Gå til innhold

Økonomi, huskjøp

Anbefalte innlegg

Gjest hva synes du?
Skrevet

Dette har ingenting med dagens kjølige økonomi å gjøre, jeg er veldig avslappet i forhold til det.

Vi bor i en leilighet og har gjort det lenge. Vi kikker etter hus her vi bor og nå har vi funnet et, men så er vi bortskjemte med lite lån så jeg er så redd for å låne for mye. Derfor vil jeg gjerne ha hjelo til å vurdere fra noen.

Dersom vi kjøper for 2,4 mill + omkostn 10' + pusse opp/handle 50' (bare småting).

Salg 1,5 mill (kan nok få 1,6 og om vi er heldige, men kalkulerer ikke med det), omkostn 50'

Lån i dag: 350 000 (i tillegg studielån 300 000)

Vi tjener brutto 798' per år, utbetalt har vi 46' per mnd.

Husleie nå 3800, denne vil øke til 4200 hvis vi kjøper huset.

Tar vi oss vann over hodet eller er dette overkommelig?

Vi har svært gunstig lån i SPK, 6.25% ut året.

Gjest hva synes du?
Skrevet

Dokumentavgift til Staten er 2,5% av markedsverdi, dvs omk. ved kjøp blir 60.000 kr til staten.

http://www.statkart.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=4831

Ellers er økonomien vel det en kan kalle veldig romslig.

Hilsen

Det er kjedet hus i et borettslag med husleie - blir vel ikke dok.avg da?

Vi sitter veldig godt i det nå, så jeg er redd vi ikke skal klare det og stresset fordi vi har lån helt til vi er 55 år, men det er kanskje emr det som er normalen.

Skrevet

Kan ikke forstå noe annet enn at dere vil klare det nye lånet helt fint, også med økt rente. Grovt regnet vil dere måtte ut med 10000 kr i måneden dersom renten stiger til 10% og løpetiden på lånet er 25 år. Så kommer selvsagt husleien og studielånet i tillegg, men selv med disse innregnet blir dere sittende igjen med minst 20.000 til mat og regninger pr. måned. Og enn så lenge er ikke renten i nærheten av 10%. Dere kan trygt kjøpe dette huset :)

Skrevet

Vi sitter veldig godt i det nå, så jeg er redd vi ikke skal klare det og stresset fordi vi har lån helt til vi er 55 år, men det er kanskje emr det som er normalen.

Om renten er lav nok til at dere klarer det, kan dere gjerne redusere løpetiden på lånet. Vi har omtrent tilsvarende forhold mellom inntekt og lån som dere vil få (begge er litt høyere, men ikke mye) og har valgt en løpetid på 15 år i stedet for 25. Blir renten svært høy går det an å forlenge løpetiden for å redusere de månedlige avdragene, og så eventuelt forkorte den igjen når renten blir lavere.

Skrevet

Hvis dere ikke er totalt tullinger når det gjelder forbruk, så er jo ikke dette noe problem i det hele tatt.

Gjest hva synes du?
Skrevet

Hvis dere ikke er totalt tullinger når det gjelder forbruk, så er jo ikke dette noe problem i det hele tatt.

Tror ikke det. Vi bruker gjerne det vi har, men det inkl sparing hver mnd også. Har vi mye penger i en periode reiser vi kanskje på en hotellweekend eller gjør noe ekstra, men det er jo ting vi overlever uten...

Skrevet

''stresset fordi vi har lån helt til vi er 55 år''

Slapp av, flere av oss har lån til vi blir pensjonister! :-)

Skrevet

''Vi sitter veldig godt i det nå, så jeg er redd vi ikke skal klare det og stresset fordi vi har lån helt til vi er 55 år, men det er kanskje emr det som er normalen''

Det er da ingenting?! Sånn som det ser ut nå er jeg gjeldfri når jeg er 48, men jeg har vært tjuvheldig med økonomien da, arv og div. :o) Mange sitter med lån til de er pensjonister og vel så det.

Skrevet

''Vi sitter veldig godt i det nå, så jeg er redd vi ikke skal klare det og stresset fordi vi har lån helt til vi er 55 år, men det er kanskje emr det som er normalen''

Det er da ingenting?! Sånn som det ser ut nå er jeg gjeldfri når jeg er 48, men jeg har vært tjuvheldig med økonomien da, arv og div. :o) Mange sitter med lån til de er pensjonister og vel så det.

'' tjuvheldig med økonomien da, arv og div. ''

Jeg skjønner at arv kan hjelpe godt på økonomien, men jeg synes jo ikke du er heldig sånn generelt sett, da;-) Det er jo sjelden man arver en ukjent onkel i Amerika.

Skrevet

'' tjuvheldig med økonomien da, arv og div. ''

Jeg skjønner at arv kan hjelpe godt på økonomien, men jeg synes jo ikke du er heldig sånn generelt sett, da;-) Det er jo sjelden man arver en ukjent onkel i Amerika.

Jeg var tjuvheldig med økonomien, men ville selvfølgelig heller hatt min mor i live. :o) Men man må jo se det positive i det tross alt. Hun hadde mye smerter den siste tiden og sykeleiet ble alt for langt, var godt hun fikk slippe. Og jeg tror helt sikkert hun hadde satt stor pris på at jeg har brukt pengene på å skape et trygt hjem for barnebarna. :o)

Skrevet

Tror ikke det. Vi bruker gjerne det vi har, men det inkl sparing hver mnd også. Har vi mye penger i en periode reiser vi kanskje på en hotellweekend eller gjør noe ekstra, men det er jo ting vi overlever uten...

Da bør ikke dette være noe problem i det hele tatt:-)

Skrevet

Jeg var tjuvheldig med økonomien, men ville selvfølgelig heller hatt min mor i live. :o) Men man må jo se det positive i det tross alt. Hun hadde mye smerter den siste tiden og sykeleiet ble alt for langt, var godt hun fikk slippe. Og jeg tror helt sikkert hun hadde satt stor pris på at jeg har brukt pengene på å skape et trygt hjem for barnebarna. :o)

Ja, jeg er helt enig i dine tanker! :-)

Jeg har selv mistet en forelder etter et langt og vondt sykeleie, og kjenner meg derfor veldig igjen i det du skriver. Men min gjenlevende forelder sitter i uskiftet bo, og slik håper jeg det blir _lenge_! :-)

Skrevet

Dette ser helt greit ut for meg og jeg vil tro dere fortsatt vil ha det ganske romslig hvis dere kjøper dette huset. Hvis dere føler at dere har råd til det, er det mulig å nedbetale mer enn de ordinære avdragene, noe som vil føre til at dere blir gjeldfrie raskere.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det er dokumentavgift på alle boligkjøp.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det er dokumentavgift på alle boligkjøp.

''Jeg er ganske sikker på at det er dokumentavgift på alle boligkjøp''

Niks. :o) Ved kjøp av borettslagsleilighet bortfaller av en eller annen grunn den avgiften til staten. :o)

Persille1365381127
Skrevet

''Jeg er ganske sikker på at det er dokumentavgift på alle boligkjøp''

Niks. :o) Ved kjøp av borettslagsleilighet bortfaller av en eller annen grunn den avgiften til staten. :o)

Jeg skal konvertere huset mitt til et borettslag...

Gjest mandolina
Skrevet

Borettslagsleiligheter er ikke omfattet av loven om dokumentavgift til staten.

"Avgiften utløses ved hjemmelsovergang av fast eiendom - og gjelder derfor for selveide eneboliger, tomannsboliger, eierseksjoner og sameieandeler i fast eiendom"

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...