Gå til innhold

fibromyalgi - arvelig?


Gjest Tery

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 25 år, som ofte har vondt i ledd og muskler, uforklarlige smerter i hender og føtter og rygg/rompe. De er som oftest ikke så forferdelig smertefulle, men kan være ganske plagsomme. Armene har også en tendens til å bli på en måte "lammet".

Min mor har fibromyalgi. Og jeg kjenner igjen noen av mine egne plager med hennes, bare ikke fullt så smertefulle.

Så mitt spørsmål er:

Kan fibromyalgi eller leddgikt være arvelig?

Er det mulig at jeg blir som henne når jeg blir gamlere?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg er ikke kjent med fibromyalgi er arvelig i vanlig forstand (som f.eks. øyefarge/kroppshøyde/intelligens etc.), men vil ikke utelukke at det er høyerer forkomst av fibromyalgi i enkelte familier.

En rekke leddgiktformer skyldes til dels arvelige egenskaper.

Her er en svar jeg tidligere har skrevet på et spørsmål om fibromyalgi:

"Fibromyalgi.

Hva er fibromyalgi ?

Selve ordet fibromyalgi betyr smerte i fibrøst og muskulært vev. Tilstanden finnes i alle grader og kjennetegnes av ømmhet og stivhetsfølelse i muskler og ledd samt søvnvansker og tretthet. Lidelsen rammer først og fremst kvinner, ofte i yngre, yrkesaktiv alder, men andelen av menn er økende.

Det finnes mange meninger om årsakene til fibromyalgi. Det har vært hevdet at musklene av en eller annen grunn har nedsatt evne til å nyttigjøre seg hvile. Andre mener at smertene kanskje skyldes en feil i kroppens smerteregulerende mekanismer.

Personer som lider av fibromyalgi er ofte samvittighetsfulle mennesker som strekker seg langt. Et økende antall spesialister tror symptomene har sammenheng med at man ikke får “hentet seg inn” igjen etter ulike stressende påkjenninger. Tilstanden har tendens til å bli kronisk når den lidende ikke er seg dette bevisst og tar tilstrekkelig hensyn til seg selv.

Kanskje bidrar pasientforeninger, pressen og endel leger til å holde personen syk, ved å fortelle henne eller han at forklaringen på smertene er en sykdom det ikke finnes behandling for. Det er imidlertid ikke sykt å få vondt når “strikkken strekkes for langt”.

Ved nøye undersøkelse kan vi ikke finne noe sikker fysisk feil med kroppen til personer som lider av fibromyalgi. Da er det også naturlig at behandling som tar sikte på å rette på slike feil ikke hjelper nevneverdig eller til og med forværrer plagene."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...