Gå til innhold

Quiz - hjelp!!

Anbefalte innlegg

Aliza1365380759
Skrevet

Jepp, helt klar!!

Ta ut et sukkertøy fra glass 1, to sukkertøy fra glass 2, 3 fra glass 3, opp til X sukkertøy fra glass X. Legg alt det på en vekt. Hvis avviket fra det forventede er 1 gram er det glass 1 som har tyngre sukkertøy. 2 gram avvik gir glass 2. Hvis man f.eks får 86 gram som totalvekt, er det glass nr 6 som har tyngre sukkertøy.

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

11

• Aliza1365380759

11

• Tvillingmamma

8

• cathlin

8

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ta ut et sukkertøy fra sekk 1, to sukkertøy fra sekk 2, 3 fra sekk 3, opp til X sukkertøy fra sekk X. Legg alt det på en vekt. Hvis avviket fra det forventede er 1 gram er det glass 1 som har tyngre sukkertøy. 2 gram avvik gir sekk 2. Hvis man f.eks får 86 gram som totalvekt, er det sekk nr 6 som har tyngre sukkertøy.

Gubben sender kyss!!! Nå er du helten i kveld!!

Men, hva med denne: Månen har en diameter på 3500 km. Hvis vi antar at den er kuleformet. Hva er volumet?

Skrevet

Ta ut et sukkertøy fra glass 1, to sukkertøy fra glass 2, 3 fra glass 3, opp til X sukkertøy fra glass X. Legg alt det på en vekt. Hvis avviket fra det forventede er 1 gram er det glass 1 som har tyngre sukkertøy. 2 gram avvik gir glass 2. Hvis man f.eks får 86 gram som totalvekt, er det glass nr 6 som har tyngre sukkertøy.

gubben sender kyss altså, du er helten i kvld!!

La inn et spm til til deg lenger ned :)

Skrevet

Har du flere oppgaver? :-)

Jepp, hva med denne:

Månen har en diameter på 3500 km. Hvis vi antar at den er kuleformet. Hva er volumet?

Gjest mandolina
Skrevet

Men, hva med denne: Månen har en diameter på 3500 km. Hvis vi antar at den er kuleformet. Hva er volumet?

Jeg prøver meg på denne og, og håper at mattekunnskapene ikke er helt glemt.

Pi * r i annen.

9.616.250 kubikkilometer.

Hilsen

Aliza1365380759
Skrevet

Jeg prøver meg på denne og, og håper at mattekunnskapene ikke er helt glemt.

Pi * r i annen.

9.616.250 kubikkilometer.

Hilsen

Formelen for kule er vel 4/3piR3? 2 blir jo areal! Men utover det husker jeg ikke hvordan jeg regner det ut altså.. :-P

Skrevet

Del diameteren på 2, så får du radien r.

Volumet for en kule er 4/3 * pi * r * r * r

Orker ikke finne ut hvordan jeg skriver pi-tegn. Men formelen for kule-volum er altså 4/3 * pi * r3 (r i tredje potens = r*r*r).

Aliza1365380759
Skrevet

Hehe, hyggelig å kunne hjelpe! :-) Formelen for volum av kule er 4/3pi x radius, dvs 1750 km, opphøyd i 3, utover det husker jeg ikke hvordan man regner det, dessverre. Forsøkte meg på kalkulatoren jeg brukte på vgs, men gamle kunster er nok glemt der ja ;-)

Skrevet

Jepp, hva med denne:

Månen har en diameter på 3500 km. Hvis vi antar at den er kuleformet. Hva er volumet?

Det er ren utregning. Kjedelig:-)

Aliza1365380759
Skrevet

Hehe, hyggelig å kunne hjelpe! :-) Formelen for volum av kule er 4/3pi x radius, dvs 1750 km, opphøyd i 3, utover det husker jeg ikke hvordan man regner det, dessverre. Forsøkte meg på kalkulatoren jeg brukte på vgs, men gamle kunster er nok glemt der ja ;-)

Jeg måtte jo selvsagt prøve litt til, men vet ikke om det ble rett.. 224.450.625 km3? Kan det stemme..?

Gjest mandolina
Skrevet

Formelen for kule er vel 4/3piR3? 2 blir jo areal! Men utover det husker jeg ikke hvordan jeg regner det ut altså.. :-P

Det var formelen på arealet ja.

Formelen på volumet av en kule er (4 * pi * r*r)/3

Dvs. (4*3,14*1750*1750)/3

Månens innhold eller volum er 12.821.666,66 kubikkilometer.

Hilsen

Skrevet

Jeg måtte jo selvsagt prøve litt til, men vet ikke om det ble rett.. 224.450.625 km3? Kan det stemme..?

Nei, ikke vet jeg, det var derfor jeg la den ut :) Helt blank i hodet her altså!

Gjest mandolina
Skrevet

Det var formelen på arealet ja.

Formelen på volumet av en kule er (4 * pi * r*r)/3

Dvs. (4*3,14*1750*1750)/3

Månens innhold eller volum er 12.821.666,66 kubikkilometer.

Hilsen

Jeg må lage en rettelse til, der hadde sneket seg inn en feil det skal være r i 3.

Formelen på volumet av en kule er (4 * pi * r*r*r)/3

Dvs. (4*3,14*1750*1750*1750)/3

Månens volum blir

22.437.916.667 kubikkilometer

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...