Gå til innhold

Mobilstråler rett i øret

Anbefalte innlegg

Gjest Varm i toppen
Skrevet

Er det flere enn meg som føler at strålene brenner mot øret?

Lenge etter en mobilsamtale så stikker det fortsatt i øret og i hodet.

Er dette farlig? Er det slik at en kan utvikle "allergi" mot slike stråler? Ubehaget med disse strålene har økt i styrke i den senere tiden.

Løsningen ligger selvsagt i bruk av hands-free, men det skremmer meg at det er så pass mye "kraft" i strålene.

Er det andre som plages av dette?

Gjest Varm i toppen
Skrevet

Det er mikrobølger, samme som brukes til å varme opp mat i mikrobølgeovner. Mulig en litt annen bølgelengde, men likevel mikrobølger.

Mikrobølger er elektromagnetiske bølger som har en bølgelenge mellom så og så mange nanometer. Andre former for elektromagnetisk stråling er radiobølger, synlig lys, gammabølger og infrarøde stråler. Disse har andre bølgelengder.

Hei SMIR,

Takk for svar fra deg.

Jeg merker disse strålene såpass sterkt at det stikker på den siden av hodet hvor jeg har holdt mobilen i flere timer etter en samtale. Er dette farlig tro? Dette er blitt stadig verre i det siste, noe som får meg til å lure på om dette virkelig er skummelt.

Jeg tenker nå også på andre ting rundt meg som også sender stråler i min retning. PC'n for eksempel.

Jeg håper du kan svare meg for jeg er skikkelig bekymret for dette nå.

Skrevet

Merker bare at øret blir fryktelig varmt, men det blir jo mobilen også etter 20-30 min. Hvor lenge må du prate før det blir ubehagelig da?

Skrevet

Det har vært gjort forsøk med dette, og mobilstrålingen er nok ikke så farlig. Det som gjør at du blir varm på øret er rett og slett at du har noe trykket mot øret i lengre tid. Prøv om du får samme virkning ved å holde en annen ting mot øret på samme måte i en viss tid.

Gjest Varm i toppen
Skrevet

Merker bare at øret blir fryktelig varmt, men det blir jo mobilen også etter 20-30 min. Hvor lenge må du prate før det blir ubehagelig da?

Jeg får denne varmen og stikkingen i hodet ganske med det samme jeg holder mobilen opp til øret. Dette ubehaget kan vare i flere timer etter endt samtale.

Gjest Varm i toppen
Skrevet

Det har vært gjort forsøk med dette, og mobilstrålingen er nok ikke så farlig. Det som gjør at du blir varm på øret er rett og slett at du har noe trykket mot øret i lengre tid. Prøv om du får samme virkning ved å holde en annen ting mot øret på samme måte i en viss tid.

Jeg har også tenkt at det kun er trykket mot øret som forårsaker denne varmen. Ubehaget er imidlertid også knyttet til en slags stikking ikke ulik den en kan få av et ultralydapparat (f.eks. hos fysioterapeuten). Av den grunn opplever jeg at det er forskjell på varme og stikking fra mobiltelefon i forhold til andre gjenstander.

Skrevet

Det er bare tull. Man blir ikke så varm på øret av å trykke noe imot det. Derimot hevder mobiloperatører at det er varmen fra batteriene som gjør det, og at det er ufarlig. Mens andre altså hevder at det er strålingen, og at det er farlig.

Hvis man setter et ukokt egg mellom to mobiltelefoner som står på, vil egget i løpet av en halv time være hardkokt!

Enten det er batterier eller stråling mener jeg derfor at det ikke er bra for hjernen. Selv bruker jeg ALLTID handsfree.

Skrevet

Det er bare tull. Man blir ikke så varm på øret av å trykke noe imot det. Derimot hevder mobiloperatører at det er varmen fra batteriene som gjør det, og at det er ufarlig. Mens andre altså hevder at det er strålingen, og at det er farlig.

Hvis man setter et ukokt egg mellom to mobiltelefoner som står på, vil egget i løpet av en halv time være hardkokt!

Enten det er batterier eller stråling mener jeg derfor at det ikke er bra for hjernen. Selv bruker jeg ALLTID handsfree.

Det er ikke tull. Det du sier derimot, er tull.

Jeg har snakket med forskere som har gjort forsøk på dette ved å måle temperaturen på øret og hodet. Temperaturøkningen er den samme hvis du trykker en avslått mobiltelefon mot øret.

Prøv selv å koke egg ved hjelp av mobiltelefonen. Jeg lover at det ikke virker.

Skrevet

Det er ikke tull. Det du sier derimot, er tull.

Jeg har snakket med forskere som har gjort forsøk på dette ved å måle temperaturen på øret og hodet. Temperaturøkningen er den samme hvis du trykker en avslått mobiltelefon mot øret.

Prøv selv å koke egg ved hjelp av mobiltelefonen. Jeg lover at det ikke virker.

Det var helt sikkert forskere som ble betalt av mobilselskapene, de du snakker om. Det er faktisk stadig flere forskere som mener at strålingen er farlig. Og det med å koke et egg, har jeg hørt om fra mange steder. Prøv selv.

Skrevet

Jeg får denne varmen og stikkingen i hodet ganske med det samme jeg holder mobilen opp til øret. Dette ubehaget kan vare i flere timer etter endt samtale.

Jeg fikk akkurat samme problemer, varme og stikking i lang tid etterpå, og det var da jeg begynte med handsfree ALLTID.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...