Gå til innhold

Ord som er vanskelig å ta seriøst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns disse ordene er så komiske:

-alkaliemetall og jordalkaliemetall. (prøv å si dem høyt)

Det høres ut som tulleord i mine ører:-) Alkaliemetall LOL Det er så mange L'er.

Jeg klarer ikke å ta disse ordene seriøst..

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• cathlin

9

• Lillemus

5

• pekkaline

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er det noe som heter jordalkaliemetall?

Synes forøvrig at akkurat de oret alkalie er helt greit å si - men jeg vet at en del andre ord virker merkelige, men det står helt stille nå, kommer ikke på dem.

Acetylsalisylsyre er forresten et av dem!

Skrevet

Jeg synes vaniljeis ser veldig rart ut på trykk. "iljei" er ikke noen helt standard bokstavkombinasjon. Kanskje lett å tolke "jeis" som en stavelse hvis man ikke har norsk som morsmål.

Men jeg liker å skrive lange ord i ett og har ellers et godt forhold til de fleste typer is.

Og så har jeg sett "personalarm" blitt delt veldig festlig av orddelingsprogrammer i media. Altså trygghetsalarmer for eldre, person-alarmer. Programmene drar kjensel på "personal", og deler det personal-arm.

Men eldgamle datafolk har sær humor...

Skrevet

Er det noe som heter jordalkaliemetall?

Synes forøvrig at akkurat de oret alkalie er helt greit å si - men jeg vet at en del andre ord virker merkelige, men det står helt stille nå, kommer ikke på dem.

Acetylsalisylsyre er forresten et av dem!

"Acetylsalisylsyre"

LOL

Jordalkaliemetaller fins. Det er beryllium, magnesium, kalisium, stronium, barium og radium, altså stoffene i 2. hovedgruppe i periodesystemet som har 2 valenseelektroner, altså elektroner i ytterste skall, som bestemmer de kjemiske egenskapene til stoffene.

Jordalkaliemetallene er reaktive, reaksjonsevnen øker med økende atomnummer, men de er ikke så reaktive som alkaliemetallene som står i første hovedgruppe. Alkaliemetallene har bare ett valenseelektron og danner lett positive ioner (gir fra seg elektronet).

Alkaliemetallene har fått sitt navn fordi de danner en alkalisk (basisk) løsning når de reagerer med vann.

Skrevet

Jeg synes vaniljeis ser veldig rart ut på trykk. "iljei" er ikke noen helt standard bokstavkombinasjon. Kanskje lett å tolke "jeis" som en stavelse hvis man ikke har norsk som morsmål.

Men jeg liker å skrive lange ord i ett og har ellers et godt forhold til de fleste typer is.

Og så har jeg sett "personalarm" blitt delt veldig festlig av orddelingsprogrammer i media. Altså trygghetsalarmer for eldre, person-alarmer. Programmene drar kjensel på "personal", og deler det personal-arm.

Men eldgamle datafolk har sær humor...

hehehehe:-)

Skrevet

"Acetylsalisylsyre"

LOL

Jordalkaliemetaller fins. Det er beryllium, magnesium, kalisium, stronium, barium og radium, altså stoffene i 2. hovedgruppe i periodesystemet som har 2 valenseelektroner, altså elektroner i ytterste skall, som bestemmer de kjemiske egenskapene til stoffene.

Jordalkaliemetallene er reaktive, reaksjonsevnen øker med økende atomnummer, men de er ikke så reaktive som alkaliemetallene som står i første hovedgruppe. Alkaliemetallene har bare ett valenseelektron og danner lett positive ioner (gir fra seg elektronet).

Alkaliemetallene har fått sitt navn fordi de danner en alkalisk (basisk) løsning når de reagerer med vann.

Takk - det var himla lenge siden forrige kjemiforelesning :-(((( - sånn omtrent 15 år, kanskje 18....

Rabarbrablader eller rabarbrapai er også litt morsomt!

Skrevet

Jeg synes ikke de er komiske, jeg har alltid likt de ordene veldig godt! Særlig liker jeg "jordalkaliemetaller".

Takk for at du minnet meg på dem, det er lenge siden sist jeg sa dem :-)

Skrevet

Hmmmm jeg kommer ikke i farten på noen norske ord som jeg synes er komiske, men jeg hørte en gang følgende setning på svensk, og den synes jeg er utrolig komisk (og det ikke fordi den inneholder bæsje-humor*S*):

"Kajsa har bajsat i bjöjan"

Husker forresten at Kanutten synes "yrke" var et rart ord. (For den som husker Kanutten...)

Skrevet

Hmmmm jeg kommer ikke i farten på noen norske ord som jeg synes er komiske, men jeg hørte en gang følgende setning på svensk, og den synes jeg er utrolig komisk (og det ikke fordi den inneholder bæsje-humor*S*):

"Kajsa har bajsat i bjöjan"

Husker forresten at Kanutten synes "yrke" var et rart ord. (For den som husker Kanutten...)

Kanutten ja :-) Og Romeo Clive...

Skikkelig barndomsminne det der.

Skrevet

Menerstatning - hva er egnetlig mener? ;)

Husker en bekjent fortalte om en slektning som lurte på hvorfor det stadig vekk var annonser for heste-skåjs i avisene.

Det var da hestesko-is det var snakk om;-)

Skrevet

*Hehe* Minner meg om ordet ARTERIEPINSETT, nytter jo ikke å ta det ordet alvorlig etter Trond Viggos sketsj med kirurgen som ikke navnene på andre operasjonsinstrumenter og derfor spør kun etter arteriepinsett. :o)

Skrevet

Husker en bekjent fortalte om en slektning som lurte på hvorfor det stadig vekk var annonser for heste-skåjs i avisene.

Det var da hestesko-is det var snakk om;-)

Hehe.

Ja, finnes en del slike eksempler, som man selvfølgelig ikke kommer på når man "trenger" dem.

Skrevet

Seriøst må man vel nødvendigvis ta det, men

høyesterettsjustitiarius

er en utfordring både å si og skrive.

Skrevet

Takk - det var himla lenge siden forrige kjemiforelesning :-(((( - sånn omtrent 15 år, kanskje 18....

Rabarbrablader eller rabarbrapai er også litt morsomt!

Rabarbrablad er helt umulig å si! Vi leste en gang en historie som jeg mener inneholdt setningen:"Du er mitt lille rabarbrablad" eller noe sånt gjentatte ganger og både ungene og jeg lo så fælt til slutt at jeg ikke hadde nubbesjangs til å si ordet flere ganger. :o)

Skrevet

Forsøk å si

ripsbusker og andre buskevekster

fort ti ganger etterhverandre.

Skrevet

Forsøk å si

evt "piken til kongen har krusete hår" *fnis*

Skrevet

Forsøk å si

Det heter Ibsens ripsbusker og andre buskvekster :-)

Skrevet

Det heter Ibsens ripsbusker og andre buskvekster :-)

Runde rare Rulle Rusk

rapset rips på Ibsens busk.

Ibsen kom og skulle plukke

rips til rørte rips på krukke.

Ned i krukken raspet Ibsen

Rulle som en rips blant ripsen.

Rund og rød som ripsen selv

ble han syltet samme kveld.

(André Bjerke)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...