Gå til innhold

De 10 bud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://home.online.no/~hunwww/10bud.htm

Her var det mye ukjent, er dette originalene?

Fks. Det som står i bud nr. 2. ''Jeg lar straffen for fedrenes synd komme over barna både i tredje og fjerde ledd, når det trengs, men jeg viser også godhet i tusen ledd for dem som elsker meg og holder mine bud.''

og nr. 4. Om å holde hviledagen hellig. : ''...da skal du ikke gjøre noe arbeide, hverken du selv eller din sønn eller din datter eller tjeneren eller tjenestekvinnen eller feet eller innflytteren i dine byer.''

men nr. 10. er verst. : ''Du skal ikke begjære din nestes hus; du skal hverken begjære hans hustru, hans tjener eller tjenestekvinne, hans okse eller esel eller noe annet som hører din neste til.''

?? Er dette bare noen "guttestreker" eller er det Originalene?

Det er vel (nesten) ingen som er så perverse at de "begjærer naboens esel" nå i våre dager?

Og det med at "feet" og "innflytterne" ikkje skal jobbe søndagene høres jo ok ut i utgangspunktet, men hva om "feet" ikkje bryr seg?

Når det gjelder bud nr.2, stusser eg når det prates konkret om 3 og 4 ledd, for deretter å "kline til" med 1000 (!!) ledd, da tviler eg kraftig på hele greia.

Noen som vet? Innside information?

Skrevet

du bekrefter igrunn det jeg alltid har ment;bibelen er tidvis full av "pisspreik"!

jesus stod for mye bra,men for de som har lest bibelen er det velkjent at det er noe "gammeldags" og t.o.m selvmottrsidene(ikke akkurat det du skrev nå da,men generelt)

Skrevet

Jeg synes å huske at vi lærte kortversjonen aa budene på skolen. I kristenlæren var det en forklaring til hvert bud. Men jeg tror ikke alt dette var ramset opp.

Det stod noe om at en ikke skulle begjære nestens hustru eller annet som hørte nesten til.

Skrevet

Mye av dette er fra Mosebøkene i GT,

Jesus oppfylte loven, oga oss kjærlihetsbudene istedet :) For fleste kristne lever etter kjærkighetbudene, men det finnes mange som fremdeles følger påbud fra GT, ikke spise svinekjøtt, blodmat, skalldyr, kaffe, alkohol og røyk...

Tror for øvrigt at feet, koste seg på hviledagen, de var jo ellers arbeidsdyr;)

Skrevet

''Det er vel (nesten) ingen som er så perverse at de "begjærer naboens esel" nå i våre dager? ''

Nei, i våre dager vil de vel snarere ha naboens bil.

Begjær behøver ikke å ha noe med sex å gjøre vettu...

Skrevet

Det med å begjære naboens esel har ikke noe med sex å gjøre da vet du, det handler om at du ikke skal væøre misunnelig på det naboen har og ville ha det. :o)

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

Andre Mosebok kapitel 20

De ti bud

Gud talte alle disse ord:

2 Jeg er Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, ut av trellehuset.

3 Du skal ikke ha andre guder enn meg.

4 Du skal ikke lage deg noe gudebilde, eller noe slags bilde av det som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden. 5 Du skal ikke tilbe dem og ikke dyrke dem! For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud. Jeg lar straffen for fedrenes synd komme over barn i tredje og fjerde ledd, når de hater meg, 6 men jeg viser miskunn i tusen ledd mot dem som elsker meg og holder mine bud.

7 Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn, for Herren lar ikke den som misbruker hans navn, være skyldfri.

8 Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig! 9 Seks dager skal du arbeide og gjøre din gjerning. 10 Men den sjuende dagen er sabbat for Herren din Gud. Da skal du ikke gjøre noe arbeid, verken du selv eller din sønn eller din datter, verken tjeneren eller tjenestekvinnen eller feet, eller innflytteren i dine byer. 11 For på seks dager skapte Herren himmelen, jorden og havet og alt som er i dem; men den sjuende dagen hvilte han. Derfor velsignet Herren hviledagen og lyste den hellig.

12 Du skal hedre din far og din mor, så du får leve lenge i det landet Herren din Gud gir deg.

13 Du skal ikke slå i hjel.

14 Du skal ikke bryte ekteskapet.

15 Du skal ikke stjele.

16 Du skal ikke vitne falskt mot din neste.

17 Du skal ikke begjære din nestes hus. Du skal ikke begjære din nestes hustru, hans tjener eller tjenestekvinne, hans okse eller esel eller noe annet som hører din neste til.

Dette iflg. www.bibelen.no

Hilsen

Skrevet

Det er nok mange som hevder at de sitter på originalen, i betydning den riktige oversettelsen og tolkningen.

I vår kirke har vi jo ikke bud nr. 2 som er et forbud mot å avbilde guddommen. Som kjent er det andre religioner som reagerer kraftig på avbildninger.

Dermed har vi i stedet delt misunnelsesbudet (nr. 10) i to, og skiller mellom materielt begjær (eiendom) og det som går på ektemaker, tjenere og husdyr:

http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=2179

Jeg tror Luthers forklaring til det 10. bud sier noe om at vi ikke skal lokke eller true vår nestes ektemake eller arbeidsfolk til oss, men minne alle om å være trofaste og å gjøre sin plikt.

Skrevet

Det med å straffe barna i tredje og fjerde ledd høres skummelt ut. Og det høres ikke ut som guds ord og mening spør du meg........ Hva slags straff skal det være? Sykdom?

Skrevet

Det med å straffe barna i tredje og fjerde ledd høres skummelt ut. Og det høres ikke ut som guds ord og mening spør du meg........ Hva slags straff skal det være? Sykdom?

Eg trur det er meint at det du gjer får konsekvenser i familien, både i positiv og negativ forstand. Vi er eit resultat av arv_og_miljø.

Det som er bra er; men gjer vel i tusen ættledd mot dei som elsker meg og held boda mine :-) Vi har mykje oppspart velsigning også.

Skrevet

Eg trur det er meint at det du gjer får konsekvenser i familien, både i positiv og negativ forstand. Vi er eit resultat av arv_og_miljø.

Det som er bra er; men gjer vel i tusen ættledd mot dei som elsker meg og held boda mine :-) Vi har mykje oppspart velsigning også.

Ja, men med ledd, så tenker jeg eks mine oldebarn som blir tredje ledd.... Ser ingen hensikt i at de skal straffes for noe jeg har gjort liksom. Tolker dette kanskje helt ravgalt, men det gjør man jo med så mangt innen bibelens verden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...