filiokus81 Skrevet 20. september 2008 Skrevet 20. september 2008 Kan jeg sette bolledeig i kveld, plassere den i kjøleskapet over natta og bake ut i morgen? *grønn husmor* 0 Siter
ekte nick Skrevet 20. september 2008 Skrevet 20. september 2008 Nei, nei, nei! Da dreper du gjæren og hevingen. Sett den heller i romtemperatur, dersom du er nødt til å lage deigen kvelden før. 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. september 2008 Skrevet 20. september 2008 Det kan du. Fra en bakeside på nett Ved kald heving brukes bare halve gjærmengden og alle ingrediensene skal ha 10 grader C. I kjøleksapet vil deigen da bruke ca. 8 timer på å heve seg 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 20. september 2008 Skrevet 20. september 2008 Datteren min satte rundstykkedeigen i kjøleskapet kvelden før sist helg, og vi sto opp til deilige nysteikte rundstykker. Jeg vet ikke om det gjelder bolledeig også, men med rundstykkene gikk det fint. Gi dem en god etterheving i allefall. 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 21. september 2008 Skrevet 21. september 2008 Ja det kan du. Man dreper ikke gjæren med kalde ingrendienser slik en annen har skrevet her. Gjæren dør hvis det blir for varmt. Og skal deigen heve lengre en normalt må den i kjøleskap ellers blir ikke resultatet bra. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 21. september 2008 Skrevet 21. september 2008 Jeg kaldhever alltid gjærdeig, jeg. Dersom jeg har tid, vel å merke. Pizzadeig settes alltid minst to timer før, slik at den kan kaldheve i kjøleskapet. Deigen blir mye bedre å jobbe med ved kaldheving. Skal sette middagspizzadeigen nå.. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 21. september 2008 Skrevet 21. september 2008 Nei, nei, nei! Da dreper du gjæren og hevingen. Sett den heller i romtemperatur, dersom du er nødt til å lage deigen kvelden før. Tull på deg! 0 Siter
ekte nick Skrevet 21. september 2008 Skrevet 21. september 2008 Datteren min satte rundstykkedeigen i kjøleskapet kvelden før sist helg, og vi sto opp til deilige nysteikte rundstykker. Jeg vet ikke om det gjelder bolledeig også, men med rundstykkene gikk det fint. Gi dem en god etterheving i allefall. He he, måten du skrev det på hørtes det ut som de både ble hevet OG stekt ferdig inni det kjøleskapet over natten! 0 Siter
ekte nick Skrevet 21. september 2008 Skrevet 21. september 2008 Tull på deg! Tusen takk for informative svarinnlegg over her. Dette var helt nytt for meg. Nå har jeg sannelig lært noe matnyttig (bokstavelig talt) ! Neste gang skal jeg jamme prøve kaldheving jeg også. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 21. september 2008 Skrevet 21. september 2008 He he, måten du skrev det på hørtes det ut som de både ble hevet OG stekt ferdig inni det kjøleskapet over natten! He he. Det hadde vært fint med et sånt kjøleskap 0 Siter
Speak Skrevet 22. september 2008 Skrevet 22. september 2008 Du kan t.o.m. lage den i kveld og rulle den ut til boller. Hev den litt imorgen tidlig før du setter dem i ovnen. Bollene har litt tendenser til å få noen sprekker, men smaken er like god som alltid:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.