Luska Skrevet 19. september 2008 Skrevet 19. september 2008 Kan noen hjelpe meg? Jeg har prøvd å søke, men finner det ikke. For en god stund siden (ca et år?) var det noen som la inn en grubleoppgave her som handlet om en buss med passasjerer som hadde et visst antall sekker med kattemødre og kattunger i, og oppgaven var å finne ut antall føtter på bussen. Skulle så veldig gjerne hatt denne oppgaven til en tilstelning jeg skal være med på. Er det noen som kan hjelpe meg? *Kremt* Trenger svaret på oppgaven også. ;o) 0 Siter
morsan Skrevet 19. september 2008 Skrevet 19. september 2008 http://www.nettby.no/community/thread.php?id=1616179&community_id=475987 denne fant jeg via google 0 Siter
Luska Skrevet 19. september 2008 Forfatter Skrevet 19. september 2008 http://www.nettby.no/community/thread.php?id=1616179&community_id=475987 denne fant jeg via google Tusen takk! Du var jammen kjapp! ) 0 Siter
morsan Skrevet 19. september 2008 Skrevet 19. september 2008 Tusen takk! Du var jammen kjapp! ) Her er forresten løsningen, sakset fra samme sted: ''men hvis du regner hvor mange ben det er på bussen er det 10990 7BARNx7SEKKERx7KATTERx4BEIN=1372 7BARNx7SEKKERx7KATTERx7KATTUNGERx4BEIN=9604 7BARNx2BEIN=14 1372+9604+14=10990'' Forøvrig diskuteres det mye på stedet der om katter har bein, om svaret er null fordi bussen har hjul og ikke bein, noen nevner at gåta sier "var", altså er ikke disse på bussen lenger slik at svaret blir null osv osv. Så du vil kanskje vurdere å omformulere gåta lit tmed tanke på dette, ihvertfall ta med en ekstra "hver" jf dette: ''btw en ting eg lure¨på ! d står at de 7 store kattene hadde 7 kattunger ... vil ikke d kunne tolkes som bere 7 kattunger, for det nevnes ikke at hver av de store kattene hadde 7 unger kver. bere at det va 7 store katter som hadde 7 kattunger'' 0 Siter
Tvillingmamma Skrevet 19. september 2008 Skrevet 19. september 2008 Hadde jo den her ute i sted: "Familien Hansen stopper ved en bensinstasjon. Ved kassen står det oppstilt åtte glass fulle av sukkertøy, og en digital kjøkkenvekt ved siden av. Den lystige ekspeditøren gir familien en oppgave som følger: I disse åtte glassene er det sukkertøy. Hvert sukkertøy veier 10 gram. Unntatt i ett glass, der veier hvert sukkertøy 11 gram. På en veiing skal dere klare å finne ut hvilket glass som har 11-grams sukkertøyene." Klarer du den? 0 Siter
Tvillingmamma Skrevet 19. september 2008 Skrevet 19. september 2008 Hadde jo den her ute i sted: "Familien Hansen stopper ved en bensinstasjon. Ved kassen står det oppstilt åtte glass fulle av sukkertøy, og en digital kjøkkenvekt ved siden av. Den lystige ekspeditøren gir familien en oppgave som følger: I disse åtte glassene er det sukkertøy. Hvert sukkertøy veier 10 gram. Unntatt i ett glass, der veier hvert sukkertøy 11 gram. På en veiing skal dere klare å finne ut hvilket glass som har 11-grams sukkertøyene." Klarer du den? Men her er svaret da hvertfall som jeg fikk i sted: Ta ut et sukkertøy fra glass 1, to sukkertøy fra glass 2, 3 fra glass 3, opp til X sukkertøy fra glass X. Legg alt det på en vekt. Hvis avviket fra det forventede er 1 gram er det glass 1 som har tyngre sukkertøy. 2 gram avvik gir glass 2. Hvis man f.eks får 86 gram som totalvekt, er det glass nr 6 som har tyngre sukkertøy Kan dette være noe for deg? 0 Siter
guttas Skrevet 19. september 2008 Skrevet 19. september 2008 Her er forresten løsningen, sakset fra samme sted: ''men hvis du regner hvor mange ben det er på bussen er det 10990 7BARNx7SEKKERx7KATTERx4BEIN=1372 7BARNx7SEKKERx7KATTERx7KATTUNGERx4BEIN=9604 7BARNx2BEIN=14 1372+9604+14=10990'' Forøvrig diskuteres det mye på stedet der om katter har bein, om svaret er null fordi bussen har hjul og ikke bein, noen nevner at gåta sier "var", altså er ikke disse på bussen lenger slik at svaret blir null osv osv. Så du vil kanskje vurdere å omformulere gåta lit tmed tanke på dette, ihvertfall ta med en ekstra "hver" jf dette: ''btw en ting eg lure¨på ! d står at de 7 store kattene hadde 7 kattunger ... vil ikke d kunne tolkes som bere 7 kattunger, for det nevnes ikke at hver av de store kattene hadde 7 unger kver. bere at det va 7 store katter som hadde 7 kattunger'' '' Hvor mange ben er det på bussen? '' Jeg tror det riktige svaret er 0. Det er et typisk gåte-svar. 0 Siter
morsan Skrevet 19. september 2008 Skrevet 19. september 2008 '' Hvor mange ben er det på bussen? '' Jeg tror det riktige svaret er 0. Det er et typisk gåte-svar. Nei, poenget var at gåta var litt dårlig formulert. Man SKAL regne ut antall føtter/poter på kattemødrene, kattungene OG barna. Det er altså ikke en lure-gåte. 0 Siter
guttas Skrevet 19. september 2008 Skrevet 19. september 2008 Nei, poenget var at gåta var litt dårlig formulert. Man SKAL regne ut antall føtter/poter på kattemødrene, kattungene OG barna. Det er altså ikke en lure-gåte. Er du sikker på det? da er det jo en matematikk-oppgave, ikke en gåte. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 19. september 2008 Skrevet 19. september 2008 Nei, poenget var at gåta var litt dårlig formulert. Man SKAL regne ut antall føtter/poter på kattemødrene, kattungene OG barna. Det er altså ikke en lure-gåte. Det var jeg som hadde den oppgaven. Den het "Oppgave for den som har lite å gjøre". Jeg fant den fra 4.12.07. Det var veldig mange som ikke hadde annet å gjøre enn å telle kattebein Ettersom jeg husker var det kun Annegunn som hadde riktig svar. 0 Siter
morsan Skrevet 19. september 2008 Skrevet 19. september 2008 Er du sikker på det? da er det jo en matematikk-oppgave, ikke en gåte. Ja, det er en grubleoppgave. 0 Siter
guttas Skrevet 19. september 2008 Skrevet 19. september 2008 Ja, det er en grubleoppgave. På google står det at det er en gåte. 0 Siter
morsan Skrevet 19. september 2008 Skrevet 19. september 2008 På google står det at det er en gåte. OK, jeg leste ikke så nøye, bare googlet etter noe med katter og føtter og buss eller noe slikt;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.