Gå til innhold

ang NRK-lisens/pinlig

Gjest flyttet for meg selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er lovlig å ikke betale hvis du ikke har tv. Ingen annen lovlige grunner.

Joda - det finnes andre grunner til å slippe lisensen!

Jeg har to tver, betaler ikke lisens - og det er helt lovlig!!!

Jeg jobber i NRK og har fri-lisens :-)

Skrevet

Er såvidt jeg vet ingen lovlige måter å slippe unna på. Skulle jeg ta feil vil jeg gjerne vite om det....!!!

Tror lisensen er på ca. 1100.- i halvåret nå.

Lovlig måte å slippe unna på = fast jobb i NRK :-)

Gjest mandolina
Skrevet

I følge Forskrift om fjernsynsmottakere må alle som har fjernsynsmottaker betale kringkastingsavgift (lisens). Avgiften skal betales når man eier, låner eller leier en fjernsynsmottaker.

Kringkastingsavgiften er fordelt på to terminer pr år:

Lisenstermin 1 gjelder for perioden 01.01 - 30.06 med forfallsdato 31.01.

Lisenstermin 2 gjelder for perioden 01.07 - 31.12 med forfallsdato 31.07.

Kringkastingsavgiften tilfaller i sin helhet NRK.

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1385074.html

Skrevet

Jeg prøvde å komme meg unna på lovlig vis for mange år siden. Helt umulig. Så lenge du har TV må du betale.

Skrevet

Jeg fikk han på døra en gang. Jeg hadde nylig flytta, så hadde en grei unnskyldning. Han godtok det, og jeg har vært flink til å betale etterpå ;)

Jeg husker en sketsj jeg så på svensk TV en gang om en lisensinspektør som kom på døra til noen. I bakrgunnen hører man stemmen til en kjent nyhetsoppleser, man ser litt sånn "lysblafring" som kan tyde på at det er en TV i et dunkelt rom, og man hører en susende lyd ala gammel TV.

Men huseieren unnskylder alt dette med at de har en lampe som er litt ødelagt, og kona støvsuger, og den kjente nyhetsoppleseren er en ven av familien som kommer innom etter jobb og leser opp TV-nyhetene for dem, ettersom de ikke har TV.

Dette høres ut som tidenes dårligste unnskyldning, men da inspektøren ber om å få se inn i stua, er det akkurat slik saken ligger an*S*

Skrevet

hva kan i verste fall skje hvis man blir tatt?tidl har jeg altså gjort det på denne måten(men var da en del av deres hus-stand,så det var jo ikke noe alternativ å gi lisens til en 13-åring når jeg først fikk tv)

spør dumt,men jeg har virekelig null peiling:/

Ja, dine foreldres lisens omfatter TV på barnerommet og også TV på hytta, men altså ikke i ditt nye hjem nå som du har flyttet hjemmefra.

Jeg har hørt om noen som får inspektør på døra, og da har det ikke skjedd noe mer enn at de begynner å betale fra da av.

Skrevet

Jeg husker en sketsj jeg så på svensk TV en gang om en lisensinspektør som kom på døra til noen. I bakrgunnen hører man stemmen til en kjent nyhetsoppleser, man ser litt sånn "lysblafring" som kan tyde på at det er en TV i et dunkelt rom, og man hører en susende lyd ala gammel TV.

Men huseieren unnskylder alt dette med at de har en lampe som er litt ødelagt, og kona støvsuger, og den kjente nyhetsoppleseren er en ven av familien som kommer innom etter jobb og leser opp TV-nyhetene for dem, ettersom de ikke har TV.

Dette høres ut som tidenes dårligste unnskyldning, men da inspektøren ber om å få se inn i stua, er det akkurat slik saken ligger an*S*

Det var noe kjent med den sketsjen. Kanskje de har hatt en lignende her også.

Skrevet

Det var noe kjent med den sketsjen. Kanskje de har hatt en lignende her også.

Ja, det kan godt hende. Eventuelt at du har sett den på svensk TV du også? ;-)

Skrevet

Joda - det finnes andre grunner til å slippe lisensen!

Jeg har to tver, betaler ikke lisens - og det er helt lovlig!!!

Jeg jobber i NRK og har fri-lisens :-)

Hehe. Ok, det har du sikkert rett i. Hvorvidt det er rettferdig er jo en annen sak, men det liggr kanskje direktetrekk inne i lønna deres :-p

Skrevet

''''Jeg hadde da helt glemt av hele lisensopplegget, så jeg beklaget oppriktig, jeg trodde faktisk vi betalte! :-P''''

Kan du flere røverhistorier? :)

Det er mannen min som er finansminister her i heimen, mens jeg har andre poster å besitte ;-)

Skrevet

Det er mannen min som er finansminister her i heimen, mens jeg har andre poster å besitte ;-)

Den der kom ikke Haga seg unna med;-)

Skrevet

Den der kom ikke Haga seg unna med;-)

Tok jeg en Haga nå? :-D

Skrevet

Tok jeg en Haga nå? :-D

;-)

Nå var jeg ikke blant dem som i Haga-saken mente at det ikke gikk an å skylde på at bare gubben i huset hadde oversikt over visse ting, så jeg godtar forklaringen din:-)

Gjest hønnse-Magda
Skrevet

Jepp, uten tvil! Den kanalen suger så jævlig.

Det går vel mest i Pepe-kanalen hjemme hos Dem, Rigmor?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...