morsan Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Ja, hun begynte selv. Men folk er ofte litt rare sånn, enten det gjelder fleip eller alvor. Jeg har f. eks. hørt mødre som er helt fortvilet over barna sine. "Hun er jo helt håpløs!" Men sier du deg enig, skal du se hva som skjer. Nemlig:-) 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Gjentar meg selv nok en gang: Når det fleipes om alder mellom to med stor aldersforskjell, gjelder ikke regelen "hvem begynte"! ;-) He,he, jeg kjenner da mange gamle, og har jobbet med eldre, og jeg har tildags dato aldri møtt et menneske som ikke tåler å få en spøk tilbake ;0) 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Ja, hun begynte selv. Men folk er ofte litt rare sånn, enten det gjelder fleip eller alvor. Jeg har f. eks. hørt mødre som er helt fortvilet over barna sine. "Hun er jo helt håpløs!" Men sier du deg enig, skal du se hva som skjer. Er ungen helt håpløs, står jeg ikke der å sier " å, nei, h*n er jo så snill".... 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Ja, du er bare 26, og nå skal jeg si noe som sikkert får meg til å høres veldig mye eldre ut enn jeg er *he he* Men det skjer noe med de fleste av oss, tror jeg, når man kommer sånn cirka midt i 30-årene, og folk som er mange år yngre enn deg likevel er voksne mennesker, med kanskje lange utdannelser bak seg, osv osv. Folk som er 10 år yngre enn deg i dag er barn som bare såvidt er konfirmert - når du er 36 er du 10 år eldre enn folk som er slik som deg nå. Det er en himmelvid forskjell. Og jeg har opplevd både å være "i slutten av 20-åra" med eldre kolleger Og jeg har opplevd nå å få stadig yngre kolleger. Og jeg VET fotlengst at jeg nå føler aldersforskjellen som mye mindre enn det jeg gjorde dengangen jeg var den yngste. Når man vet dette allerede nå, hvordan blir ikke denne følelsen 20 år senere? Hva frykter man ikke da at de yngre på jobben kan tenke om en? I løpet av disse årene opplever man å få stadig yngre kolleger, kanskje de fyker forbi en karrieremessig, noen får til og med en sjef som er yngre enn seg selv. Man leser i avsiene om at eldre arbeidstakere ikke er så attraktive lenger, samtidig som man sitter der med all erfaringen og kunnskapen som kanskje ikke blir tilstrekkelig verdsatt fordi det kommer yngre krefter inn som ser på "den gamle" fra sitt ståsted og synes at "den gamle" er ekstremt mye eldre enn den føler seg selv. Jeg er bare tidlig i 40-årene ennå, men har allerede forstått at det er "den veien det går", og jeg tør ikke tenke på en gang hvordan det vil være når jeg er 60 år og jobben oversvømmes av flinke, velutdannede 30-åringer som kanskje tror at jeg er gammel og surrete! Jeg har derfor ingen problemer med å forstå at en dame på 60 år kan bli støtt av alderskommentarer, og dette har ingen ting med "fjortisstadiet" å gjøre. Fin kommentar. Jeg opplever på jobben at det er jeg som har best oversikt av alle, og jeg må hele tiden påpeke feil og mangler ved saker som som langt yngre ansatte har arbeidet med før meg. Jeg jobber med regnskap, og må hele tiden være oppdatert på det nyeste innenfor skatteregler og lønnsspørsmål. Det er jeg som må svare på alle spørsmålene fra 20 og 25 år yngre personer, fordi de synes at det er lettere å trekke veksler på min erfaring, i stedet for å undersøke sakene selv. Hilsen Det er erfaringen min som gjør at jeg har oversikten. Og erfaringen kommer med alderen, det kommer en ikke utenom. 0 Siter
morsan Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 He,he, jeg kjenner da mange gamle, og har jobbet med eldre, og jeg har tildags dato aldri møtt et menneske som ikke tåler å få en spøk tilbake ;0) Dette minner meg om en Billy-stripe jeg så en gang, der det jo ikke bare var alder det dreide seg om, men også i aller høyeste grad over- og underordningsforhold: General Halvspenn og løytnant Futt (han med det barnslige utseendet) sitter i en bar, og generalen fleiper til barkeeperen mens han peker på løytnanten: - Gi den barnerumpa der en milkshake. Lt Futt prøver å være med på spøken, og repliserer: - Og gi den gammer'n der en "Old Fashioned" (morsans anmerkning: navnet på en drink) I siste rute ser vi løytnanten sitter slukøret i kakebua...;-) 0 Siter
Babette Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 He,he, jeg kjenner da mange gamle, og har jobbet med eldre, og jeg har tildags dato aldri møtt et menneske som ikke tåler å få en spøk tilbake ;0) Der har jeg samme erfaring som deg, men det er mye lettere ansikt til ansikt. Da gjør kroppsspråket, glimtet og smilet at det ikke er så lett å misforstå. Og man "leser hverandre". Det blir ikke til at man tuller så mye med de som signaliserer en mer formell tone. 0 Siter
morsan Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Der har jeg samme erfaring som deg, men det er mye lettere ansikt til ansikt. Da gjør kroppsspråket, glimtet og smilet at det ikke er så lett å misforstå. Og man "leser hverandre". Det blir ikke til at man tuller så mye med de som signaliserer en mer formell tone. Enig, det er fort gjort å misforstå hvis fleipingen skjer i en epost - uansett om fleipen gjelder alder eller ikke. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Dette minner meg om en Billy-stripe jeg så en gang, der det jo ikke bare var alder det dreide seg om, men også i aller høyeste grad over- og underordningsforhold: General Halvspenn og løytnant Futt (han med det barnslige utseendet) sitter i en bar, og generalen fleiper til barkeeperen mens han peker på løytnanten: - Gi den barnerumpa der en milkshake. Lt Futt prøver å være med på spøken, og repliserer: - Og gi den gammer'n der en "Old Fashioned" (morsans anmerkning: navnet på en drink) I siste rute ser vi løytnanten sitter slukøret i kakebua...;-) Hihi! :0) 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Der har jeg samme erfaring som deg, men det er mye lettere ansikt til ansikt. Da gjør kroppsspråket, glimtet og smilet at det ikke er så lett å misforstå. Og man "leser hverandre". Det blir ikke til at man tuller så mye med de som signaliserer en mer formell tone. Sant nok! Får håpe hun hvertfall satt en blunke smiley bak ;0) 0 Siter
Gjest heiddu Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Heldig som har fått roser, da! ) Jeg har ikke tenkt å dra diskusjonen lengre (utrolig at denne tråden ble såpass lang!) Ville bare ha fram at kommentaren virkelig VAR ment som en spøk og at jeg ikke mener 60-åringer er utgått på dato i jobbsammenheng. Håper du har skjønt det nå. ;o) Her var det vel noen som var i overkant hårsåre... Jeg tviler sterkt på at jeg ville tatt meg selv så høytidelig i den alderen at jeg ble såret av en slik kommentar. Tror du kan ta det helt med ro altså, hun ble nok ikke fornærmet! 0 Siter
Gjest erre muli Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Det var noe annet du skrev i den opprinnelige meldingen: "Det dreide seg om noe hun hadde glemt bort i jobbsammenheng." Hilsen '' "Det dreide seg om noe hun hadde glemt bort i jobbsammenheng." '' Og det stemmer da også. Dette var på jobb, og hun hadde glemt bort at hun hadde videresendt mailen til en annen for å se på saken. 0 Siter
carma Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Etter å ha lest denne tråden er det jo tydelig at enkelte ville blitt fornærmet av det du skrev! ;-) Jeg ville ikke blitt det, og hvis hun virkelig var så hårsår på det området så hadde hun vel ikke skrevet det hun skrev heller. Hun la jo litt opp til en spøk :-) 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 '' "Det dreide seg om noe hun hadde glemt bort i jobbsammenheng." '' Og det stemmer da også. Dette var på jobb, og hun hadde glemt bort at hun hadde videresendt mailen til en annen for å se på saken. Dette må være et "Goddag mann, økseskaft" svar. Finnes ikke sammenheng med tråden. Hilsen 0 Siter
Gjest erre muli Skrevet 25. september 2008 Skrevet 25. september 2008 Dette må være et "Goddag mann, økseskaft" svar. Finnes ikke sammenheng med tråden. Hilsen Det er det vel. Du sa at det som var sitert der var noe helt annet enn trådstarter hadde sagt tidligere, og det er det jo slett ikke. 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Det er det vel. Du sa at det som var sitert der var noe helt annet enn trådstarter hadde sagt tidligere, og det er det jo slett ikke. Se på tidspunktene på svaret mitt og tidspunktet til trådstarter. Trådstarter utdypet emnet etter at jeg hadde sendt mitt svar. Følg med i tråden, hvis du skal refse noen. Hilsen :-) 0 Siter
Luska Skrevet 26. september 2008 Forfatter Skrevet 26. september 2008 Se på tidspunktene på svaret mitt og tidspunktet til trådstarter. Trådstarter utdypet emnet etter at jeg hadde sendt mitt svar. Følg med i tråden, hvis du skal refse noen. Hilsen :-) Hehe, holder dere på med denne saken fortsatt! ;o) 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Hehe, holder dere på med denne saken fortsatt! ;o) Ja, det var en som blandet seg inn i tråden, uten å ha fått seg med at svarene var avgitt med to dagers mellomrom. Ha en fin dag :-) Hilsen 0 Siter
Gjest erre muli Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Se på tidspunktene på svaret mitt og tidspunktet til trådstarter. Trådstarter utdypet emnet etter at jeg hadde sendt mitt svar. Følg med i tråden, hvis du skal refse noen. Hilsen :-) Jeg har fulgt med i tråden, jeg ser datoene, og jeg står fortsatt inne for det jeg sier. Jeg tror ikke du forstår hva jeg mener, men det er greit nok. Du skal få lov til det. Jeg gidder ikke å krangle om hvem av oss som er dum 0 Siter
guttas Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Nei, ærlig talt. Noe sånt kan man da ikke bli fornærmet av. Er man så utrolig sårbar får man i det minste lavære å legge opp til det selv. 0 Siter
guttas Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Poenget er at man ikke føler seg gammel. Og å få påpekt feil av tretti år yngre medarbeidere og i tillegg få å vite at det er fordi "hun begynner å dra på åra" og dermed ikke greier jobben, det er ikke greit. Det er nesten en fornærmelse. Hilsen Jeg er helt uenig med deg i det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.