Gå til innhold

Quiz - hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som klarer å hjelpe meg med denne og forklare hvordan man kommer frem til svaret?

"Familien Hansen stopper ved en bensinstasjon. Ved kassen står det oppstilt åtte glass fulle av sukkertøy, og en digital kjøkkenvekt ved siden av. Den lystige ekspeditøren gir familien en oppgave som følger:

I disse åtte glassene er det sukkertøy. Hvert sukkertøy veier 10 gram. Unntatt i ett glass, der veier hvert sukkertøy 11 gram. På en veiing skal dere klare å finne ut hvilket glass som har 11-grams sukkertøyene."

Hvordan klarer man det?? Har tenkt og tenkt, men finner ikke ut av det. Noen kloke hoder der ute som kan hjelpe meg?

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

11

• Aliza1365380759

11

• Tvillingmamma

8

• cathlin

8

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det ble for avansert for meg som sitter her og koser meg med whiskey og folkemusikk!

Gjest mandolina
Skrevet

Det er en digital vekt, og ved å putte på ett og ett sukkertøy om gangen, ser en fort hvilket sukkertøy som veier mer enn de andre, og det er jo bare en veiing, for det sto ikke noe om hvor mange stykker sukkertøy, en fikk lov til å ha på vekten om gangen.

Hilsen

Skrevet

Det er en digital vekt, og ved å putte på ett og ett sukkertøy om gangen, ser en fort hvilket sukkertøy som veier mer enn de andre, og det er jo bare en veiing, for det sto ikke noe om hvor mange stykker sukkertøy, en fikk lov til å ha på vekten om gangen.

Hilsen

Det er det vi har tenkt også, men da det ikke bare en veiing...

Men det er det mest logiske svaret.

Skrevet

Hilsen

Jeg tenkte også på det men så ble jeg usikker på om det egentlig ble regnet som en veiing. Men jeg klarer ikke helt å se noe annen måte.

Skrevet

Sukkertøyene som veier 11 gram er større, og det blir plass til færre, så kanskje man kan se hvilket glass man må veie?

Gjest mandolina
Skrevet

Det er det vi har tenkt også, men da det ikke bare en veiing...

Men det er det mest logiske svaret.

Jo, det er jo bare en veiing, for flere veiinger så må en ta av sukkertøyet for å legge på et nytt, da blir det flere veiinger.

Hilsen

Skrevet

Jo, det er jo bare en veiing, for flere veiinger så må en ta av sukkertøyet for å legge på et nytt, da blir det flere veiinger.

Hilsen

aha

Aliza1365380759
Skrevet

Jeg har en måte å løse det på, men er du sikker på at du vil ha den? Er du _helt_ ferdig med å gruble selv..? :-)

Skrevet

Jeg har en måte å løse det på, men er du sikker på at du vil ha den? Er du _helt_ ferdig med å gruble selv..? :-)

Hvis man legge et sukkertøy fra hvert glass på vekta, så ser man hvor mye vekten synker når man tar et og ett sukkertøy av.

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg tenkte også på det men så ble jeg usikker på om det egentlig ble regnet som en veiing. Men jeg klarer ikke helt å se noe annen måte.

Det er som i gamle dager, da kjøpmannen veiet opp kaffebønner i pose, han sto med skjeen og lot det drysse ned i posen til vekta var nådd akkurat 1/2 kg. Det var en veiing selv om vekten ble avlest flere ganger.

Hilsen

Skrevet

Hilsen

Men du veier jo egentlig flere ganger.. altså vekten vil vise flere tall om du skjønner..

Skrevet

Hva slags quiz er dette? Er det f.eks en quiz i en mattebok til noen på ungdomsskolen? Da vil jeg tro det er som mandolina sier. Men dersom dette skal være en vanskelig quiz så tror jeg løsningen er vanskeligere enn som så.

Aliza1365380759
Skrevet

Hvis man legge et sukkertøy fra hvert glass på vekta, så ser man hvor mye vekten synker når man tar et og ett sukkertøy av.

Nei, det innebærer jo flere veiinger..?

Skrevet

Hilsen

Men hvis man tar et sukkertøy fra hvert glass og legger dem på vekta samtidig, for så å fjerne ett og ett så ser man når vekten synker 11 gram, da blir det bare en veing.

Gjest mandolina
Skrevet

Men du veier jo egentlig flere ganger.. altså vekten vil vise flere tall om du skjønner..

Du veier ikke flere ganger, du bare avleser vekten flere ganger, og det sa quizen ikke noe om.

Hilsen

Skrevet

Men hvis man tar et sukkertøy fra hvert glass og legger dem på vekta samtidig, for så å fjerne ett og ett så ser man når vekten synker 11 gram, da blir det bare en veing.

Det blir ikke annerledels om man legger alle på samtidig og tar av en og en, eller om man legger en og en på om gangen

Gjest mandolina
Skrevet

Det er egentlig det samme svaret, bare i omvendt rekkefølge.

Hilsen

Aliza1365380759
Skrevet

Det blir ikke annerledels om man legger alle på samtidig og tar av en og en, eller om man legger en og en på om gangen

Nettopp det jeg også mener! :-)

Skrevet

Du veier ikke flere ganger, du bare avleser vekten flere ganger, og det sa quizen ikke noe om.

Hilsen

Jeg ser ikke forskjellen på å avlese flere ganger, og å veie flere ganger, annet enn at det er to forskjellige måter å si det på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...