Gå til innhold

Quiz - hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, det innebærer jo flere veiinger..?

Hva er ditt forslag?

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

11

• Aliza1365380759

11

• Tvillingmamma

8

• cathlin

8

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Aliza1365380759
Skrevet

Hva er ditt forslag?

Ta ut et sukkertøy fra sekk 1, to sukkertøy fra sekk 2, 3 fra sekk 3, opp til X sukkertøy fra sekk X. Legg alt det på en vekt. Hvis avviket fra det forventede er 1 gram er det glass 1 som har tyngre sukkertøy. 2 gram avvik gir sekk 2. Hvis man f.eks får 86 gram som totalvekt, er det sekk nr 6 som har tyngre sukkertøy.

Skrevet

Ta ut et sukkertøy fra sekk 1, to sukkertøy fra sekk 2, 3 fra sekk 3, opp til X sukkertøy fra sekk X. Legg alt det på en vekt. Hvis avviket fra det forventede er 1 gram er det glass 1 som har tyngre sukkertøy. 2 gram avvik gir sekk 2. Hvis man f.eks får 86 gram som totalvekt, er det sekk nr 6 som har tyngre sukkertøy.

Det var lurt:-)

Skrevet

HVor har du fått disse sekkene dine fra? ;-)

Skrevet

Denne sto i Illustrert Vitenskap tidligere i år. Mener at Aliza har svaret.

Aliza1365380759
Skrevet

Mente selvsagt glass, ikke sekk! :-) Har hatt en liknende oppgave om penger tidligere skjønner du!

Skrevet

Jeg tror forøvrig dette er det riktig svaret :)

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg ser ikke forskjellen på å avlese flere ganger, og å veie flere ganger, annet enn at det er to forskjellige måter å si det på.

Har du en digital kjøkkenvekt og skal veie opp 300 gram sukker, så heller du sukker opp på vekten og ser hvor mye vekten viser, den viser noe for lite, og du heller opp i mer sukker og avleser vekten igjen, fremdeles er det for lite sukker og du heller på mere inntil vekten viser 300 gram.

Det er en veiing, med flere avlesninger, du vil da ikke si at du har veiet sukkeret 3-4 ganger?

På samme måte med sukkertøyet, som blir lagt opp på vekten ett og ett, du avleser vekten underveis i prosessen, men du foretar ikke flere enn en veiing.

Hilsen

Hilsen

Gjest mandolina
Skrevet

Det er sikkert det vitenskapelige korrekte svaret.

Hilsen

Skrevet

Eneste er at det forventede er vel 81 gram, så hvis man får 87 gram så er det sekk 6.

Skrevet

Eneste er at det forventede er vel 81 gram, så hvis man får 87 gram så er det sekk 6.

Eller glass da...hehe

Aliza1365380759
Skrevet

HVor har du fått disse sekkene dine fra? ;-)

Hehe, ja, så at jeg hadde skrevet det akkurat idet jeg postet innlegget! Har hatt en liknende oppgave om mynter tidligere, og så var det selvsagt løsningen på den jeg tenkte på, derfor ble det sekker i stedet for glass, hehe.. :-)

Skrevet

Har du en digital kjøkkenvekt og skal veie opp 300 gram sukker, så heller du sukker opp på vekten og ser hvor mye vekten viser, den viser noe for lite, og du heller opp i mer sukker og avleser vekten igjen, fremdeles er det for lite sukker og du heller på mere inntil vekten viser 300 gram.

Det er en veiing, med flere avlesninger, du vil da ikke si at du har veiet sukkeret 3-4 ganger?

På samme måte med sukkertøyet, som blir lagt opp på vekten ett og ett, du avleser vekten underveis i prosessen, men du foretar ikke flere enn en veiing.

Hilsen

Hilsen

Jo jeg kan fint si at jeg har veiet flere ganger.

Jeg er nok mer enig i aliza sitt svar.

Skrevet

Det høres riktig ut!

Gjest mandolina
Skrevet

Jo jeg kan fint si at jeg har veiet flere ganger.

Jeg er nok mer enig i aliza sitt svar.

Ja, det er jeg egentlig også.

:) Hilsen

Aliza1365380759
Skrevet

Nei, totalvekten hvis alle sukkertøyene var like ville jo være 80 gram, derfor vil antall enkeltgram avgjøre hvilket nummer glass (hehe) som har tyngre sukkertøy. Hvis man tenker slik du foreslår vil man jo ende på 89 gram hvis det er glass nr 8 som har tyngre sukkertøy, og det er jo umulig :-)

Skrevet

Hva slags quiz er dette? Er det f.eks en quiz i en mattebok til noen på ungdomsskolen? Da vil jeg tro det er som mandolina sier. Men dersom dette skal være en vanskelig quiz så tror jeg løsningen er vanskeligere enn som så.

Er på jobben til gubben, en oppgave av mange... men de andre er for så vidt greie å regne seg frem til.

Skrevet

Jeg har en måte å løse det på, men er du sikker på at du vil ha den? Er du _helt_ ferdig med å gruble selv..? :-)

Jepp, helt klar!!

Skrevet

du setter på ett og ett glass og følger med på vekten vel? Du ser jo om den går opp ti og ti?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...