke på det). ''

Mener du ærlig og oppriktig at kirurger og skatteetaten kan sammenlignes? I så fall sjokkerer det meg!

Jeg svarte på ditt innlegg om skatteetaten og din påstand om at sånne menneskelige feil som denne med personnumrene fort kunne skje ("har ikke du gjort feil på jobben kanskje?), og ut fra det mener altså jeg at feilen begått ikke burde skje ettersom den lett lar seg sjekke og dobbelsjekke _i_motsetning_ til_ jobben en kirurg gjør der kritiske og uforutsette ting lett kan oppstå underveis i en operasjon, det er ikke "just another day at work" når man sender ut skattelistene med personnummer på alle skattepliktige nordmenn. At en ansatt i skatteetaten på grunn av de manglende rutinene kanskje er uegnet til jobben fordi h*n ikke er nøyaktig nok betyr ikke automatisk at andre som gjør feil i andre yrker også er det.

Det jeg mente med sammenlikningen, var at begge har en jobb der konsekvensene av en feil kan bli fatale, og at ingen av dem kan love at de aldri vil gjøre en tabbe. Noen andre her sammenliknet med å dosere medisin. Det er vel også i prinsippet en jobb man ikke bør ta på seg hvis man ikke kan garantere at man alltid vil ta riktig preparat og aldri forveksle 0,01 med 0,1. Men vi vet jo at det skjer allikevel.

Jeg sier ikke at feilen kan skje fort eller lett eller ofte eller dagligdags. Jeg sier at selve koblingen og utleveringen er nokså dagligdags og at jeg forstår _hvordan_ feilen kan skje. Foretar man mange nok utleveringer vil en av dem gå feil før eller senere.

Nå sier etaten at det skjedde i forbindelse med ferieavvikling, det er ikke første gang vi hører den unnskyldningen. Det er i underbemannede situasjoner det har lett for å oppstå rutinesvikt, fordi det ikke er folk der til å fylle rutinene.

Det er ingen i denne saken som har sagt noe annet enn at det ikke burde skjedd. Det er vi alle enige om.

Skrevet

Eg har ikkje fått med meg at det er 4 millioner personummer på avveier, men da må det jo være over 0,5 million personnummer som _ikkje_ er kommet på avveie.

Og det er jo bra!

Man må finne det positive i alle situasjoner:-)

Skrevet

Man må finne det positive i alle situasjoner:-)

Det skal være sikkert og visst, ikkje alltid like lett men det er viktig å ikkje gi opp.

Gjest mandolina
Skrevet

Som jeg skrev ovenfor her, benekter jeg absolutt ikke at det er en brøler.

Ikveld har det kommet fram at det skjedde i forbindelse med ferieavvikling. Det er jo ikke første gang i historien det skjer rutinesvikt ved vikarbruk.

Jeg påstår ikke at slike tabber er eller bør være dagligdagse, det er vel ingen i det hele tatt som har sagt noe annet enn at det ikke burde ha skjedd. Poenget mitt er at det er omtrent umulig å garantere at det aldri vil skje feil. Det foretas slike utleveringer hele tiden, og de fleste går helt bra. Men gjør man det mange nok ganger, er det statistisk sett sannsynlig at noe blir feil før eller senere.

Ja, men slike feil, kan samfunnet ikke tolerere, fordi det går ut over hele Norges befolkning, om ikke avisene viser "anstendighet" slik at opplysningene ikke blir offentliggjort.

Å offentliggjøre opplysninger, nyheter osv., er jo avisens egentlige oppgave, og til denne instans sender Skatteetaten sensitive opplysninger, og ber dem pent om ikke å offentliggjøre det.

Jeg er også imot at "alle og enhver" har tilgang til personnumrene våre, og da tenker jeg på forsikringsselskaper, banker, telefoniselskaper, Posten, kredittopplysningsbyråer osv.

Hilsen

Skrevet

Ja, men slike feil, kan samfunnet ikke tolerere, fordi det går ut over hele Norges befolkning, om ikke avisene viser "anstendighet" slik at opplysningene ikke blir offentliggjort.

Å offentliggjøre opplysninger, nyheter osv., er jo avisens egentlige oppgave, og til denne instans sender Skatteetaten sensitive opplysninger, og ber dem pent om ikke å offentliggjøre det.

Jeg er også imot at "alle og enhver" har tilgang til personnumrene våre, og da tenker jeg på forsikringsselskaper, banker, telefoniselskaper, Posten, kredittopplysningsbyråer osv.

Hilsen

Det er jo dette personnummeret *er* til. Å identifisere en person overfor instanser som trenger å skille mellom enkeltpersoner. For eksempel banker og slikt du nevner.

Problemet er at mange har oppfattet personnummeret som en autentisering. Og det er det IKKE. Personnummeret skal ikke bevise at du er deg, og er i utgangspunktet ikke mer sensitivt enn navnet og adressen din. Hvis ulike instanser kunne ta dette inn over seg og sørge for sikrere autentisering uten å idiotisk anta at "hvis navn og personnummer stemmer overens er det sikkert riktig person", så ville identitetstyveri være mye vanskeligere å gjennomføre. En glipp som dette kan kanskje hjelpe med å åpne øynene til de som fremdeles henger etter på dette punktet...

Gjest baldriansen
Skrevet

Det er jo dette personnummeret *er* til. Å identifisere en person overfor instanser som trenger å skille mellom enkeltpersoner. For eksempel banker og slikt du nevner.

Problemet er at mange har oppfattet personnummeret som en autentisering. Og det er det IKKE. Personnummeret skal ikke bevise at du er deg, og er i utgangspunktet ikke mer sensitivt enn navnet og adressen din. Hvis ulike instanser kunne ta dette inn over seg og sørge for sikrere autentisering uten å idiotisk anta at "hvis navn og personnummer stemmer overens er det sikkert riktig person", så ville identitetstyveri være mye vanskeligere å gjennomføre. En glipp som dette kan kanskje hjelpe med å åpne øynene til de som fremdeles henger etter på dette punktet...

Nettopp. Jeg er helt enig med deg.

I hovedsvaret mitt over her, skrev jeg følgende:

''Jeg tror du kan ta det helt med ro. Hvis du er A-kjendis, kan det tenkes at en eller annen journalist har lyst til å ta kopi av nummeret - men sannsynligheten for at h*n får brukt det til noe artig, er minimal. Er du en vanlig Peder Aas, er du uinteressant for alle andre enn kriminelle som vil stjele identiteten din. ''

Idag er det flere forståsegpåere som har uttalt seg om hva tabben kan føre til. Såvidt jeg kan se, har ingen av dem noe mer å komme med enn akkurat den risikoen der.

Dette skjedde i sommer, så hvis vi hadde vært en uheldig utvalgt, ville vi nok visst det nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...