Gå til innhold

Når man tar tempen...

Anbefalte innlegg

Gjest undrerjeg
Skrevet

Når man tar tempen under armen, blir den da feil når man ligger under en varm dyne?

Jeg er absolutt ikke i form, og har tatt tempen og den var på 38,3 under armen, jeg pleier å legge på ca 1 grad - normalt ligger jeg ofte på 35,7 - 36,5 under armen når jeg er frisk. Men ble litt usikker på om den er unormal høy fordi jeg ligger under en varm dyne. Jeg fryser så at jeg ikke klarer å ta av meg - selvom jeg ikke blir kald på kroppen

Skrevet

Under armen er ikke et sikkert sted å måle tempen uansett. Under tunga eller i baken er best.

Skrevet

Høres absolutt ut som om du har feber, ja. Tror ikke dyna har _så_ mye å si!

Skrevet

Under armen er ikke et sikkert sted å måle tempen uansett. Under tunga eller i baken er best.

- Vel de bruker under armen temp på sykehuset, og regner det som like sikkert som under tunga...

Skrevet

- Vel de bruker under armen temp på sykehuset, og regner det som like sikkert som under tunga...

'' Vel de bruker under armen temp på sykehuset, og regner det som like sikkert som under tunga...''

Har ikke opplevd annet enn at de tar den under tunga eller i baken på sykehuset jeg.

Gjest mandolina
Skrevet

Det er ikke alle sykehus, som gjør det.

På sykehuset blir tempen målt i baken. Dette skjer ved to forskjellige sykehus her i fylket.

Så den praksis er åpenbart forskjellig fra sykehus til sykehus.

Hilsen

Gjest Shira :o)
Skrevet

'' Vel de bruker under armen temp på sykehuset, og regner det som like sikkert som under tunga...''

Har ikke opplevd annet enn at de tar den under tunga eller i baken på sykehuset jeg.

På Riksen tar de under armen. Og på sykehusene her hjemme tar de i øret. Sikkert forskjellige prosedyrer.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1222366774' post='3968889]

På Riksen tar de under armen. Og på sykehusene her hjemme tar de i øret. Sikkert forskjellige prosedyrer.

De gangene vi har vært på Riksen har de tatt i rumpa, men vi har bare vært der med unger da, ikke voksne pasienter. :o)

På RiT / St. Olavs har de tatt den i munnen på meg i alle fall.

Gjest Shira :o)
Skrevet

De gangene vi har vært på Riksen har de tatt i rumpa, men vi har bare vært der med unger da, ikke voksne pasienter. :o)

På RiT / St. Olavs har de tatt den i munnen på meg i alle fall.

På unger tar de nok i baken ja. De er fornøyde med under armen på meg, og jeg er ikke lei meg for det akkurat ;o)

Skrevet

Hei.

Drister meg til å spørre hvordan det går med den lille jenta di... Har tenkt mye på dere..

Skrevet

Det aller beste er å måle rektalt, nest best er vel under tunga. Under armen gir et mer usikkert resultat enn de to første.

God bedring, forresten.:-)

Gjest doktoronlise ;-)
Skrevet

Tar du tempen under armen, legger du til 0,5 grad. Altså; stanser febermåleren på 37,5 , har du 38. Dersom temperaturmåleren din stod på 38,3 (_før du la til en grad_), har du 38,8 i feber. Så yes, du har feber!

Hold deg i senga, du. Drikk mye vann, og sov feberen av deg. Visste du forresten at feberen er en av kroppens aller beste venner? Helt sant :-) Feberen hjelper deg til å bli kvitt bakterier/virus. Så febernedsettende preparater er i de fleste tilfeller tull å bruke før feberen når 39,5 - 40 grader. Selvfølgelig avhengig av alder og allmentilstand. Rådfør deg med legen din dersom du stusser. Og God Bedring!!

Skrevet

Skal du ta tempen så må du stikke måleren i rompa, og ha den der i ca. 5 minutt.

Skrevet

Skal du ta tempen så må du stikke måleren i rompa, og ha den der i ca. 5 minutt.

''Skal du ta tempen så må du stikke måleren i rompa, og ha den der i ca. 5 minutt.''

Du har fremdeles et gammeldags kvikksølvtermometer skjønner jeg. :o) Kjøp en nytt digitalt et på apoteket, mye mer nøyaktig og gjør unna jobben på en brøkdel av tiden.

Skrevet

''Skal du ta tempen så må du stikke måleren i rompa, og ha den der i ca. 5 minutt.''

Du har fremdeles et gammeldags kvikksølvtermometer skjønner jeg. :o) Kjøp en nytt digitalt et på apoteket, mye mer nøyaktig og gjør unna jobben på en brøkdel av tiden.

Eg har prøvd de nye, men de stoler eg ikkje på. (de piper hele tiden).

Nei, en boks med vaselin og kvikksølvtermometer, 5 minutt under dyna på magen, så har du korrekt og EU-godkjent (?) måling.

Skrevet

Hei.

Drister meg til å spørre hvordan det går med den lille jenta di... Har tenkt mye på dere..

Det går etter forholdene bra, men vi har noen svært tøffe uker framfor oss.

Vi håper og tror på at alt skal bli bra til slutt, selv om prognosene dessverre er dårlige.

Skrevet

Det går etter forholdene bra, men vi har noen svært tøffe uker framfor oss.

Vi håper og tror på at alt skal bli bra til slutt, selv om prognosene dessverre er dårlige.

Vi får krysse fingrene og håpe det beste. yngstemann her snakker mye om henne. Vi møttes i vår på unn..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...