Gå til innhold

Hjemmelaget brunsaus.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor har bestandig brukt pose brunsaus og dermed har jeg ikke lært å lage hjemmelaget.

Men det fikk jeg lyst til å prøve.

Er det noen som kan fortelle meg hvordan man gjør det?

Så enkelt som mulig. :-)

På forhånd takk for svar.

Skrevet

1. Smelt smør i en stekepanne.

2. Tilsett mel, rør det inn i smøret og stek jevningen til den blir brun.

3. Tilsett vann, litt etter litt, til du vil ha den konsistensen du ønsker. La det koke.

4. Tilsett salt og pepper (om ønskelig).

Tilsett sukkerkulør hvis du synes jevningen blir for lys.

God middag :o)

Skrevet

1. Smelt smør i en stekepanne.

2. Tilsett mel, rør det inn i smøret og stek jevningen til den blir brun.

3. Tilsett vann, litt etter litt, til du vil ha den konsistensen du ønsker. La det koke.

4. Tilsett salt og pepper (om ønskelig).

Tilsett sukkerkulør hvis du synes jevningen blir for lys.

God middag :o)

Buljongpulver eller terning gir den gode smaken :))

Gjest klokkeline
Skrevet

Jeg lager den slik:

Sånn ca til 4 personer.

Smelte ca 3 ss smør i panna

ha i ca 3 ss hv.mel

Dette brunes og haes over i en kasserolle

Ha i 1 klar kjøttsuppeterning (gir god smak)

Spe med vann til sausen blir passe tykk

Sukkerkulør, salt og pepper.

Hvis du skal servere den til vilt, elg, rein ol

er det godt med 3-4 knuste einerbær oppi og

gjerne 1ss tyttebær, litt rømme el fløte, geiteost/bruost.

Det er bare å koke i vei og forske ut hva du liker best :-)

Onsdag1365380628
Skrevet

Du har allerede fått en god oppskrift her, men jeg vil tilføye at du må passe godt på når du steker smøret og melet, det er fort gjort å svi brune det for fort og da får sausen en skarp smak. Å dess lengre man koker sausen etterpå dess bedre blir den. Man må koke den minst ti minutter for å få vekk melsmaken.

Lykke til.

Hjemmelaget saus smaker myye bedre en posesaus!

Skrevet

Buljongpulver eller terning gir den gode smaken :))

Ja, da blir den perfekt ;)

Skrevet

Du har allerede fått en god oppskrift her, men jeg vil tilføye at du må passe godt på når du steker smøret og melet, det er fort gjort å svi brune det for fort og da får sausen en skarp smak. Å dess lengre man koker sausen etterpå dess bedre blir den. Man må koke den minst ti minutter for å få vekk melsmaken.

Lykke til.

Hjemmelaget saus smaker myye bedre en posesaus!

*Nikker og er enig* ;)

Skrevet

Nå har du fått oppskrift hos andre her, men jeg vil bare si at jeg bruner til det er omtrent like brunt som kaffepulveret til Friele. Du bruner på varme litt over middels.

Jeg pleier å bruke terning av grønnsaksbuljong i, gjerne en hel løk i båter også. Det har jeg i etter at jeg har hatt vann i.

Skrevet

Nå har du fått oppskrift hos andre her, men jeg vil bare si at jeg bruner til det er omtrent like brunt som kaffepulveret til Friele. Du bruner på varme litt over middels.

Jeg pleier å bruke terning av grønnsaksbuljong i, gjerne en hel løk i båter også. Det har jeg i etter at jeg har hatt vann i.

Servere du sausen med løken i?

Skrevet

Servere du sausen med løken i?

Ja, det gjør jeg til familien her, for de som ikke ønsker store løkbiter kan lett plukke dem vekk. Jeg har vært hos andre og spist der løkbitene ligger i sausen. Det er fra andre jeg har tatt tipset. Jeg er veldig glad i løk :)

Skrevet

Smelt smør i en kjele. Tilsett hvetemel til det er passe tykt. Spe med vann, eller aller helst kraft fra det du har stekt. Steker du kjøttkaker så heller du vann i stekepannen etter at du er ferdig og sper med dette.

Tilsett salt og pepper og sukkerkulør.

Det å steke smøret og melet brunt er ikke lett, så dropp det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...