Gå til innhold

Hva er forskjellen på Camaber og Brie?

Anbefalte innlegg

Gjest Noen å anbefale
Skrevet

Kan noen også anbefale en snill myk mild en?

Skrevet

Camembert er (tradisjonelt sett) fra Normandie - Brie er fra en annen del av Frankrike. I praksis er ofte Brie mildere i smaken.

Hvis du virkelig vil ha en skikkelig snill sak ville jeg kanskje prøvd Supreme? Favoritten min på den fronten er Coeur de lion.

Tallegio'n til flyfly er hverken brie eller camembert, men en ganske smaksrik og knallgod italiensk bløtost.

Skrevet

Brie er fetere og mildere enn camembert. I Frankrike er camembert gjerne en frokost-ost, mens brie er en dessertost. Jeg foretrekker generelt brie, som jeg gjerne har til frokost hver helg - gjerne med tomatskiver og basilikumblader på :-).

De pasteuriserte som selges i de fleste norske ostedisker ferdig oppskåret i stykker er gjerne ganske milde - ofte for milde, synes jeg. De upasteuriserte smaker mer, men kan kanskje lukte vel mye fjøs ;).

Modenheten er viktig, klem meget forsiktig på den og kjenn at den er litt bløt. De helt harde smaker papp.

Husk også at den blir langt bedre om den er litt temperert, har du muligheten bør den tas ut av kjøleskapet en time før du skal spise den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...